7.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Motortion Films).
Brzdenie motorom je jednou z najdôležitejších zásad ekologickej jazdy. A hoci môže priniesť zjavné výhody, oplatí sa ho vykonávať zručne. V opačnom prípade vodič riskuje nákladnú poruchu pohonnej jednotky.
Dôležitosť techniky jazdy nemožno podceniť.
Pokojne sa blížite ku križovatke, na ktorej svieti červená, alebo možno schádzate z mierneho kopca? V takejto situácii nemusíte vôbec brzdiť. Pretože jediné, čo skutočne musíte urobiť, je uvoľniť plynový pedál a zabrzdiť motorom. Tento efekt funguje úplne jednoducho. Keď uvoľníte plynový pedál, do spaľovacieho priestoru sa privádza menej vzduchu. To spôsobuje jasne badateľný efekt spomalenia vozidla. S klesajúcimi otáčkami preradíte na nižší a nižší prevodový stupeň. Až keď máte zaradený druhý prevodový stupeň a otáčky sú nízke, vozidlo sa dá zabrzdiť a zastaviť.
Čo robí brzdenie motorom?
Brzdenie motorom má niekoľko výhod. Prvou a hlavnou je, samozrejme, úspora paliva. Ekologická jazda si vyžaduje šikovnú voľbu prevodových stupňov na spomalenie vozidla. A účinok tohto mechanizmu je žiaduci do tej miery, že motor počas takéhoto brzdenia prakticky nespaľuje benzín ani naftu. To je jedna vec. Po druhé, brzdenie motorom je tiež dôležitou súčasťou udržiavania plynulého chodu vozidla – umožňuje pomalé rolovanie pri čakaní na zelenú, namiesto toho, aby ste došli na svetlá a brzdili na nulu.
Kľúčom k úspechu je, že zručne vykonané brzdenie motorom nemá žiadne negatívne účinky na životnosť pohonnej jednotky, spojky alebo prevodovky. Vodič sa nemusí obávať nákladných porúch. A navyše znižuje opotrebovanie trecích komponentov brzdového systému.
Brzdenie motorom je jednoduché. To je jedno pravidlo!
Zručnosť brzdenia motorom je pomerne jednoduchá. Vodič musí najprv jednoducho uvoľniť plynový pedál a potom sledovať pokles rýchlosti. Keď otáčky klesnú napríklad na 3 000 otáčok za minútu v prípade benzínového motora a 2 000 otáčok za minútu v prípade dieselového motora, je potrebná redukcia. Okrem zníženia rýchlosti je v záverečnej fáze – keď je rýchlosť vozidla nízka a vozidlo sa chystá úplne zastaviť – potrebné stlačiť spojku (a potom aj brzdový pedál).
Aké chyby sa môžu vyskytnúť pri brzdení motorom?
- Príliš skoré zníženie prevodových stupňov – spôsobí prudšie brzdenie motora a okrem toho bude napríklad spojkový systém viac namáhaný v dôsledku vysokých otáčok. Spojke, prevodovke a tiež kĺbom sa to nepáči. Na to sa oplatí myslieť – aj keď takto spôsobená prípadná porucha vzniká skôr z dlhodobého hľadiska.
- Blíženie sa ku križovatke so stlačenou spojkou alebo s prevodovkou v neutrálnej polohe – to nie je brzdenie motorom! Odpojenie motora a prevodovky znamená, že tento účinok nebude fungovať – motor bude naďalej spaľovať palivo a vodič bude musieť vozidlo zastaviť brzdami.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Toto tlačidlo všetko zmení. Nie každý ho používa
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.