Pravidlá, Zaujímavosti,

„Zákaz voľnobehu“. Značka, ktorej mnohí vodiči nerozumejú

25.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: pexels.com/Tirachard Kumtanom). Keď sa vydáte do hôr, zvyčajne skôr či neskôr narazíte na značku A 3a „Nebezpečné klesanie“. Pre dobrého vodiča je to dôležité upozornenie,...

25.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: pexels.com/Tirachard Kumtanom).

Keď sa vydáte do hôr, zvyčajne skôr či neskôr narazíte na značku A 3a „Nebezpečné klesanie“. Pre dobrého vodiča je to dôležité upozornenie, ktoré mu hovorí, aby sa pripravil na zníženie rýchlosti. V rozpore s tým, čo sa zdá, môže mať držanie nohy na brzde fatálne následky.

Pre dobrého vodiča je to dôležité upozornenie, ktoré mu hovorí, aby sa pripravil na zníženie rýchlosti.
Foto: pexels.com/Tirachard Kumtanom

Značka A 3a „Nebezpečné klesanie“ je výstražná dopravná značka, ktorá upozorňuje vodičov na blížiaci sa prudký zjazd. Značka má tvar žltého trojuholníka s čiernym okrajom a symbolom klesajúcej cesty. Pod symbolom je uvedená hodnota klesania v percentách.

Význam: Značka „Nebezpečné klesanie“ upozorňuje vodičov na to, že sa blíži klesanie, ktoré môže predstavovať nebezpečenstvo, ak nie je jazdené opatrne. Vodiči by mali znížiť rýchlosť a prispôsobiť ju dĺžke a strmosti klesania. Mali by tiež dbať na zvýšenú opatrnosť a brzdiť s predstihom.

Povinnosti: Vodiči musia pri jazde pod značkou „Nebezpečné klesanie“:

  • Znížiť rýchlosť na bezpečnú úroveň
  • Prispôsobiť rýchlosť dĺžke a strmosti klesania
  • Dbať na zvýšenú opatrnosť
  • Brzdiť s predstihom
  • Neprekračovať povolenú rýchlosť

Označenie na Slovensku: Značka „Nebezpečné klesanie“ sa používa na Slovensku v súlade s Vyhláškou Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 30/2001 Z. z. o dopravnom značení. Značka sa umiestňuje na okraji vozovky v dostatočnej vzdialenosti pred klesaním, aby mali vodiči čas na zníženie rýchlosti a prispôsobenie jazdy.

Ďalšie informácie: Značka „Nebezpečné klesanie“ sa môže používať v kombinácii s inými dopravnými značkami, ako napríklad značkou „Povolená rýchlosť“.

Neignorujte ju!

Značka A 3a je pravdepodobne jednou z najčastejšie ignorovaných dopravných značiek. Pritom pochopenie jej skutočného významu nám môže zachrániť zdravie a dokonca aj život. Podľa predpisov sa umiestňuje tam, kde je výrazné prevýšenie terénu, ktorým cesta prechádza. V horských oblastiach musí mať sklon aspoň 10 % a mimo nich aspoň 7 %. V nej sa uvádza informácia o hodnote sklonu v danom mieste.

Pre dobrého vodiča je značka A 3a dôležitou nápovedou. Informuje nás o tom, že nás čaká dlhé a strmé klesanie. V horách môže byť takýto úsek naozaj dlhý. Napríklad vodiči smerujúci z vrchu Donovaly do mesta Banská Bystrica majú pred sebou klesanie dlhé viac ako 4 km. Na prvý pohľad sa môže zdať, že je to hračka. Koniec koncov, stačí len zvoľniť tempo a pomocou bŕzd kontrolovať rýchlosť. Nič nemôže byť ďalej od pravdy. Práve takéto správanie sa môže skončiť nehodou.

Aj mierne, ale dlhodobé a nepretržité používanie bŕzd môže viesť k prehriatiu. Prehriata kvapalina neposkytuje dostatočný brzdný výkon. Výsledkom je, že brzdy, ktoré boli „odpojené“ pri dlhom klesaní, môžu zlyhať práve vtedy, keď musíte prudko spomaliť pred poslednou zákrutou. Riešením je, samozrejme, brzdenie motorom.

Stručne povedané, brzdenie motorom zahŕňa jazdu s prevodovým stupňom, ktorý zodpovedá dosiahnutej rýchlosti, ale bez stlačenia plynového pedála. V tejto situácii musia kolesá poháňať motor, ktorému sa nedodáva palivo. Výsledkom je brzdenie. Čím nižší prevodový stupeň, tým silnejší je spomaľovací účinok. Ak teda napríklad môžeme ísť zo 40 na 90 km/h na „trojku“ a 60 km/h na „štvorku“, potom pri brzdení motorom z rýchlosti 80 km/h nám prepnutie na „trojku“ prinesie rýchlejšie spomalenie a jazda na „štvorku“ pomalšie spomalenie.

Vopred sa postarajte o svoje brzdy

Počas každodennej jazdy v meste zvyčajne nemyslíme na brzdový systém. Pritom podľa odborníkov môže mať brzdová kvapalina aj v polovici áut používaných na slovenských cestách svoje najlepšie dni za sebou. Podľa odborníkov by sa mala kvapalina meniť každé dva roky.

Načasovanie je mimoriadne dôležité, pretože kvapalina je hygroskopická. Je pravda, že pracuje v uzavretom systéme, ale tento systém sa skladá aj z gumových prvkov, v ktorých prebieha jav osmózy. Kvapalina odčerpáva molekuly vody z gumy a guma kompenzuje jej nedostatky tým, že čerpá vlhkosť zvonku. V dôsledku toho sa do kvapaliny dostáva voda, ktorá mení jej vlastnosti.

Teplota varu čistej brzdovej kvapaliny je 230 – 260 stupňov Celzia. Predpokladá sa, že keď klesne na 180 stupňov, kvapalina by sa mala vymeniť. Ak brzdová kvapalina vrie v pod vplivom kritickej situácie, bublinky pary zabránia účinnému prenosu tlaku vytvoreného hlavným valcom na brzdy. V dôsledku toho vozidlo nebude brzdiť tak silno, ako si vodič želá.

Oplatí sa starať sa o brzdy, a ak to má zmysel, aj o brzdenie motorom. Je to nielen spôsob, ako byť v bezpečí, ale aj ako sa vyhnúť ďalším výdavkom.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Nová značka na diaľniciach v Európe. Jej ignorovanie znamená pokutu až do výšky 135€

Nová značka vyvoláva otázky. Čo znamená auto zakryté čiarkami


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov