25.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: pexels.com/Tirachard Kumtanom).
Keď sa vydáte do hôr, zvyčajne skôr či neskôr narazíte na značku A 3a „Nebezpečné klesanie“. Pre dobrého vodiča je to dôležité upozornenie, ktoré mu hovorí, aby sa pripravil na zníženie rýchlosti. V rozpore s tým, čo sa zdá, môže mať držanie nohy na brzde fatálne následky.
Značka A 3a „Nebezpečné klesanie“ je výstražná dopravná značka, ktorá upozorňuje vodičov na blížiaci sa prudký zjazd. Značka má tvar žltého trojuholníka s čiernym okrajom a symbolom klesajúcej cesty. Pod symbolom je uvedená hodnota klesania v percentách.
Význam: Značka „Nebezpečné klesanie“ upozorňuje vodičov na to, že sa blíži klesanie, ktoré môže predstavovať nebezpečenstvo, ak nie je jazdené opatrne. Vodiči by mali znížiť rýchlosť a prispôsobiť ju dĺžke a strmosti klesania. Mali by tiež dbať na zvýšenú opatrnosť a brzdiť s predstihom.
Povinnosti: Vodiči musia pri jazde pod značkou „Nebezpečné klesanie“:
- Znížiť rýchlosť na bezpečnú úroveň
- Prispôsobiť rýchlosť dĺžke a strmosti klesania
- Dbať na zvýšenú opatrnosť
- Brzdiť s predstihom
- Neprekračovať povolenú rýchlosť
Označenie na Slovensku: Značka „Nebezpečné klesanie“ sa používa na Slovensku v súlade s Vyhláškou Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 30/2001 Z. z. o dopravnom značení. Značka sa umiestňuje na okraji vozovky v dostatočnej vzdialenosti pred klesaním, aby mali vodiči čas na zníženie rýchlosti a prispôsobenie jazdy.
Ďalšie informácie: Značka „Nebezpečné klesanie“ sa môže používať v kombinácii s inými dopravnými značkami, ako napríklad značkou „Povolená rýchlosť“.
Neignorujte ju!
Značka A 3a je pravdepodobne jednou z najčastejšie ignorovaných dopravných značiek. Pritom pochopenie jej skutočného významu nám môže zachrániť zdravie a dokonca aj život. Podľa predpisov sa umiestňuje tam, kde je výrazné prevýšenie terénu, ktorým cesta prechádza. V horských oblastiach musí mať sklon aspoň 10 % a mimo nich aspoň 7 %. V nej sa uvádza informácia o hodnote sklonu v danom mieste.
Pre dobrého vodiča je značka A 3a dôležitou nápovedou. Informuje nás o tom, že nás čaká dlhé a strmé klesanie. V horách môže byť takýto úsek naozaj dlhý. Napríklad vodiči smerujúci z vrchu Donovaly do mesta Banská Bystrica majú pred sebou klesanie dlhé viac ako 4 km. Na prvý pohľad sa môže zdať, že je to hračka. Koniec koncov, stačí len zvoľniť tempo a pomocou bŕzd kontrolovať rýchlosť. Nič nemôže byť ďalej od pravdy. Práve takéto správanie sa môže skončiť nehodou.
Aj mierne, ale dlhodobé a nepretržité používanie bŕzd môže viesť k prehriatiu. Prehriata kvapalina neposkytuje dostatočný brzdný výkon. Výsledkom je, že brzdy, ktoré boli „odpojené“ pri dlhom klesaní, môžu zlyhať práve vtedy, keď musíte prudko spomaliť pred poslednou zákrutou. Riešením je, samozrejme, brzdenie motorom.
Stručne povedané, brzdenie motorom zahŕňa jazdu s prevodovým stupňom, ktorý zodpovedá dosiahnutej rýchlosti, ale bez stlačenia plynového pedála. V tejto situácii musia kolesá poháňať motor, ktorému sa nedodáva palivo. Výsledkom je brzdenie. Čím nižší prevodový stupeň, tým silnejší je spomaľovací účinok. Ak teda napríklad môžeme ísť zo 40 na 90 km/h na „trojku“ a 60 km/h na „štvorku“, potom pri brzdení motorom z rýchlosti 80 km/h nám prepnutie na „trojku“ prinesie rýchlejšie spomalenie a jazda na „štvorku“ pomalšie spomalenie.
Vopred sa postarajte o svoje brzdy
Počas každodennej jazdy v meste zvyčajne nemyslíme na brzdový systém. Pritom podľa odborníkov môže mať brzdová kvapalina aj v polovici áut používaných na slovenských cestách svoje najlepšie dni za sebou. Podľa odborníkov by sa mala kvapalina meniť každé dva roky.
Načasovanie je mimoriadne dôležité, pretože kvapalina je hygroskopická. Je pravda, že pracuje v uzavretom systéme, ale tento systém sa skladá aj z gumových prvkov, v ktorých prebieha jav osmózy. Kvapalina odčerpáva molekuly vody z gumy a guma kompenzuje jej nedostatky tým, že čerpá vlhkosť zvonku. V dôsledku toho sa do kvapaliny dostáva voda, ktorá mení jej vlastnosti.
Teplota varu čistej brzdovej kvapaliny je 230 – 260 stupňov Celzia. Predpokladá sa, že keď klesne na 180 stupňov, kvapalina by sa mala vymeniť. Ak brzdová kvapalina vrie v pod vplivom kritickej situácie, bublinky pary zabránia účinnému prenosu tlaku vytvoreného hlavným valcom na brzdy. V dôsledku toho vozidlo nebude brzdiť tak silno, ako si vodič želá.
Oplatí sa starať sa o brzdy, a ak to má zmysel, aj o brzdenie motorom. Je to nielen spôsob, ako byť v bezpečí, ale aj ako sa vyhnúť ďalším výdavkom.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Nová značka na diaľniciach v Európe. Jej ignorovanie znamená pokutu až do výšky 135€
Nová značka vyvoláva otázky. Čo znamená auto zakryté čiarkami
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.