26.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Motorweek).
Nové Subaru Outback, najpredávanejší kombík sveta, sa stal ďalšou obeťou európskych regulácií a umelého zdražovania áut. Hoci ho v USA zákazníci kupujú po státisícoch, u nás ho nekúpite. Prečo? Odpoveď je jednoduchá: Európske normy a dane robia jeho cenu neakceptovateľnou.

Foto: youtube.com/@Motorweek
Americká konkurencieschopnosť vs. európske „výmysly”
Subaru Outback, známy svojou robustnosťou, kvalitou a obľúbenosťou medzi zákazníkmi po celom svete, sa paradoxne v Európe predávať nebude. Šéf európskeho Subaru David Dello Stritto otvorene priznal, že tento model je na európskom trhu „jednoducho nepredajný“. No nie pre nezáujem alebo slabú kvalitu, ale kvôli európskym reguláciám, ktoré systematicky zvyšujú ceny áut.
Kým v USA si nový Outback môžete kúpiť za veľmi konkurencieschopnú cenu, v Európe by vás jeho kúpa vyšla na dvojnásobok. Napríklad vo Francúzsku by ste za registráciu zaplatili okolo 40 000 eur, pričom konečná cena by sa vyšplhala na neuveriteľných 70 000 až 80 000 eur. A to len kvôli daniam a pokutám súvisiacim s emisiami CO2.
Umelé zdražovanie áut: Problém, o ktorom sa hovorí málo
V posledných rokoch sa veľa hovorí o amerických clách, ktoré môžu zdražiť dovoz áut. Tie však predstavujú „len” 25 % prirážku. Na druhej strane Atlantiku však Európa zašla oveľa ďalej. Regulácie, ako sú emisné normy, povinné bezpečnostné prvky alebo poplatky za CO2, zvyšujú cenu áut aj o 100 %. To znamená, že auto, ktoré by za normálnych okolností stálo 20 000 eur, dnes môže vyjsť až na 40 000 eur.
Tieto opatrenia, ktoré majú údajne ochranný alebo ekologický charakter, sa vo výsledku prejavujú len negatívne – na peňaženke spotrebiteľov. A zatiaľ čo v USA sú autá dostupnejšie a zákazníci majú širší výber, Európania sú nútení priplácať za regulácie, ktoré im často ani neprinášajú žiadny reálny úžitok.
Zákazníci chcú autá, nie regulácie
Subaru sa rozhodlo vyrábať svoje autá podľa potrieb zákazníkov, nie podľa toho, čo diktujú európske normy. To však na starom kontinente znamená takmer okamžitú „stopku“. Outback je presne tým autom, ktoré by mohlo osloviť tisíce Európanov, no namiesto toho na trhu nebude dostupné. Prečo? Pretože výrobca odmietol prispôsobiť model nezmyselným požiadavkám, ako sú omedzovače rýchlosti alebo povinný asistenti, ktoré mnohí vodiči vôbec nechcú.
„Naši zákazníci nám hovoria, že nás o elektrifikáciu neprosili,“ tvrdí Dello Stritto. Subaru však nemá na výber – na európsky trh sa dostanú len elektromobily a hybridy, ktoré síce vyhovujú reguláciám, ale v skutočnosti nikto o ne nestojí. Smutná irónia, ktorá pripomína tragédiu Romea a Julie: dopyt a ponuka jednoducho nemôžu byť spolu, hoci sú pre seba ako stvorené.

Foto: youtube.com/@AutoYaINFO
Kedy sa tento absurdný kolotoč skončí?
Európske regulácie stále viac dusia automobilový trh a postihujú nielen výrobcov, ale aj samotných zákazníkov. Kým na jednej strane sa hovorí o ochrane životného prostredia, na druhej strane tieto opatrenia vedú k presnému opaku – k zníženiu dostupnosti áut a k ich umelému predraženiu.
Najpredávanejší kombík sveta, Subaru Outback, tak ostáva len ďalšou obeťou európskeho „boja proti emisiám“. Je čas, aby sme si položili otázku: Kto z tohto skutočne profituje? A kedy začne Európa konečne počúvať svojich občanov a výrobcov?
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Audi ukázalo svetu nový A6 sedan: najefektívnejšie spaľovacie auto vo svojej histórii!
Nová Honda GT: Viac obrazoviek ako v štúdiu
Mazda má pripravený nový Wankel motor, brzdí ju však ešte jeden problém
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.