1.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@nissanineurope).
Francúzska vláda sa rozhodla znížiť dotácie na nákup vozidiel na batérie. Dôvodom je obava z prekročenia rozpočtu určeného na dotácie. Zmeny v systéme sa dotknú najmä obyvateľov s najvyššími príjmami. K podobnému kroku sa nedávno rozhodlo aj Nemecko.
Vo Francúzsku sa práve znížili dotácie pre kupujúcich nových elektrických a hybridných vozidiel. Cieľom zavedeného dekrétu je zabezpečiť, aby vláda neprekročila rozpočet 1,5 miliardy eur vyčlenený na tento účel.
Čím bohatší občan, tým menšia dotácia
Nové nariadenie sa týka najmä obyvateľov s najvyššími príjmami. Pre nich sa výška dotácie znížila z 5 000 EUR na 4 000 EUR. Zároveň sa vláda rozhodla zachovať výšku existujúcej dotácie pre najchudobnejších ľudí. Pre nich zostane dotácia vo výške 7 000 EUR.
Francúzsky minister pre transformáciu životného prostredia – Christophe Bechu – citovaný agentúrou Reuters zdôraznil, že zmeny boli potrebné, aby bolo možné udržať súčasné štatistiky predaja elektromobilov a zároveň pomôcť väčšiemu počtu ľudí za menej peňazí. Podľa francúzskych úradníkov je správne riadenie rozpočtu nevyhnutné vzhľadom na iné záväzky týkajúce sa verejných výdavkov.
Francúzska vláda zastavuje program sociálneho lízingu
Zaujímavé je, že k uvedeným zmenám došlo len niekoľko dní po tom, ako bol vo Francúzsku zastavený program sociálneho lízingu elektromobilov. Dôvodom bol údajne príliš veľký záujem malých a stredných podnikov o financovanie. Zastavením lízingového programu a zvýšením rozpočtu pre domácnosti s nízkymi príjmami chce vláda zvýšiť dopyt po elektromobiloch medzi obyvateľstvom, ktoré by si ich inak nemohlo dovoliť.
Francúzsko nie je jediné, ktoré znížilo dotácie na elektrinu
Francúzsko však nie je jediné, ktoré znižuje dotácie na elektromobily. Aj nemecká spolková vláda sa minulý rok rozhodla zastaviť financovanie batériových modelov. Všetko kvôli kontroverznému rozhodnutiu nemeckého ústavného súdu, na základe ktorého bolo z Fondu pre klímu a transformáciu odňatých 60 miliárd eur.
Rozhodnutie nemeckej vlády rýchlo skritizovali analytici trhu a proenvironmentálni politici. Podľa spolkového ministerstva hospodárstva sa mal dotačný program použiť ako akýsi „stalking horse“ na splnenie cieľa dostať do roku 2030 na cesty 15 miliónov elektromobilov. Od roku 2016 sa na dotáciách vyplatilo celkovo približne 10 miliárd eur, čo prispelo k nákupu viac ako 2 miliónov elektrických vozidiel.
Odborníci bijú na poplach, že vplyv zastavenia financovania by mohol výrazne znížiť záujem o nové vozidlá s nulovými emisiami, čo by sa mohlo ukázať ako škodlivé pre nemecký automobilový priemysel ako celok.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Briti bijú na poplach. Dotácie na elektrinu sú potrebné na splnenie cieľov predaja
Zničil Johnny Bean elektrické autá? Tu je to, čo skutočne napísal v článku
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.