Tipy, Zaujímavosti,

Benzín E10. Tu je vysvetlenie do ktorých áut je lepšie ho netankovať

4.3.2024 Redakcia Auto trendy (youtube.com/@AtTheWheel). Benzín E10 bol témou číslo jeden v motoristických médiách a medzi ľuďmi, ktorí sa trochu viac vyznajú v autách. Niektorí boli plní obáv, že palivo...

4.3.2024 Redakcia Auto trendy (youtube.com/@AtTheWheel).

Benzín E10 bol témou číslo jeden v motoristických médiách a medzi ľuďmi, ktorí sa trochu viac vyznajú v autách. Niektorí boli plní obáv, že palivo zničí ich auto, iní tvrdili, že pridanie bioetanolu nič nemení. Ktorí z nich majú pravdu a do ktorých autá je lepšie netankovať E10.

Do ktorých autá je lepšie netankovať E10.
Foto: youtube.com/@AtTheWheel

Nebolo veľa racionálnych hlasov o palive E10. Našlo sa viac extrémov, zatiaľ čo odborníci boli od začiatku k tejto téme zdržanliví. Vo svojich niekoľkých vyjadreniach pre automobilové médiá boli opatrní pri vynášaní súdov o novom palive a motoroch.

Na rozptýlenie niektorých pochybností bola navrhnutá internetová stránka, na ktorej si každý používateľ mohol overiť, či jeho auto je alebo nie je kompatibilné s benzínom E10. Medzi vodičmi sa však stále objavuje otázka: Čo sa stane, ak natankujem benzín s 10-percentným obsahom bioetanolu, ktorý s ním nie je kompatibilný?

Jednorazové natankovanie aj plnej nádrže paliva E10 nespôsobí žiadne škody. Nepriaznivý vplyv na komponenty palivového systému môže mať len dlhodobý účinok väčšieho množstva etanolu. Čo môže spôsobiť? Korózia a netesnosti sú účinky, ktoré možno očakávať, pričom ani to nie je isté.

Účinky etanolu na komponenty vozidla

Nie všetky autá však možno hodiť do jedného vreca, dokonca aj počas výroby mohol výrobca auta vykonať úpravy palivového systému a zmeniť niektoré komponenty tak, aby boli vyrobené z iných materiálov. To znamená, že výmenou týchto dielov za novšie je možné niektoré autá pripraviť na benzín E10. Je to však potrebné konzultovať so servisom, ktorý má prístup k databáze dielov.

A čo proces spaľovania? Tu by sme sa nemali obávať. Etanol zvyšuje okysličenie paliva a má skôr pozitívny než negatívny vplyv na procesy v spaľovacej komore.

Etanol prirodzene zvyšuje oktánové číslo paliva, ktoré by malo mať minimálne 95 oktánov, ale s vysokým obsahom etanolu sa môže v skutočnosti priblížiť až k 98 oktánom. Vyšší obsah etanolu v palive znamená nižší obsah zlúčeniny ETBE, ktorá umelo zvyšuje oktánové číslo, ale zároveň znečisťuje motor usadeninami.

Chcete tankovať E10, ale jazdíte len zriedka alebo máte systém LPG? Pripravte si svoje auto!

Ak má vodič obavy z paliva E10, ale chce jazdiť lacnejšie, jeho auto by naň malo byť pripravené. V servise sa oplatí overiť technický stav palivového systému. Treba mať na pamäti, že benzín s vyšším obsahom etanolu viac absorbuje vodu, najmä v autách, ktoré tankujú menej často.

Stav palivového systému by sa mal pravidelne kontrolovať, najmä ak vozidlo používame príležitostne. Ak sa chystáme jazdiť so starším vozidlom na benzín E10, mali by sme ho podrobiť dôkladnejšej kontrole. Môže sa stať, že v palivovej nádrži je už teraz veľa vody a benzín E10 jej množstvo len zvýši. Čistenie palivovej nádrže je činnosť, ktorá určite predĺži životnosť motora a jeho príslušenstva. Je dobré nechať si v servise skontrolovať všetky hadice a spoje v palivovom systéme, ako aj vymeniť palivový filter(y).

LPG
Neodporúča sa používať benzín E10 v automobiloch vybavených systémom LPG.
Foto: youtube.com/@AutoMateTraining

Neodporúča sa používať benzín E10 v automobiloch, ktoré sa používajú príležitostne a tankujú veľmi zriedka, ako aj v automobiloch vybavených systémom LPG. Primárnym palivom je tu plyn a benzín sa používa len na štartovanie a zahrievanie motora. Ak do takéhoto vozidla natankujeme E10, palivo sa môže dlho zdržiavať v nádrži, absorbovať vodu a dokonca spôsobiť koróziu.

Je možné tankovať E10, ak je inštalácia nakonfigurovaná tak, aby sa počas jazdy často spaľoval aj benzín? Takto sú nakalibrované mnohé autogénne inštalácie v moderných automobiloch, ktoré sú napr. s týmto typom napájania k dispozícii už u predajcov.

Benzín E10, napriek tomu, že fanúšikovia automobilov na Slovensku sú z neho nažhavení, nie je taký strašidelný, ako si mnohí myslia. Pre životnosť vozidla je dôležitejší jeho technický stav a správna údržba než to, či tankujete benzín E10 alebo E5. Automobiloví odborníci sú presvedčení, že pravidelná kontrola palivového systému, čítanie chýb generovaných riadiacou jednotkou a výmena filtrov je niečo, čo by malo automobilových nadšencov trápiť viac ako to, či je v benzíne viac alebo menej etanolu.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Brzdenie motorom. Nedopustite sa týchto chýb, inak sa vystavíte vysokým nákladom

Porsche neverí v zákaz „spaľovacích motorov“ od roku 2035 – a možno má pravdu


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov