Tipy, Zaujímavosti,

Za to, že sa blížite k semaforom so zošliapnutou spojkou, vás nepotrestá policajt, ale mechanik.

15.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív). V čase, keď takmer každý vodič pozorne sleduje ceny pohonných hmôt, aby natankoval v najvýhodnejšom čase, sa oplatí zamerať na iné aspekty šetrenia...

15.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív).

V čase, keď takmer každý vodič pozorne sleduje ceny pohonných hmôt, aby natankoval v najvýhodnejšom čase, sa oplatí zamerať na iné aspekty šetrenia peňazí v aute. Jedným z nich je nepochybne otázka dojazdu na červenú. Vysvetlíme vám, ako to urobiť, aby to bolo bezpečné a zároveň úsporné, a prečo môže nepatrný pohyb ľavou nohou znamenať naozaj vysoké výdavky.

zatlačená spojka
Blížite k semaforom so zošliapnutou spojkou?
Foto: Súkromný archív

V priebehu rokov a tisícov najazdených kilometrov si každý vodič vytvorí osobitý štýl jazdy. Bohužiaľ, v snahe o čo najpohodlnejšiu jazdu sa bezpečnosť alebo starostlivosť o vozidlo niekedy dostávajú do úzadia. Prípadné chyby sa oplatí čo najskôr napraviť, aby sa nestali trvalými. Ako sa dostať na červenú je dokonalým príkladom toho, že najjednoduchší spôsob nemusí nutne znamenať najlepší spôsob.

Identifikujeme tri typy správania sa vodiča pri jazde na červenú. Berieme do úvahy spaľovanie, bezpečnosť a opotrebovanie častí vozidla. Pozrime sa teda na ne bližšie.

Blíženie sa k semaforom so stlačenou spojkou

Auto ide rýchlosťou 50 km/h. Vodič vidí, že na semafore vzdialenom 200 m sa práve zmenila svetelná signalizácia a teraz svieti červená. Preto stlačí spojku a začne jemne stláčať brzdový pedál. Týmto spôsobom auto zastaví.

Hlavnou výhodou takejto techniky je, samozrejme, zníženie otáčok motora, a tým aj nižšia spotreba paliva. Okrem toho poskytuje veľkú kontrolu nad prevodovkou a v prípade náhlej zmeny situácie na ceste môžete pustiť spojku a napríklad zrýchliť.

Nanešťastie, táto technika má jednu, ale veľmi vážnu nevýhodu. Jazda so stlačenou spojkou znamená, že systém neustále pracuje, čo spôsobuje jeho rýchlejšie opotrebovanie. Výmena spojky predstavuje značné náklady. Môže to byť až niekoľko stoviek eur. Preto je ťažké považovať tento model jazdy za úsporný, najmä preto, že celá záležitosť skutočne spočíva v miernom pohybe ľavej nohy na spojkovom pedáli.

Príchod na svetelnú signalizáciu – prechádzanie na voľnobeh

Situácia je rovnaká ako v prvom príklade. Tentoraz však vodič stlačí spojku len na okamih, aby vozidlo zaradil do neutrálu. Potom uvoľní spojku a plyn a postupne tlačí na brzdový pedál, až kým vozidlo nezastaví.

Tento postup je najčastejší u starších vodičov, ktorí sa naučili šoférovať ešte za komunizmu. Vtedy ich učili jazdiť na neutrál čo najčastejšie, aby sa vďaka kinetickej energii dodávanej kolesám mohli pohybovať. Motivácia bola zrejmá – znížiť spotrebu paliva.

Brzdenie je iná vec. Pri jazde na neutrál brzdíme len brzdovým systémom, ktorý sa v dôsledku toho rýchlejšie opotrebúva. Životnosť brzdových kotúčov a doštičiek je 40 000 až 80 000 km. Náklady na ich výmenu sa pohybujú v niekoľkých stovkách eur. Významnou nevýhodou tejto techniky je obmedzená bezpečnosť. Uvoľneným otáčaním vozidla obmedzujeme svoju schopnosť rýchlo reagovať na zmenu situácie na ceste, pretože potom nemôžeme rýchlo pridať plyn a napríklad sa vyhnúť nebezpečenstvu.

Blíženie sa k svetelnej signalizácii – jazda na zaradenom prevodovom stupni

Ako vidíte, oba uvedené scenáre majú ďaleko od dokonalosti. Práve preto sa mladí vodiči v súčasnosti učia, aby na červenú prichádzali na zaradenom prevodovom stupni. Keď vodič uvidí červené svetlo, pustí plyn a pri spomaľovaní zníži ďalší prevodový stupeň, až kým vozidlo nezastaví.

Táto technika sa nazýva brzdenie motorom.
Foto: pexels.com/Holger Rockenmayer

Táto technika sa nazýva brzdenie motorom. Aké sú jej výhody? Nielenže pri nej auto nespaľuje palivo (pedál plynu je uvoľnený), nepreťažuje spojku (spojku stláčame len pri zmene prevodového stupňa), nadmerne neopotrebováva brzdový systém (auto brzdí rýchlejšie pri zaradenom prevodovom stupni ako pri neutrále) a navyše je to najbezpečnejšie riešenie, pretože máme plnú kontrolu nad rýchlosťou auta a môžeme kedykoľvek rýchlo zrýchliť.

Nevýhody: rozhodne to nie je najjednoduchší spôsob zastavenia vozidla a vyžaduje si trochu zručnosti a citu. Sme však presvedčení, že vzhľadom na nevýhody ostatných spôsobov sa oplatí naučiť sa brzdiť motorom a dlhšie sa tešiť z účinného vozidla.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Žlté svetlá v aute. Čo znamenajú? – Auto Trendy

Táto funkcia je legitímnym antiradarom. Má ju takmer každé nové auto


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Najdôležitejšia príručka pre každé astrologické znamenie. Čo si za vodiča?

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív). Horoskopy - sú len hlúpym prvkom na zadnej strane časopisov, alebo ponúkajú skutočný prehľad? Čo ak naše znamenia…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov