27.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Anastasija Vujic).
Európska únia opäť zasahuje do života bežných motoristov. Tentokrát plánuje zaviesť povinné každoročné technické kontroly pre autá staršie ako desať rokov. Tento návrh, ktorý vyvoláva pobúrenie naprieč Európou, vraj prispeje k bezpečnosti a čistote ovzdušia, no jeho skutočné základy sú otázne.

Foto: shutterstock.com/Anastasija Vujic
Brusel chce „pomôcť“ ľudom, ale iba tým bohatým
Európska únia prichádza s ďalším z návrhov, ktorý opäť rozdeľuje spoločnosť. Ak vlastníte auto staršie ako desať rokov, pripravte sa na každoročné návštevy STK. Tento krok má podľa eurokomisára pre dopravu Apostolosa Tzitzikostasa údajne zvýšiť bezpečnosť na cestách a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Avšak, pre koho je táto pomoc naozaj určená? Pre bežného človeka, ktorý si zodpovedne udržiava svoje auto, alebo pre podnikateľov vlastniacich STK stanice, ktoré sa vďaka tomuto nariadeniu môžu premeniť na zlaté bane?
Staré auto? Problém neexistuje, hovorí štatistika
Argumenty Bruselu o bezpečnosti sú viac než sporné. Významné európske autokluby, ako nemecký ADAC či AvD, už dávno dokázali, že neexistuje žiadna priama súvislosť medzi technickým stavom vozidla a jeho vekom. Počet havárií spôsobených kvôli technickým problémom je dlhodobo nízky, a tak zníženie intervalu technických kontrol nemá žiadne opodstatnenie. Nepresvedčil ani fakt, že priemerný vek áut na cestách je už viac než 10 rokov.
Ročné STK: Kto na tom zarobí?
Zavedenie ročných kontrol viditeľne prospieva najmä prevádzkovateľom STK staníc. Nemecký TÜV, ktorý návrh podporuje, by mohol vďaka nemu očakávať nárast ziskov. Na druhej strane, bežní obyvatelia, ktorí sa už teraz boria s rastúcimi životnými nákladmi, by museli čeliť ďalším výdavkom. Okrem toho, staršie autá bývajú často vlastníctvom dôchodcov alebo ľudí, ktorí najazdia len minimum kilometrov. Pre nich je každoročná kontrola nielen zbytočná, ale aj ekonomicky zaťažujúca.
Ekologické áno, ale za akú cenu?
Brusel sa zjavne snaží tlačiť ľudí k výmene starších áut za nové elektromobily. Tým však prehliada skutočnosť, že elektromobilita nie je pre všetkých dostupná. Vysoké ceny elektromobilov a ich obmedzená praktickosť zatiaľ neumožňujú masové prijatie týchto vozidiel, najmä medzi nižšími a strednými vrstvami. Namiesto podpory udržateľnosti obmedzovaním starších áut by možno stálo za to zamerať sa na sprísnenie servisných požiadaviek pre všetky vozidlá bez ohľadu na vek.

Foto: shutterstock.com/YAKOBCHUK VIACHESLAV
Čas na zmenu: Postavme sa Bruselu
Návrhy ako tento podkopávajú dôveru občanov v európske inštitúcie. Rozhodnutia, ktoré ignorujú reálne potreby a možnosti ľudí, namiesto riešení prinášajú len nové problémy. Možno nastal čas povedať jasné „nie“ a začať chrániť záujmy bežných motoristov.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Keď sa sny o spoľahlivosti zmenia na nočnú moru: Pozor na tieto motory!
Najvyššia cesta sveta: Tu budete jazdiť vyššie ako lietajú dopravné lietadlá!
Od septembra už len do autorizovaného servisu? Nové pravidlá EÚ môžu výrazne zdražiť opravy áut!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.