14.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@RollsRoyceCars).
Môže jeden článok, dokonca aj od známeho človeka, zmeniť situáciu na celom trhu? To je zrejme názor politikov v britskej Snemovni lordov, ktorí obvinili Rowana Atkinsona (známeho najmä vďaka úlohe Johnnyho Beana), že poškodil povesť elektromobilov a potlačil ich predaj.
Politici obviňujú Rowana Atkinsona z poškodzovania elektromobilov
Znie to ako jeden zo skečov s Johnnym Beanom, ale v skutočnosti na nedávnom zasadnutí Výboru pre životné prostredie a klimatické zmeny v Snemovni lordov Spojeného kráľovstva zaznelo obvinenie Rowana Atkinsona z negatívneho vplyvu na trh s elektromobilmi. Svetoznámy komik totiž pred ôsmimi mesiacmi napísal článok pre denník The Guardian, v ktorom sa podelil o svoje postrehy a pripomienky k elektromobilom.
Obvinili ho, že svojím materiálom poškodil povesť elektromobilov, čo viedlo k poklesu záujmu o ne. Zdrojom obvinenia, o ktorom sa diskutovalo v Snemovni lordov, bola skupina Green Alliance, ktorej zástupcovia uviedli:
„Jedným z najškodlivejších článkov bol ten, ktorý napísal Rowan Atkinson pre denník The Guardian a ktorého tézy boli široko vyvrátené. Žiaľ, overovanie faktov nikdy nemá taký ohlas ako pôvodné nepravdivé tvrdenia. O to dôležitejšie je zabezpečiť, aby novinárske štandardy boli vysoké, pokiaľ ide o prechod na nulové emisie uhlíka.“
Čo napísal Rowan Atkinson vo svojom článku proti elektromobilom?
To automaticky vyvoláva otázku, čo také škodlivé napísal Rowan Atkinson vo svojom článku. Text má názov „Milujem elektromobily a začal som na nich jazdiť skoro. Ale cítim sa čoraz viac podvedený“. V úvode článku sa zase píše:
„Bohužiaľ, zostať v starom benzínovom aute môže byť lepšie ako kúpiť elektrické. Existujú presvedčivé ekologické dôvody, prečo práve teraz neprechádzať na elektrický pohon.“
Atkinson na začiatku svojho textu pripomína, že vyštudoval elektrotechniku a elektroniku. Zdôrazňuje tiež, že svoj prvý hybrid si kúpil pred 18 rokmi a svoj prvý elektromobil pred deviatimi rokmi. Jazdenie v nich si užíva, a hoci priznáva, že elektromobily sú trochu bezduché, označuje ich za „skvelé mechanizmy – sú rýchle, tiché a donedávna veľmi lacné na prevádzku“. Napriek tomu má čoraz viac pocit, že nie sú dokonalým všeliekom na problémy životného prostredia, ktorým mali byť.
Atkinson ďalej uvádza niekoľko faktov.
Jedným z nich je napríklad to, že pri výrobe elektrického vozidla sa uvoľňuje o 70 % viac skleníkových plynov ako pri vozidle so spaľovacím motorom. Dôvodom sú lítium-iónové batérie, pre ktoré v súčasnosti neexistuje alternatíva. Najbližšou novou technológiou, ktorá sa má zaviesť, sú batérie s pevným elektrolytom, ale aj tie budú mať podobné chemické zloženie. Atkinson tiež upozorňuje, že sa batérie, musia pomerne často dobíjať. Tu môžu byť správnou cestou palivové články poháňané vodíkom a mnohé spoločnosti už predávajú vozidlá s takýmto pohonom.
Herec sa vo svojom texte venuje aj otázke prehnaného konzumu, ktorý nemá nič spoločné s ekológiou. Kritizuje predaj auta napríklad po troch rokoch a kúpu nového, ktoré sa predsa musí vyrobiť.
Atkinson tiež upozorňuje na problém, že na cestách po celom svete jazdí takmer 1,5 miliardy vozidiel, väčšinou so spaľovacími motormi. Ich nahradenie vozidlami s nulovými emisiami je obrovskou výzvou, ktorej budeme čeliť ešte niekoľko rokov. Riešením môžu byť syntetické palivá, ktoré síce pri spaľovaní produkujú emisie, ale keďže na ich výrobu využívajú oxid uhličitý, predpokladá sa, že celková bilancia je nulová. Syntetické palivá sa môžu ľahko používať v bežných španielskych motoroch.
Atkinson uzatvára svoj text konštatovaním, že „medové týždne“ s elektromobilmi sa skončili. Čo podľa jeho názoru nie je zlé. Po počiatočnom nadšení je podľa neho vhodné pozrieť sa širšie na možnosti, ktoré sú k dispozícii na potlačenie „veľmi vážneho environmentálneho problému, ktorý spôsobilo používanie automobilov„. Na záver dodáva, že elektromotor bude skutočným pohonom budúcnosti, ale jeho čas ešte nenastal.
Poskytol Rowan Atkinson nepravdivé informácie o elektromobiloch?
Nie. Toto je najjednoduchšia, ale úplná odpoveď na takúto otázku a na obvinenia vznesené proti Atkinsonovi. Vo svojom texte, napísanom veľmi vyváženým spôsobom a vo všeobecnosti veľmi podporujúcom smerovanie k nulovým emisiám uhlíka, iba citoval určité fakty a uviedol oficiálne, verejne dostupné údaje. Krátko po uverejnení boli v materiáli vykonané opravy, ale išlo o opravy, ako napríklad zmena tvrdenia „o 70 % vyšší“ na „takmer o 70 % vyšší“. Tieto opravy nemenia tón textu ani argumentáciu v ňom.
Výroba elektrického vozidla totiž zaťažuje životné prostredie oveľa viac ako výroba vozidla so spaľovacím motorom. Len počas prevádzky sa elektromobil vďaka tomu, že neprodukuje výfukové plyny, môže po čase ukázať ako ekologickejší ako vozidlo so spaľovacím motorom. Ale nie vždy. Podľa správy energo skupiny je napríklad na Slovensku vzhľadom na to, že energetika je stále z veľkej časti bola založená aj na spaľovaní uhlia, ekologickejšie kúpiť si moderné spaľovacie vozidlo. Ťažko tiež polemizovať s tým, že je ekologickejšie pokračovať v prevádzke vozidla, ktoré máte (ktoré je v dobrom stave), než ho zošrotovať a vyrobiť nové. Keď sa pozeráme na otázku životného prostredia, musíme sa na ňu pozerať komplexne a nevenovať pozornosť len tomu, či niečo vychádza z výfuku.
Atkinson sa napríklad nezmienil o veľmi vážnom vplyve ťažby lítia na životné prostredie
Ako sme nedávno informovali, ťažba tohto prvku je veľmi škodlivá a spotrebúva obrovské množstvo vody. Odborníci tu dokonca hovoria o „lítiovom paradoxe„. – kľúčová zložka batérií, ktorá umožňuje napríklad dopravu s nulovými emisiami, sama o sebe spôsobuje vážne škody na životnom prostredí. Máme dojem, že kritika Atkinsona vyplynula najmä z toho, že hoci zdôrazňuje potrebu smerovania k nulovým emisiám a uznáva, že elektromobilita je budúcnosť, upozorňuje, že existujú alternatívy k vozidlám na batérie. A samotné elektromobily sú v súčasnosti ešte nedokonalé. Medzitým chcela vláda Spojeného kráľovstva zakázať predaj nových automobilov so spaľovacími motormi už v roku 2030, ale realita na trhu ju prinútila posunúť tento dátum na rok 2035. Nie je prekvapujúce, že niekto bol na margo toho, aby sa ľuďom neodporúčalo okamžite prejsť na elektromobily
Veľký pokles predaja elektromobilov
Predaj elektromobilov klesá, a to nielen v Spojenom kráľovstve (za čo sa zrejme snažil čiastočne zodpovedať aj Rowan Atkinson). Tento trend sa začal, keď po sebe nasledujúce vlády začali znižovať alebo úplne zrušili dotácie na elektromobily. Napríklad v Nemecku sa predpokladá, že záujem o elektromobily tento rok klesne o 14 %. K nedostatku štátnych dotácií sa pridávajú aj rastúce ceny – výpočty nemeckého inštitútu Center of Automotive Management ukazujú, že priemerná cena elektromobilu je teraz o viac ako 8 % vyššia ako pred rokom. Problém je taký vážny, že mnohí výrobcovia vyhlásili dotácie na nákup elektromobilov pre niektorých zákazníkov v Nemecku, aby kompenzovali chýbajúce štátne dotácie.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Ústup trhu v Nórsku? Elektrické vozidlá s horšími výsledkami v roku …
Nie sú to len Nóri. Aj Nemci kupujú čoraz menej elektromobilov …
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.