2.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Minerva Studio).
Správna úroveň nahustenia kolies vozidla je dôležitá pre bezpečnosť jazdy. Ako však vodič zistí, aký je správny tlak? A čo sa dá zmerať na zahriatych pneumatikách? Odpovedáme na dve dôležité otázky.
Pneumatiky zohrávajú v aute mimoriadne dôležitú úlohu. Rozhodujú o tom, či sa vozidlo udrží na ceste. Ale tým to nekončí. Kontaktná plocha medzi vozidlom a asfaltom má veľkosť listu papiera A4. Keď sa spočítajú všetky štyri kolesá! Starostlivosť o pneumatiky je preto veľmi dôležitá.
Aký je správny tlak v pneumatikách?
Pri starostlivosti o pneumatiky by sa vodiči nemali zameriavať len na výšku dezénu. Mal by mať na pamäti aj tlak vzduchu v kolesách. Práve tento tlak určuje, akou časťou behúňa má pneumatika jazdiť po asfalte. V tomto bode však môžu vodičovi vyvstať dve otázky. A prvá znie: „Aký by mal byť správny tlak?“. Odpoveď na túto otázku zvyčajne poskytuje samotný výrobca. Na vozidlo umiestni špeciálnu nálepku, na ktorej je uvedený tlak v kolesách. Túto nálepku nájdete na hrdle palivovej nádrže alebo na stĺpiku B medzi dverami vodiča a zadnými dverami spolujazdca.
Vodič by mal pomerne ľahko nájsť nálepku so správnymi hodnotami tlaku v kolesách. Nie je tam však napísané žiadne jednotné číslo. Zvyčajne ich býva niekoľko. Čo jednotlivé údaje znamenajú? Za pozornosť stojí niekoľko vecí. Patria medzi ne nasledujúce údaje:
- Odporúčaný tlak môžu výrobcovia rozdeliť podľa zaťaženia vozidla alebo napríklad podľa rýchlosti jazdy. Stupeň zaťaženia vozidla je vyjadrený piktogramami pripomínajúcimi ľudskú postavu a kufor.
- Tlak môže byť uvedený s rozdelením na prednú a zadnú nápravu. Hodnoty sa môžu líšiť, preto sa oplatí venovať im pozornosť.
- Odporúčaný tlak sa často uvádza v troch jednotkách. Sú to kPa, bar a psi. Rôzne nafukovacie zariadenia môžu používať údaje založené na rôznych jednotkách. Toto rozdelenie poskytuje vodičovi kompletné informácie.
Má sa tlak vzduchu merať na studených alebo zahriatych kolesách?
Druhá z otázok vodičov znie: „Má sa tlak vzduchu v kolesách merať za studena alebo po zahriatí pneumatík po jazde?“. Rozhodne by sa meranie malo vykonávať na studených pneumatikách. A to mnohí vodiči nevedia. Najlepšie je zmerať úroveň nahustenia kolies pomocou hustilky na parkovisku alebo jazdou priamo pod kompresorom po naštartovaní vozidla. Je to mimoriadne dôležité, pretože so stúpajúcou alebo klesajúcou teplotou sa mení tlak. Preto sa napríklad pri prudkých zmenách počasia môže objaviť kontrolka pneumatík.
Môže sa napríklad stať, že počas jazdy sa vo vozidle objaví kontrolka, ktorá informuje vodiča o poklese tlaku vzduchu v kolesách. Ak si vodič po zastavení vozidla poškodenie kolies nevšimne a chce tlak doplniť, môže tak samozrejme urobiť aj naďalej. Nemusí čakať, kým pneumatiky vychladnú. Mal by však mať na pamäti, že k výsledku uvedenému výrobcom na štítku by mal pripočítať v priemere 0,3 baru. Takto získa tlak, ktorý aj po vychladnutí kolies zostane v normálnom rozsahu.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Čo robiť pri pohľade na nehodu na ceste. Takto sa vyhnete základným chybám
Jednoduchý trik na vŕzgajúce stierače. Ideálny na obdobie chladného počasia
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.