Tipy,

Toto tlačidlo všetko zmení. Nie každý ho používa

3.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív). Mnohé moderné vozidlá sú vybavené takzvanými jazdnými režimami. Tie najčastejšie ovplyvňujú činnosť motora a komponentov vozidla. Pred ich použitím sa však oplatí prečítať...

3.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív).

Mnohé moderné vozidlá sú vybavené takzvanými jazdnými režimami. Tie najčastejšie ovplyvňujú činnosť motora a komponentov vozidla. Pred ich použitím sa však oplatí prečítať si návod na obsluhu vozidla. Neúmyselná aktivácia jediného tlačidla môže výrazne znížiť komfort jazdy.

Pred ich použitím sa však oplatí prečítať si návod na obsluhu vozidla. Neúmyselná aktivácia jediného tlačidla môže výrazne znížiť komfort jazdy.
Foto: Súkromný archív

Čo ponúkajú jazdné režimy v aute?

Už nejaký čas sú takzvané jazdné režimy v nových autách štandardom. Ich používaním sa menia nastavenia a ovládanie vozidla. Ich fungovanie sa môže okrem iného prejaviť v tvrdosti odpruženia, odozve motora na plyn alebo posilňovači riadenia. V závislosti od výrobcu sa ovládajú pomocou voliča alebo tlačidla, ktoré umožňuje vybrať si napríklad medzi režimami Comfort, Sport a Eco. Hoci teoreticky to znie ako dobré riešenie, v praxi to tak nie je. Platí to najmä vtedy, ak si z posledného z týchto prepínačov urobíme príliš veľký návyk.

Ako funguje úsporný režim vozidla?

Hovoríme o takzvanom režime Eco, ktorého úlohou je prispôsobiť komponenty vozidla ekologickejšej a úspornejšej jazde. Po aktivácii tohto režimu vozidlo zmení mapu riadenia motora na menej agresívnu, zároveň často zníži citlivosť plynového pedála a zníži frekvenciu vstrekovania. Ekologický režim ovplyvňuje aj činnosť klimatizácie, čo spôsobuje jej menej častý chod, a tým aj nižšiu spotrebu paliva.

Režim Eco vo vozidle. Prečo ho nemajú všetci radi?

Hoci teoreticky tento režim znie ako užitočná funkcia, v skutočnosti sa mu mnohí vodiči vyhýbajú ako čert krížu. Dôvodom je, že príliš zasahuje do dynamiky vozidla, čo môže, ak vodič nie je dostatočne skúsený, viesť k mnohým neočakávaným situáciám. Zrýchlenie je citeľne slabšie a maximálny výkon vozidla je obmedzený. Je preto potrebné s ním počítať, najmä pri predbiehaní.

Režim Eco mení aj režim automatickej prevodovky, ktorá núti radiť vyššie prevodové stupne pri nižších otáčkach a znižuje ich oveľa menej. Elektronické riadenie sa potom snaží udržať motor v čo najnižších otáčkach, aby sa čo najviac znížila spotreba paliva. Toto správanie spôsobuje aj výrazné zhoršenie zrýchlenia a môže zaskočiť nepripravených vodičov.

Zapnutie režimu Eco spôsobí, že kompresor klimatizácie pracuje menej často a tolerancia k zvyšujúcim sa teplotám v kabíne je vyššia
Foto: Súkromný archív

Obmedzenie činnosti klimatizácie môže byť tiež nepríjemné. Zapnutie režimu Eco spôsobí, že kompresor klimatizácie pracuje menej často a tolerancia k zvyšujúcim sa teplotám v kabíne je vyššia, čo spôsobí, že teplotné výkyvy sú citeľnejšie.

Úsporná jazda bez režimu Eco?

Našťastie existuje spôsob, ako jazdiť úsporne a efektívne bez úplného „odovzdania“ vozidla elektronike. V tomto prípade nám môže pomôcť osvojenie si základných princípov takzvanej ekojazdy. Ide o techniku jazdy, ktorá spočíva vo vyhýbaní sa prudkému zrýchľovaniu a brzdeniu a v predvídateľnom štýle jazdy. Umožňuje nám dosiahnuť optimálnu rýchlosť relatívne rýchlo, ale zároveň jemne, a potom ju udržiavať na najvyššom možnom prevodovom stupni, len s dotykom plynového pedála.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Čierne skrinky v každom aute už tento rok. Do platnosti vstúpia nové pravidlá

Ako správne nahustím pneumatiky svojho vozidla? Jedna vec je kľúčová


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Odporúčame

Clá na elektromobily ohrozujú Cupru

7.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@recanything). Povedal to Wayne Griffiths, šéf spoločnosti Cupra, ktorá vyrába elektrické SUV Tavascan v Číne. Clá na elektromobily ohrozujú Cupru.Foto:…

Skvelá možnosť pre mesto, ktorá si získava mnoho priaznivcov

6.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@alecarros). Dacia a MG sú značky, ktoré si môžu byť isté svojím podielom na európskom trhu, vrátane slovenského. Obaja výrobcovia…

Mýtus alebo skutočnosť: Terénne vozidlá majú na úzkych uliciach prednosť. Kedy toto pravidlo platí?

6.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@stevehammes). Mnohí vodiči si pravdepodobne neuvedomujú, že v určitých situáciách sú povinní cúvať, aby umožnili prejazd väčším vozidlám. To však…

Opel-Vauxhall Mokka 2025

6.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoSpectre). Náš render dáva podobu modelu Opel-Vauxhall Mokka, ktorý bude modernizovaný v roku 2025. Očakávajú sa zmeny niektorých detailov a…

Takto vyzerá modernizovaný model Baby Stinger

6.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MED-CARS). Kia je jednou z najobľúbenejších európskych značiek, ale vkusný sedan K5 v jej ponuke nenájdete. Tento automobil strednej triedy,…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov