Motorky, Zaujímavosti,

Prečo je stojan na motocykloch na ľavej strane?

3.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: pexels.com/Anastasia Shuraeva). Všimli ste si, že väčšina motoriek „zaparkovaných“ pri ceste alebo na chodníkoch je naklonená doľava? V tomto materiáli sme sa rozhodli pozrieť sa...

3.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: pexels.com/Anastasia Shuraeva).

Všimli ste si, že väčšina motoriek „zaparkovaných“ pri ceste alebo na chodníkoch je naklonená doľava? V tomto materiáli sme sa rozhodli pozrieť sa na to, prečo väčšina konštruktérov umiestňuje na motocykloch stojan naľavo.

Na prevažnej väčšine motocyklov je stojan, ktorý umožňuje státie vozidla, umiestnený na ľavej strane
Foto: pexels.com/Anastasia Shuraeva

Na prevažnej väčšine motocyklov je stojan, ktorý umožňuje státie vozidla, umiestnený na ľavej strane. V tomto bode preto vzniká skutočne filozofická otázka. Prečo je to tak? A prečo sa konštruktéri motoriek vydali týmto smerom?

Prečo je stojan na motocykloch na ľavej strane?

Umiestnenie nášľapnej pätky na „zaparkovanie“ motocykla na ľavej strane má mnoho vysvetlení. Niektorí mototorkári sa domnievajú, že táto situácia je spôsobená umiestnením hnacieho ústrojenstva. To je zvyčajne umiestnené na pravej strane. Stúpadlo preto prirodzene muselo ísť doľava. A hoci sa toto vysvetlenie zdá byť celkom logické, existujú dva ďalšie názory, ktoré idú hlbšie. Nesúvisia s technológiou, ale skôr s podvedomím alebo dokonca s históriou.

Noha na ľavej strane je výsledkom návykov získaných počas jazdy na koni

Začnime možno trochu históriou. Existuje názor, že umiestnenie nášľapu na ľavej strane motocykla je zvyk pochádzajúci z čias, keď bol hlavným dopravným prostriedkom kôň. Navyše jeho „vodič“ so sebou zvyčajne nosil meč. Pochva, v ktorej spočíval, bola pripevnená k bedrám na ľavej strane. Tak, aby sa po ňom dalo ľahko siahnuť pravou rukou. V dôsledku toho ozbrojený jazdec nemal možnosť zaujať miesto na chrbte koňa z pravej strany. Bránila mu v tom pošva pripevnená k opasku.

Pre takéhoto motorkára je preto jednoduchšie sedieť na motorke tak, že cez ňu preloží pravú nohu.
Foto: pexels.com/Javier Aguilera

Stojan je na ľavej strane, pretože väčšina vodičov je pravákov. Je to pre nich pohodlnejšie

Umiestnenie nášľapného stojana na motorke na ľavej strane sa tiež vysvetľuje podvedomím. Odhaduje sa, že až 90 % ľudí na svete sú praváci. To viac-menej znamená, že každý z týchto ľudí začína všetky pohyby z pravej strany tela. Pre takéhoto motorkára je preto jednoduchšie sedieť na motorke tak, že cez ňu preloží pravú nohu. Na to však musí k vozidlu pristupovať zľava. Ľavý bok by teda mal mať položený aj na stojane.

Zaujímavosť na tomto mieste. Každý pravák by si mal zapamätať, ako sa na bicykel dostáva. Je pre ňu oveľa „pohodlnejšie“ nastúpiť na sedadlo zľava, pričom pravú nohu preloží cez vozidlo, ako naopak. Zdá sa, že to potvrdzuje tézu, že dôležitým dôvodom umiestnenia stojana na motocykli vľavo je dominantná pravá ruka.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Prečo si motocyklisti ťukajú na čelo? Najčastejšie to nie je o vás

Čo robiť pri pohľade na nehodu na ceste. Takto sa vyhnete základným chybám


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Odporúčame

Clá na elektromobily ohrozujú Cupru

7.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@recanything). Povedal to Wayne Griffiths, šéf spoločnosti Cupra, ktorá vyrába elektrické SUV Tavascan v Číne. Clá na elektromobily ohrozujú Cupru.Foto:…

Nový Bentley Flying Spur má premiéru 10. septembra. Luxusná limuzína bude využívať hybridný motor V8 s výkonom takmer 800 koní

7.9.2024 Redakcia Auto trendy (youtube.com/@MED-CARS). Bentley pripravuje uvedenie novej limuzíny Flying Spur na trh. V novom modeli použijeme rovnaké pohonné ústrojenstvo ako v nedávno modernizovanom…

Prvý MG s polovodičovými batériami príde v roku 2025

7.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CarFocusTv-rw8ip). Spoločnosť MG začne v priebehu nasledujúcich 12 mesiacov vybavovať svoje modely elektromobilov polovodičovými batériami. Správu priniesol portál Autocar priamo…

Spoločnosť Volvo oznámila čisto elektrické nákladné vozidlo s dojazdom až 600 km

7.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@bjornnyland). Volvo Trucks, divízia nákladných vozidiel švédskeho výrobcu, oznámila, že v roku 2025 uvedie na trh čisto elektrické nákladné vozidlo.…

Čínska spoločnosť BYD kupuje nemeckú sieť veľkých predajcov

6.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SouthChinaMorningPost). Čínska automobilka sa rozhodla kúpiť nemeckú sieť predajcu, prostredníctvom ktorej doteraz predávala svoje vozidlá. BYD chce upevniť svoju prítomnosť…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov