31.1.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Best Auto Photo).
Celý súbor elektroniky a senzorov v aute určite spríjemňuje a uľahčuje každodennú prevádzku. Nemožno im však slepo dôverovať, pretože niekedy môžu urobiť niečo neočakávané, čo vedie k poškodeniu niektorej súčasti vozidla. Na to je potrebné pamätať najmä počas chladného počasia.
Senzor dažďa v zime nefunguje vždy dobre
Jednou z elektronických vymožeností, ktoré môžeme nájsť aj v 20 rokov starých autách, je dažďový senzor. Toto jednoduché riešenie sníma povrch čelného skla a rozpozná, keď naň dopadnú kvapky, čím aktivuje stierače. Citlivosť tohto snímača je zvyčajne možné nastaviť, takže jeho činnosť môžete zvyčajne celkom dobre prispôsobiť prevládajúcim podmienkam.
Horšie je to v zime, keď ho niekedy môže aktivovať aj zvyšok ľadu na čelnom skle alebo niekoľko snehových vločiek. Stáva sa tiež, že keď je čelné sklo znečistené kašou z roztopeného snehu, ktorú vyhadzujú kolesá iných vozidiel, stierače sa aktivujú príliš skoro, len rozmazávajú nečistoty a zhoršujú viditeľnosť. V zime, najmä počas sťažených podmienok, je často lepšie stierače ovládať ručne.
Snímač dažďa môže dokonca zničiť stierače čelného skla
Senzor dažďa v zime môže spôsobiť aj vážne problémy. No často sa stáva, že keď čelné sklo zamrzne, stierače na ňom primrznú. Aj keď čelné sklo očistíte od ľadu, po naštartovaní vozidla môže snímač zistiť, že nie je dokonale čisté, a pokúsi sa spustiť stierače. Vtedy existuje niekoľko scenárov.
V tom optimistickom ľad povolí a stierače vykonajú celý cyklus. Existuje však riziko, že sa na nich objavia úlomky ľadu, ktoré môžu poškriabať čelné sklo. Horšie je, ak zamrznú naozaj silno. Môžu prehrať boj s ľadom, čo nie je veľmi dobré pre ich motory a držiaky, na ktorých budú pracovať. V nových autách sa dá poškodeniu zabrániť špeciálnou „spojkou“ v motore, ktorá, ak zaznamená odpor, odpojí „pohon“ stieračov. V starších autách môže dôjsť aj k poškodeniu polygónu, na ktorom je stierač namontovaný, čo sa môže ukázať ako pomerne drahý problém.
Na druhej strane, ak sa stierače začnú pohybovať, môže dôjsť k roztrhnutiu alebo pretrhnutiu gumových stieračov – časť gumy zostane prichytená k sklu. Poškodené lišty prestanú účinne zbierať vodu z čelného skla a zanechajú na ňom šmuhy a fľaky. Potom zostáva už len vymeniť stierače, čo sa môže ukázať ako pomerne veľký problém, najmä ak práve sneží.
Ako môžeme zabrániť poškodeniu stieračov v zime?
V prvom rade by sme mali vždy pred opustením vozidla nechať stierače úplne vypnuté, aby sa neskôr náhodne nespustil dažďový senzor. Na druhej strane, pri škrabaní zamrznutého čelného skla je dobré stierače jemne oddeliť od čelného skla a očistiť ich rukou (ľad sa rozdrobí), a ak sa nechcú oddeliť od čelného skla, môžeme použiť aj škrabku a pokúsiť sa ľad z okolia stieračov jemne odstrániť.
Ďalšou metódou, ak vieme, že ráno bude mráz, je ohnúť ramená stieračov tak, aby sa nedotýkali skla. Na niektorých vozidlách si to však vyžaduje nepríjemné prepnutie stieračov do servisného režimu. V opačnom prípade môžeme ramenami poškriabať okraj kapoty auta a stierače sa aj tak „neotvoria“.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Výzva mechanikov ľuďom, ktorí odstraňujú sneh z áut so zapnutým motorom: „Stop“
V chladnom počasí je zrejme potrebné otočiť kľúčikom do polovice. Robí tento trik niečo?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.