15.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív).
V čase, keď takmer každý vodič pozorne sleduje ceny pohonných hmôt, aby natankoval v najvýhodnejšom čase, sa oplatí zamerať na iné aspekty šetrenia peňazí v aute. Jedným z nich je nepochybne otázka dojazdu na červenú. Vysvetlíme vám, ako to urobiť, aby to bolo bezpečné a zároveň úsporné, a prečo môže nepatrný pohyb ľavou nohou znamenať naozaj vysoké výdavky.
V priebehu rokov a tisícov najazdených kilometrov si každý vodič vytvorí osobitý štýl jazdy. Bohužiaľ, v snahe o čo najpohodlnejšiu jazdu sa bezpečnosť alebo starostlivosť o vozidlo niekedy dostávajú do úzadia. Prípadné chyby sa oplatí čo najskôr napraviť, aby sa nestali trvalými. Ako sa dostať na červenú je dokonalým príkladom toho, že najjednoduchší spôsob nemusí nutne znamenať najlepší spôsob.
Identifikujeme tri typy správania sa vodiča pri jazde na červenú. Berieme do úvahy spaľovanie, bezpečnosť a opotrebovanie častí vozidla. Pozrime sa teda na ne bližšie.
Blíženie sa k semaforom so stlačenou spojkou
Auto ide rýchlosťou 50 km/h. Vodič vidí, že na semafore vzdialenom 200 m sa práve zmenila svetelná signalizácia a teraz svieti červená. Preto stlačí spojku a začne jemne stláčať brzdový pedál. Týmto spôsobom auto zastaví.
Hlavnou výhodou takejto techniky je, samozrejme, zníženie otáčok motora, a tým aj nižšia spotreba paliva. Okrem toho poskytuje veľkú kontrolu nad prevodovkou a v prípade náhlej zmeny situácie na ceste môžete pustiť spojku a napríklad zrýchliť.
Nanešťastie, táto technika má jednu, ale veľmi vážnu nevýhodu. Jazda so stlačenou spojkou znamená, že systém neustále pracuje, čo spôsobuje jeho rýchlejšie opotrebovanie. Výmena spojky predstavuje značné náklady. Môže to byť až niekoľko stoviek eur. Preto je ťažké považovať tento model jazdy za úsporný, najmä preto, že celá záležitosť skutočne spočíva v miernom pohybe ľavej nohy na spojkovom pedáli.
Príchod na svetelnú signalizáciu – prechádzanie na voľnobeh
Situácia je rovnaká ako v prvom príklade. Tentoraz však vodič stlačí spojku len na okamih, aby vozidlo zaradil do neutrálu. Potom uvoľní spojku a plyn a postupne tlačí na brzdový pedál, až kým vozidlo nezastaví.
Tento postup je najčastejší u starších vodičov, ktorí sa naučili šoférovať ešte za komunizmu. Vtedy ich učili jazdiť na neutrál čo najčastejšie, aby sa vďaka kinetickej energii dodávanej kolesám mohli pohybovať. Motivácia bola zrejmá – znížiť spotrebu paliva.
Brzdenie je iná vec. Pri jazde na neutrál brzdíme len brzdovým systémom, ktorý sa v dôsledku toho rýchlejšie opotrebúva. Životnosť brzdových kotúčov a doštičiek je 40 000 až 80 000 km. Náklady na ich výmenu sa pohybujú v niekoľkých stovkách eur. Významnou nevýhodou tejto techniky je obmedzená bezpečnosť. Uvoľneným otáčaním vozidla obmedzujeme svoju schopnosť rýchlo reagovať na zmenu situácie na ceste, pretože potom nemôžeme rýchlo pridať plyn a napríklad sa vyhnúť nebezpečenstvu.
Blíženie sa k svetelnej signalizácii – jazda na zaradenom prevodovom stupni
Ako vidíte, oba uvedené scenáre majú ďaleko od dokonalosti. Práve preto sa mladí vodiči v súčasnosti učia, aby na červenú prichádzali na zaradenom prevodovom stupni. Keď vodič uvidí červené svetlo, pustí plyn a pri spomaľovaní zníži ďalší prevodový stupeň, až kým vozidlo nezastaví.
Táto technika sa nazýva brzdenie motorom. Aké sú jej výhody? Nielenže pri nej auto nespaľuje palivo (pedál plynu je uvoľnený), nepreťažuje spojku (spojku stláčame len pri zmene prevodového stupňa), nadmerne neopotrebováva brzdový systém (auto brzdí rýchlejšie pri zaradenom prevodovom stupni ako pri neutrále) a navyše je to najbezpečnejšie riešenie, pretože máme plnú kontrolu nad rýchlosťou auta a môžeme kedykoľvek rýchlo zrýchliť.
Nevýhody: rozhodne to nie je najjednoduchší spôsob zastavenia vozidla a vyžaduje si trochu zručnosti a citu. Sme však presvedčení, že vzhľadom na nevýhody ostatných spôsobov sa oplatí naučiť sa brzdiť motorom a dlhšie sa tešiť z účinného vozidla.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Žlté svetlá v aute. Čo znamenajú? – Auto Trendy
Táto funkcia je legitímnym antiradarom. Má ju takmer každé nové auto
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.