26.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/VanderWolf Images).
Spojené štáty opäť spochybňujú bezpečnosť dovezených vozidiel. Tentoraz sú terčom kritiky stredné a ťažké nákladné autá, ktoré môžu ohroziť nielen národnú bezpečnosť, ale aj ekonomiku. Americká vláda hľadá spôsob, ako ochrániť domácich výrobcov a zastaviť potenciálne riziká spojené s dovozom z Mexika, Kanady či Číny. Znamená to vyššie clá a drahšie potraviny aj služby?

Foto: shutterstock.com/VanderWolf Images
Prvá rana: Čínske autá na muške už minulý rok
Debaty o bezpečnosti dovážaných áut nie sú v USA ničím novým. Už minulý rok sa ozvali varovania pred čínskymi vozidlami, ktoré podľa amerických úradov môžu byť nástrojom na špionáž. Elektronické systémy v moderných autách by mohli zachytávať citlivé údaje o infraštruktúre a komunikáciách v krajine. Hoci sa zdalo, že tieto obavy prehrmeli, začiatkom tohto roka prišli nové dôvody na strach – tentoraz sa pozornosť zamerala na nákladné autá.
Dovoz nákladných áut ako národná hrozba
Americké ministerstvo obchodu začalo skúmať, aký vplyv majú dovážané nákladné autá na národnú bezpečnosť. Ide najmä o vozidlá strednej a ťažkej kategórie, ktoré sa do USA dostávajú z Mexika, Kanady či Číny. Faktom je, že väčšina týchto vozidiel pochádza práve z Mexika, kde sa nachádza až 14 veľkých výrobcov vrátane svetoznámej značky Volvo. Hoci mexické továrne zabezpečujú 95 % exportu nákladných vozidiel do USA, americká vláda zvažuje zavedenie vyšších ciel ako opatrenia na ochranu domáceho trhu.
Kto stratí a kto získa?
Vyššie clá na dovoz by mohli mať dvojitý efekt. Na jednej strane by ochránili amerických výrobcov, ktorí teraz čelia silnej zahraničnej konkurencii. Na druhej strane však môžu tvrdo zasiahnuť sektor logistiky a dopravy. Prepravným spoločnostiam by vzrástli náklady, čo by sa zákonite premietlo do cien produktov a služieb. Odborníci varujú, že práve potraviny a každodenné tovary by mohli zdražieť najviac.
Čo si o tom myslia susedia USA?
Kanada a Mexiko by zavedenie vyšších ciel pocítili najviac. Mexiko je dominantným hráčom na trhu s nákladnými autami a clá by mohli spôsobiť obrovské straty. Napríklad značka Ram, ktorú vlastní koncern Stellantis, vyrába svoje vozidlá práve v Mexiku. Plánovaná nová továreň Volva za 700 miliónov dolárov by takisto čelila veľkým problémom.

Foto: shutterstock.com/Karolis Kavolelis
Domáca výroba: stačí na pokrytie dopytu?
Jednou z najväčších otázok zostáva, či by Spojené štáty dokázali pokryť svoj trh výlučne domácou výrobou. Zatiaľ to nie je úplne jasné. Americká vláda analyzuje, do akej miery sú domáci výrobcovia závislí od zahraničných komponentov. Ak by sa rozhodli pre úplnú izoláciu, mohlo by to spôsobiť nárast cien a zníženie dostupnosti vozidiel.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Starý trik taxikárov: Ako rýchlo a lacno schladiť auto aj v najväčších horúčavách
Nová Honda GT: Viac obrazoviek ako v štúdiu
Výbušná hrozba? Elektrické batérie opäť pod paľbou kritiky po ďalšom incidente v Škótsku
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.