Správy, Zaujímavosti,

Posledná kvapka vodíka: OMV zatvára všetky H2 stanice

26.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Scharfsinn). Vodíkové autá boli kedysi považované za ekologickú alternatívu k tradičným palivám. Avšak ich budúcnosť je v Rakúsku neistá. OMV, jedna z najväčších sietí čerpacích...

26.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Scharfsinn).

Vodíkové autá boli kedysi považované za ekologickú alternatívu k tradičným palivám. Avšak ich budúcnosť je v Rakúsku neistá. OMV, jedna z najväčších sietí čerpacích staníc, ohlásila, že do konca septembra zatvorí všetky svoje vodíkové stanice. Pre majiteľov týchto áut to znamená vážne komplikácie, keďže iná infraštruktúra v krajine neexistuje.

Vodíková stanica
Posledná kvapka vodíka: OMV zatvára všetky H2 stanice.
Foto: shutterstock.com/Scharfsinn

OMV dáva stopku vodíku

OMV, významný hráč na trhu palív, sa pred niekoľkými rokmi rozhodol investovať do vodíkových staníc, ktoré mali byť budúcnosťou ekologickej mobility. Tieto stanice sa nachádzali vo Viedni, Grazi, Innsbrucku, Astene a Wiener Neudorfe. Ich strategické rozmiestnenie umožňovalo vodíkovým autám prejsť celú krajinu.

Problém nastal v tom najdôležitejšom – chýbali zákazníci. V Rakúsku jazdí len približne 70 vodíkových áut, z toho iba päť patrí súkromným osobám. Vzhľadom na tak malý počet áut náklady na prevádzku staníc neúnosne zaťažovali rozpočet, preto nakoniec OMV rozhodlo, že sa s vodíkovými stanicami rozlúči.

Prečo vodík neoslovil motoristov?

Vodíkové autá sú na prvý pohľad atraktívnou alternatívou k elektromobilom. Sú ekologické, produkujú vodnú paru namiesto emisií a tankovanie trvá len pár minút. Prečo teda tento koncept nezaujal?

Hlavným dôvodom je nedostatočná infraštruktúra na tankovanie vodíka, ktorá prakticky neexistuje. A tam, kde je, čelí vysokým nákladom na výstavbu a prevádzku. Navyše, cena vodíkových áut je stále vysoká a ich dostupnosť obmedzená. Rakúske rozhodnutie zatvoriť vodíkové stanice je preto jasným dôkazom, že trh ešte nie je pripravený na masovú adopciu tejto technológie.

Budúcnosť bez vodíka?

Majitelia vodíkových áut v Rakúsku teraz stoja pred vážnym problémom. Zatvorenie H2 staníc OMV znamená, že ak sa nenájde nový prevádzkovateľ alebo ak vláda nezasiahne a nezačne investovať do infraštruktúry, nebude kde tankovať.

OMV medzitým obracia svoju pozornosť na elektromobily, ktoré sú v súčasnosti oveľa populárnejšie. Podnik plánuje rozširovať svoju sieť nabíjacích staníc, keďže trh s elektromobilmi rýchlo rastie. Vodík tak zostáva v úzadí ako nedocenený technologický koncept.

hydrogén
Tankovanie vodíka sa stáva minulosťou – OMV zatvára svoje stanice.
Foto: youtube.com/@TechShowYoutube

Majú vodíkové autá ešte šancu?

Hoci OMV zatvára svoje vodíkové stanice, iné firmy, ako napríklad Orlen v Poľsku, plánujú ich rozšírenie. Otázkou je, či sa nájde spôsob, ako znížiť náklady na infraštruktúru a sprístupniť technológiu širšiemu publiku.

Budúcnosť ukáže, či vodíkové autá dokážu prekonať svoje problémy a nájsť si miesto na trhu. Zatiaľ však v Rakúsku platí, že tankovanie vodíka sa stáva minulosťou.

Vidíte budúcnosť vo vodíkových autách?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Rýchlosť, akú na českej železnici ešte nevideli: 200 km/h je tu!

Keď sa sny o spoľahlivosti zmenia na nočnú moru: Pozor na tieto motory!

Výbušná hrozba? Elektrické batérie opäť pod paľbou kritiky po ďalšom incidente v Škótsku


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

S japonským policajným superautom vám plyn nepomôže: Honda NSX na love!

26.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: x.com/chunichi_mie). V Japonsku platí nové nepísané pravidlo: ak plánujete útek pred políciou, radšej si to rozmyslite. Polícia v prefektúre Mie…

Na medzinárodnom autosalóne v New Yorku si vyslúžil titul „World Luxury Car”

26.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@VolvoCars). Volvo zas a znova dokázalo, že patrí medzi svetovú špičku automobilového priemyslu. Model EX90 si na medzinárodnom autosalóne v…

Najnebezpečnejšie lietadlo v histórii: B-21 Raider!

26.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BeyondExplained). Američania opäť posunuli hranice možného. Ich nový bombardér B-21 Raider nie je iba ďalším lietadlom, ale technologickým zázrakom, ktorý…

Trpká lekcia pre Rusko: Lada Aura hlási katastrofálne predaje

26.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/FotograFFF). Mala byť vlajkovou loďou ruského automobilového priemyslu a dôkazom, že domáci výrobcovia dokážu konkurovať svetovým značkám. Luxusná Lada Aura…

Rýchlosť, akú na českej železnici ešte nevideli: 200 km/h je tu!

25.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Filip Albert). České železnice sa pripravujú na veľký skok vpred. Po desiatkach rokov, kedy maximálna rýchlosť osobných vlakov neprekročila 160…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov