20.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: pexels.com/Maik Poblocki).
Keď sa všetci výrobcovia snažia splniť ekologické predpisy, Elon Musk sa mu smeje do tváre. Tesla má predsa gigantické zásoby nevyužitého CO2, na ktorých každoročne zarába koruny. V automobilovom priemysle sú dnes regulačné kredity najcennejšou menou.
Výrobca sa nemusí starať o dodržiavanie emisných noriem, pretože každé vozidlo s nulovými emisiami je už z definície „čisté“ a šetrné k životnému prostrediu. V takejto situácii sa nevyužité kredity CO2 dostanú na účet výrobcu, a keďže Tesla predáva len autá s nulovými emisiami, má v trezore naozaj obrovské množstvo regulačných kreditov.
Tesla obchoduje s emisiami. Každý rok na tom zarába
Nie je žiadnym tajomstvom, že v súčasnosti ide o veľmi cennú menu. Ostatní výrobcovia uvažujú o znížení priemerných emisií a žmýkajú pot, aby nemuseli platiť vysoké pokuty. Ak výrobca nechce platiť pokutu, môže získať regulačné kredity tak, že sa dohodne s iným výrobcom a kúpi ich lacnejšie, ako by bola pokuta.
Ako uvádza najnovšia správa Automotive News, v roku 2023 predstavoval daňový úver spoločnosti Tesla súvisiaci s regulačnými úľavami 1,79 miliardy USD. EUR v rokoch 2021 a 2022. Tesla nazbierala kredity v hodnote 1,7 mld. dolárov, pričom od roku 2009 sa na bankový účet značky pripísalo celkovo 9 mld. dolárov za čisté emisie.
Veľké korporácie v problémoch. Musia platiť Tesle
Finančný riaditeľ spoločnosti Tesla Zachary Kirkhorn bol presvedčený, že tento spôsob zarábania peňazí nebude trvať večne. Postupom času výrobcovia predstavili množstvo elektrických modelov, ale ako vidno, nepomohlo to. Kirkhorn oznámil, že mnohí výrobcovia už boli nastavení na rok 2020, ale v posledných rokoch sa zisk z predaných emisií len zvyšoval. V posledných rokoch na dvere Tesly zaklopali také značky ako General Motors, Volkswagen, Honda a Jaguar Land Rover.
Elektrická energia do roku 2035? Výrobcovia to majú čoraz ťažšie
Splniť emisné normy CO2 je pre výrobcov čoraz ťažšie napriek tomu, že na trh prichádza čoraz viac hybridných a elektrických vozidiel. Napríklad v Spojenom kráľovstve musí byť od 1. januára tohto roku minimálne 22 % automobilov, ktoré výrobca predá za rok, s nulovými emisiami. Tesla so svojimi bestsellermi, ako sú Model 3 a Model Y, sa nemusí ničoho obávať, ale čo majú povedať iní výrobcovia, napríklad Land Rover? Čím viac sa blížime k roku 2035, tým je to horšie.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Elon Musk opäť znižuje ceny Tesly. Tentoraz má však akcia „háčik“
Vodič Cybertrucka sa „rozbehol“. Šoféroval s okuliarmi VR od spoločnosti Apple. Internet hromží
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.