11.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AmericasDriversEd).
V novších automobiloch môže byť množstvo výstražných svetiel ohromujúce a niet divu, že často nevieme, čo presne znamenajú jednotlivé, často veľmi podobné signály, ktoré sa zobrazujú pred očami vodiča. Ich vzhľad navyše nie je štandardizovaný, jednotlivé svetlá sa môžu od modelu k modelu mierne líšiť. S pomocou nasledujúceho článku by ste však mali byť schopní určiť zdroj problému. Čo znamenajú žlté výstražné svetlá? Čo máte robiť, ak sa počas jazdy rozsvieti jedna z týchto kontroliek?
Žlté svetlá v aute sa niekedy nazývajú aj informačné a výstražné svetlá. Samotná farba (žltá alebo oranžová) nám hovorí o tom, čo sa v aute deje – niečo nefunguje tak, ako má, alebo v aute dochádzajú kvapaliny. Situácia nie je taká nebezpečná ako pri červených (výstražných) svetlách, preto nemusíme auto hneď odstaviť na najbližšom možnom mieste, ale rozhodne by sme ich nemali ignorovať.
- Čo znamenajú rôzne žlté svetlá automobilu?
Žltá kontrolka ABS. Aká je najčastejšia príčina?
Žltá kontrolka s tromi písmenami „ABS“ v kruhu znamená poruchu brzdového systému, presnejšie protiblokovacieho systému. Najčastejšou príčinou rozsvietenia tejto kontrolky je porucha snímača rýchlosti kolies, ktorého údaje sú nevyhnutné pre správne fungovanie systému ABS. V tejto situácii sa odporúča čo najskôr navštíviť servis, aby sa porucha odstránila.
ABS nie je povinný systém, takže môžete jazdiť aj bez neho, ale akákoľvek porucha brzdového systému by mala vyvolať obavy a okamžite sa prejaviť v tom, že stiahnete nohu z plynového pedála.
V súvislosti s brzdami stojí za zmienku aj ďalšia kontrolka – žltý kruh sprevádzaný oblúkmi nakreslenými v prerušovanej čiare vľavo a vpravo. Ide o signál, že snímače zistili silné opotrebenie alebo poškodenie brzdových doštičiek.
Žlté svetlo so špirálou. Čo to znamená?
V správne fungujúcom vozidle by sa táto kontrolka mala rozsvietiť len pri štarte. Kontrolka nám oznamuje, že žeraviace sviečky sa zahrievajú, čo umožňuje naštartovanie motora. Ak kontrolka nezhasne po otočení kľúča alebo sa rozsvieti počas jazdy, je to znamenie, že je problém so zapaľovacími sviečkami alebo modulom, ku ktorému sú pripojené. Za normálnych okolností to nepredstavuje veľké nebezpečenstvo, ale v chladnom počasí môžu nastať problémy so štartovaním (s veľkou poruchou aj pri kladných hodnotách teplomera).
Žltá kontrolka EPC. Zoznam možných príčin je dlhý
EPC sa dešifruje ako Electronic Power Control a znamená poruchu elektronického riadiaceho systému pohonnej jednotky. O konkrétnej príčine nás informuje až údaj z palubného počítača. Zoznam komponentov, ktoré môžu spôsobiť rozsvietenie tejto kontrolky, je veľmi dlhý a bez správneho softvéru bude správna diagnostika hraničiť s nemožnosťou. Medzi možné príčiny patrí snímač teploty chladiacej kvapaliny, systém vstrekovania, škrtiaca klapka, regulácia polohy kľukového hriadeľa alebo dokonca snímač svetla.
Žlté svetlo so zvlnenou čiarou, ktorú pretínajú tri rovné čiary. Porucha hmlového svetla
V závislosti od toho, na ktorej strane „vlny“ je symbol svetlometu, ide o poruchu predných alebo zadných hmlových svetiel. Ako viete, nepatria medzi povinnú výbavu vozidla, ale za nepriaznivých podmienok môžu ovplyvniť komfort jazdy a predovšetkým bezpečnosť cestujúcich. Ak sa takáto kontrolka objaví na kabíne, je najlepšie zastaviť a skontrolovať, či tieto svetlá skutočne nesvietia. Príčinou bude zvyčajne prepálená žiarovka, ale porucha sa môže týkať aj elektroinštalácie alebo niektorého zo snímačov na trase elektrického zväzku.
Žltý trojuholník s výkričníkom. Čo je ovládací prvok?
Pod takto nazvaným odsekom musíme popísať dva ovládacie prvky. Ak trojuholník nie je „vyplnený“ – žlté sú len okraje obrázka a výkričník viditeľný vo vnútri – ide o kontrolku systému ESP, t. j. elektronického stabilizačného programu. Pokiaľ sme túto funkciu sami nedeaktivovali, pravdepodobne máme do činenia s poruchou tohto systému.
Ďalším, veľmi podobným svetlom je žltý trojuholník s plnou výplňou, v ktorom sa objavujú len dve „voľné miesta“ usporiadané do symbolu výkričníka. Ide o najvšeobecnejšiu zo žltých kontroliek, signalizuje „závažný technický problém“ a odporúča čo najskôr navštíviť servis za účelom ďalšej diagnostiky.
Žlté svetlo s výdajným stojanom paliva. Každý dobre vie, čo to znamená
Žltá kontrolka „palivová rezerva“ znamená, že v nádrži už nie je veľa potrebnej kvapaliny a mali by sme sa začať obzerať po čerpacej stanici, kde by sme mohli nechať nejaké peniaze. V závislosti od modelu sa môže líšiť počet kilometrov, ktoré možno prejsť, a spotrebu paliva výrazne ovplyvňuje aj technika jazdy. Ak jazdíte „na výpary“ a obávate sa, že nemáte dostatok paliva, mali by ste (trochu proti intuícii) jazdiť čo najpomalšie.
Žltá kontrolka so symbolom motora. Kontrola motora
Bohužiaľ, tak ako takmer všetky žlté kontrolky v aute, ani kontrolka „check engine“ sa nedočkala štandardizovanej verzie. Na jednom modeli to môže byť obrys pripomínajúci motor, na inom obrys s nápisom „check“ a na treťom samotné slovo (napr. service engine soon). Tento signál spravidla signalizuje poruchu motora na elektrickej úrovni, menej často mechanickú poruchu (taká zvyčajne spúšťa červené svetlo).
Príčinou tejto kontrolky môže byť nízke napätie počas štartovania v elektrickej sústave, vlhkosť v systéme, jednorazové nesprávne zapaľovanie alebo prepálený kontakt. Tie zvyčajne neumožňujú jazdu a kontrolka sa často rozsvieti v dôsledku chybných údajov, keď v skutočnosti všetko (okrem snímačov) funguje tak, ako má. Neoplatí sa však problém podceniť a ísť do servisu, aby sa vylúčili potenciálne nebezpečné poruchy pre vás alebo životnosť motora.
Žltá kontrolka „nedostatočne stlačený kruh s výkričníkom“. Čas navštíviť kompresorovú stanicu
„Výkričník v podkove“ je signál informujúci vodiča o nesprávnom tlaku v pneumatikách, zvyčajne príliš nízkom. Kontrolka by mala zhasnúť, keď sú kolesá nahustené na optimálne hodnoty. Ak táto kontrolka napriek návšteve kompresora stále svieti, snímače tlaku sú pravdepodobne chybné.
Žltá kontrolka „výkričník v prevodovke“. Ktorý systém zlyhal?
Táto kontrolka, ktorú je ťažké opísať inak ako v nadpise, signalizuje problém s prevodovkou. V prípade tohto systému zvyčajne sami veľmi rýchlo vycítite, že niečo nie je v poriadku – prevodové stupne sa nechcú „zapnúť“ alebo vozidlo reaguje na zmenu prevodového stupňa neobvykle (ťažkosti pri zaraďovaní, skoky, trhnutia atď.). Podobne ako v prípade iných kontrolných systémov, problém môže spočívať v chybných snímačoch, ale skutočná porucha prevodovky predstavuje priame nebezpečenstvo pre jazdu a priamy spôsob úplného znefunkčnenia vozidla. V tejto situácii by sme návštevu servisu rozhodne nemali odkladať.
Ako sme spomenuli na začiatku, kontrolky môžu v rôznych vozidlách vyzerať trochu inak. Mnohé novšie modely pridávajú do tejto farby aj rôzne iné signály, ako napríklad snehovú vločku označujúcu, že cesta je zľadovatená, alebo kvapku pod obrysom nádrže naznačujúcu, že do palivového filtra sa dostala voda, alebo symbol airbagu za detskou sedačkou na prednom sedadle, ktorý signalizuje, že na strane spolujazdca bol deaktivovaný.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Mapy Google experimentujú s umelou inteligenciou. Čas na prvé testy
Ako povolím 3D zobrazenie v Mapách Google? Pokyny krok za krokom
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.