Elektro, Novinky, Zaujímavosti,

Vyvinuli revolučné batérie. Je to koniec problémov s elektromobilmi?

4.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@autodriveauto). Batéria s nulovým rizikom samovznietenia, ktorá neexploduje ani pri kontakte s vodou. Podľa austrálskych výskumníkov by sa nová technológia mohla do 5 až 10...

4.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@autodriveauto).

Batéria s nulovým rizikom samovznietenia, ktorá neexploduje ani pri kontakte s vodou. Podľa austrálskych výskumníkov by sa nová technológia mohla do 5 až 10 rokov dostať nielen do elektromobilov, ale aj do domácich zásobníkov energie alebo mobilných zariadení. Mohol by to byť prelomový bod v histórii elektromobilov, hoci podľa vedcov ešte potrvá asi 5 až 10 rokov, kým sa nová technológia zdokonalí.

Batéria s nulovým rizikom samovznietenia, ktorá neexploduje ani pri kontakte s vodou.
Foto youtube.com/@autodriveauto

Ide o nový typ „vodnej batérie“, ktorú vyvinuli inžinieri z Kráľovského melbournského technologického inštitútu (RMIT). Austrálski vedci práve vyvinuli vodno-magnéziovo-iónové batérie, ktoré sa nezapália ani nevybuchnú, ani keď sú zaplavené vodou.

Hoci štatistiky nepotvrdzujú tradičný názor na požiare elektromobilov, mnohí vodiči sa stále obávajú takéhoto scenára. Potreba udržiavať požiarmi poškodené batérie dlhodobo chladné, napríklad umiestnením havarovaného vozidla do nádoby zaplavenej vodou, tiež neprispieva k popularite elektromobility.

Vďaka výskumníkom z RMIT by tento problém mohol o niekoľko rokov úplne zmiznúť. Podarilo sa im vyvinúť nový typ batérie, ktorá zostáva stabilná a bezpečná pri kontakte s vodou. Vďaka nim by sa prakticky úplne odstránilo riziko samovznietenia alebo výbuchu batérií.

Voda namiesto elektrolytov? Vedci vytvorili bezpečné batérie

Ako sme sa dočítali na webovej stránke univerzity RMIT, tímu výskumníkov sa podarilo vytvoriť vodno-magnéziovo-iónové batérie, ktoré namiesto organických elektrolytov využívajú vodu, aby umožnili tok elektrickej energie medzi kladným a záporným pólom. Takáto batéria na rozdiel od svojho lítium-iónového náprotivku nemôže spôsobiť požiar ani explóziu, zdôrazňujú zástupcovia RMIT. Ďalšími výhodami sú vraj jednoduchosť konštrukcie a nízky vplyv na životné prostredie.

„Používame materiály ako magnézium a zinok, ktoré sa bežne vyskytujú v prírode, sú lacné a menej toxické ako alternatívy používané v iných typoch batérií, čo pomáha znižovať výrobné náklady a znižovať riziká pre ľudské zdravie a životné prostredie“

– uvádza sa v oznámení RMIT.

Podľa vynálezcov „jednoduchosť technologických postupov“ umožňuje masovú výrobu „vodných“ batérií. Výskumníci ďalej tvrdia, že nimi vyvinuté vodno-horčíkové-iónové batérie by mohli v krátkom čase nahradiť olovené batérie. Za priaznivých okolností by sa takýto scenár mohol stať realitou už v priebehu nasledujúcich troch rokov.

Nové vodno-magnéziovo-iónové batérie. V čom je háčik?

Žiaľ, v tomto štádiu vývoja sú potrebné ešte roky výskumu a zdokonaľovania procesov, kým sa nové „vodné“ batérie stanú plnohodnotnou konkurenciou batérií, ktoré sa v súčasnosti používajú v automobilovom priemysle.

Nasledujúcich rokoch by tento vynález mohol „potenciálne nahradiť lítium-iónové batérie“.
Foto: youtube.com/@autodriveauto

„Magnézium je ľahší ako alternatívne kovy vrátane zinku a niklu, má vyššiu potenciálnu hustotu energie a umožní batériám rýchlejšie nabíjanie a lepšie zvládanie energeticky náročných zariadení a aplikácií“

– tvrdia výskumníci z RMIT.

Austrálčania tiež zmierňujú náladu tým, že batéria s vodnými a magnéziovými iónmi, ktorú vyvinuli, má energetickú hustotu 75 Wh na kilogram. To je približne 30 % výsledku, ktorým sa môže pochváliť najnovšia batéria automobilu Tesla. To znamená, že priemerná batéria do elektromobilu s kapacitou 75 kWh by musela vážiť tonu.

Tvorcovia novej technológie však predpokladajú, že v priebehu nasledujúcich piatich až desiatich rokov by ich vynález mohol „potenciálne nahradiť lítium-iónové batérie“, čo by znamenalo skutočnú revolúciu nielen v automobilovom sektore, ale aj na trhu so všetkými druhmi mobilných zariadení.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Čínsky prielom. Táto batéria by mohla zmeniť elektromobily a ďalšie

Režim „Preteky k nabíjačke“ odteraz v každej Tesle. Už je to tu


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov