Elektro, Zaujímavosti,

Zničil Johnny Bean elektrické autá? Tu je to, čo skutočne napísal v článku

14.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@RollsRoyceCars). Môže jeden článok, dokonca aj od známeho človeka, zmeniť situáciu na celom trhu? To je zrejme názor politikov v britskej Snemovni lordov, ktorí obvinili...

14.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@RollsRoyceCars).

Môže jeden článok, dokonca aj od známeho človeka, zmeniť situáciu na celom trhu? To je zrejme názor politikov v britskej Snemovni lordov, ktorí obvinili Rowana Atkinsona (známeho najmä vďaka úlohe Johnnyho Beana), že poškodil povesť elektromobilov a potlačil ich predaj.

Môže jeden článok, dokonca aj od známeho človeka, zmeniť situáciu na celom trhu?
Foto: youtube.com/@RollsRoyceCars

Politici obviňujú Rowana Atkinsona z poškodzovania elektromobilov

Znie to ako jeden zo skečov s Johnnym Beanom, ale v skutočnosti na nedávnom zasadnutí Výboru pre životné prostredie a klimatické zmeny v Snemovni lordov Spojeného kráľovstva zaznelo obvinenie Rowana Atkinsona z negatívneho vplyvu na trh s elektromobilmi. Svetoznámy komik totiž pred ôsmimi mesiacmi napísal článok pre denník The Guardian, v ktorom sa podelil o svoje postrehy a pripomienky k elektromobilom.
Obvinili ho, že svojím materiálom poškodil povesť elektromobilov, čo viedlo k poklesu záujmu o ne. Zdrojom obvinenia, o ktorom sa diskutovalo v Snemovni lordov, bola skupina Green Alliance, ktorej zástupcovia uviedli:

„Jedným z najškodlivejších článkov bol ten, ktorý napísal Rowan Atkinson pre denník The Guardian a ktorého tézy boli široko vyvrátené. Žiaľ, overovanie faktov nikdy nemá taký ohlas ako pôvodné nepravdivé tvrdenia. O to dôležitejšie je zabezpečiť, aby novinárske štandardy boli vysoké, pokiaľ ide o prechod na nulové emisie uhlíka.“

Čo napísal Rowan Atkinson vo svojom článku proti elektromobilom?

To automaticky vyvoláva otázku, čo také škodlivé napísal Rowan Atkinson vo svojom článku. Text má názov „Milujem elektromobily a začal som na nich jazdiť skoro. Ale cítim sa čoraz viac podvedený“. V úvode článku sa zase píše:

„Bohužiaľ, zostať v starom benzínovom aute môže byť lepšie ako kúpiť elektrické. Existujú presvedčivé ekologické dôvody, prečo práve teraz neprechádzať na elektrický pohon.“

Atkinson na začiatku svojho textu pripomína, že vyštudoval elektrotechniku a elektroniku. Zdôrazňuje tiež, že svoj prvý hybrid si kúpil pred 18 rokmi a svoj prvý elektromobil pred deviatimi rokmi. Jazdenie v nich si užíva, a hoci priznáva, že elektromobily sú trochu bezduché, označuje ich za „skvelé mechanizmy – sú rýchle, tiché a donedávna veľmi lacné na prevádzku“. Napriek tomu má čoraz viac pocit, že nie sú dokonalým všeliekom na problémy životného prostredia, ktorým mali byť.

Atkinson na začiatku svojho textu pripomína, že vyštudoval elektrotechniku a elektroniku.
Foto: youtube.com/@BritishGQ

Atkinson ďalej uvádza niekoľko faktov.

Jedným z nich je napríklad to, že pri výrobe elektrického vozidla sa uvoľňuje o 70 % viac skleníkových plynov ako pri vozidle so spaľovacím motorom. Dôvodom sú lítium-iónové batérie, pre ktoré v súčasnosti neexistuje alternatíva. Najbližšou novou technológiou, ktorá sa má zaviesť, sú batérie s pevným elektrolytom, ale aj tie budú mať podobné chemické zloženie. Atkinson tiež upozorňuje, že sa batérie, musia pomerne často dobíjať. Tu môžu byť správnou cestou palivové články poháňané vodíkom a mnohé spoločnosti už predávajú vozidlá s takýmto pohonom.

Herec sa vo svojom texte venuje aj otázke prehnaného konzumu, ktorý nemá nič spoločné s ekológiou. Kritizuje predaj auta napríklad po troch rokoch a kúpu nového, ktoré sa predsa musí vyrobiť.
Atkinson tiež upozorňuje na problém, že na cestách po celom svete jazdí takmer 1,5 miliardy vozidiel, väčšinou so spaľovacími motormi. Ich nahradenie vozidlami s nulovými emisiami je obrovskou výzvou, ktorej budeme čeliť ešte niekoľko rokov. Riešením môžu byť syntetické palivá, ktoré síce pri spaľovaní produkujú emisie, ale keďže na ich výrobu využívajú oxid uhličitý, predpokladá sa, že celková bilancia je nulová. Syntetické palivá sa môžu ľahko používať v bežných španielskych motoroch.

Atkinson uzatvára svoj text konštatovaním, že „medové týždne“ s elektromobilmi sa skončili. Čo podľa jeho názoru nie je zlé. Po počiatočnom nadšení je podľa neho vhodné pozrieť sa širšie na možnosti, ktoré sú k dispozícii na potlačenie „veľmi vážneho environmentálneho problému, ktorý spôsobilo používanie automobilov„. Na záver dodáva, že elektromotor bude skutočným pohonom budúcnosti, ale jeho čas ešte nenastal.

Poskytol Rowan Atkinson nepravdivé informácie o elektromobiloch?

Nie. Toto je najjednoduchšia, ale úplná odpoveď na takúto otázku a na obvinenia vznesené proti Atkinsonovi. Vo svojom texte, napísanom veľmi vyváženým spôsobom a vo všeobecnosti veľmi podporujúcom smerovanie k nulovým emisiám uhlíka, iba citoval určité fakty a uviedol oficiálne, verejne dostupné údaje. Krátko po uverejnení boli v materiáli vykonané opravy, ale išlo o opravy, ako napríklad zmena tvrdenia „o 70 % vyšší“ na „takmer o 70 % vyšší“. Tieto opravy nemenia tón textu ani argumentáciu v ňom.

Výroba elektrického vozidla totiž zaťažuje životné prostredie oveľa viac ako výroba vozidla so spaľovacím motorom. Len počas prevádzky sa elektromobil vďaka tomu, že neprodukuje výfukové plyny, môže po čase ukázať ako ekologickejší ako vozidlo so spaľovacím motorom. Ale nie vždy. Podľa správy energo skupiny je napríklad na Slovensku vzhľadom na to, že energetika je stále z veľkej časti bola založená aj na spaľovaní uhlia, ekologickejšie kúpiť si moderné spaľovacie vozidlo. Ťažko tiež polemizovať s tým, že je ekologickejšie pokračovať v prevádzke vozidla, ktoré máte (ktoré je v dobrom stave), než ho zošrotovať a vyrobiť nové. Keď sa pozeráme na otázku životného prostredia, musíme sa na ňu pozerať komplexne a nevenovať pozornosť len tomu, či niečo vychádza z výfuku.

Atkinson sa napríklad nezmienil o veľmi vážnom vplyve ťažby lítia na životné prostredie

Ako sme nedávno informovali, ťažba tohto prvku je veľmi škodlivá a spotrebúva obrovské množstvo vody. Odborníci tu dokonca hovoria o „lítiovom paradoxe„. – kľúčová zložka batérií, ktorá umožňuje napríklad dopravu s nulovými emisiami, sama o sebe spôsobuje vážne škody na životnom prostredí. Máme dojem, že kritika Atkinsona vyplynula najmä z toho, že hoci zdôrazňuje potrebu smerovania k nulovým emisiám a uznáva, že elektromobilita je budúcnosť, upozorňuje, že existujú alternatívy k vozidlám na batérie. A samotné elektromobily sú v súčasnosti ešte nedokonalé. Medzitým chcela vláda Spojeného kráľovstva zakázať predaj nových automobilov so spaľovacími motormi už v roku 2030, ale realita na trhu ju prinútila posunúť tento dátum na rok 2035. Nie je prekvapujúce, že niekto bol na margo toho, aby sa ľuďom neodporúčalo okamžite prejsť na elektromobily

Veľký pokles predaja elektromobilov

Predaj elektromobilov klesá, a to nielen v Spojenom kráľovstve (za čo sa zrejme snažil čiastočne zodpovedať aj Rowan Atkinson). Tento trend sa začal, keď po sebe nasledujúce vlády začali znižovať alebo úplne zrušili dotácie na elektromobily. Napríklad v Nemecku sa predpokladá, že záujem o elektromobily tento rok klesne o 14 %. K nedostatku štátnych dotácií sa pridávajú aj rastúce ceny – výpočty nemeckého inštitútu Center of Automotive Management ukazujú, že priemerná cena elektromobilu je teraz o viac ako 8 % vyššia ako pred rokom. Problém je taký vážny, že mnohí výrobcovia vyhlásili dotácie na nákup elektromobilov pre niektorých zákazníkov v Nemecku, aby kompenzovali chýbajúce štátne dotácie.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Ústup trhu v Nórsku? Elektrické vozidlá s horšími výsledkami v roku …

Nie sú to len Nóri. Aj Nemci kupujú čoraz menej elektromobilov …

    

Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Najdôležitejšia príručka pre každé astrologické znamenie. Čo si za vodiča?

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív). Horoskopy - sú len hlúpym prvkom na zadnej strane časopisov, alebo ponúkajú skutočný prehľad? Čo ak naše znamenia…

Očarujúci nový Lynk & Co 01: Zrýchlenie ako blesk a technológie budúcnosti na dosah ruky!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@WestGoldRain). Lynk & Co na európskom trhu bola doteraz známa tým, že ponúkala iba jeden model – Lynk & Co…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov