6.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: pexels.com/Gerd Altmann).
Mnoho vodičov sa pri výbere letných pneumatík zameriava len na cenu, no to môže byť veľká chyba. Dôležitým parametrom, ktorý by sa nemal ignorovať, je brzdná dráha. Testy ukázali, že niektoré pneumatiky sú v tomto ohľade katastrofálne.
Auto Bild, renomovaný nemecký magazín zameraný na motorizmus, podrobil dôkladnému testu letné a celoročné pneumatiky. Cieľom bolo pomôcť vodičom pri výbere nových pneumatík pre nadchádzajúcu letnú sezónu. Vzhľadom na rozsiahlosť testu sa výsledky publikujú postupne. V tejto fáze sa magazín zameral na letné pneumatiky, ktoré v teste obstáli slabo a neodporúča ich kúpu.
Dôvodom sú neuspokojivé výsledky v disciplíne brzdenia na suchej aj mokrej vozovke, ktorá je kľúčová pre bezpečnosť pneumatiky. Testovaný rozmer 205/55 R16 patrí medzi najrozšírenejšie medzi malými a kompaktnými autami a niektorými crossovermi. Test brzdnej dráhy spočíval v zastavení z rýchlosti 100 km/h na suchej ceste a z 80 km/h na mokrej ceste. Čím kratšia je brzdná dráha, tým bezpečnejšie pneumatiky sú. Pneumatiky s príliš dlhou brzdnou dráhou nepostúpili do ďalšej fázy testu a boli označené ako nevyhovujúce.
Priepastné rozdiely
Test brzdenia pneumatík ukázal, že medzi najhoršími modelmi existujú priepastné rozdiely v brzdných dráhach. Najhoršia pneumatika v teste, Triangle AdvanteX TC101, potrebovala na zastavenie z rýchlosti 100 km/h na suchej vozovke 39,7 metra a na mokrej až 42,1 metra. To je v porovnaní s najlepšími pneumatikami rozdiel takmer 10 metrov!
DoubleCoin DC-99 síce na mokrej vozovke brzdil lepšie (36,9 metra), no na suchej dopadol najhoršie zo všetkých s brzdnou dráhou 42,4 metra.
Tieto výsledky sú varovaním pre motoristov, aby sa pred kúpou pneumatík neorientovali len podľa ceny, ale aby sa zamerali aj na ich vlastnosti, najmä na brzdnú dráhu na suchu a na mokrej vozovke. Rozdiel v brzdnej dráhe niekoľkých metrov môže v kritickej situácii znamenať rozdiel medzi životom a smrťou.
Letné pneumatiky s najdlhšou brzdnou dráhou podľa testu Auto Bildu
Poradie | Pneumatika | Brzdná dráha na suchu (m) | Brzdná dráha na mokru (m) | Súčet (m) |
---|---|---|---|---|
1. | Matador Hectorra 5 (91 V) | 32,9 | 40,1 | 73 |
2. | Firemax FM601 (91 V) | 34,9 | 38,4 | 73,3 |
3. | Radar RPX800 (91 V) | 33,3 | 40,2 | 73,5 |
4. | Ceat SecuraDrive (91 V) | 33,3 | 40,6 | 73,9 |
5. | Fortuna Ecoplus HP (91 V) | 34,9 | 39,1 | 74 |
6. | Lassa Driveways (91 V) | 34,7 | 39,5 | 74,2 |
7. | Atlas Green HP (91 V) | 35,1 | 39,3 | 74,4 |
7. | Superia Tires Ecoblue HP (91 W) | 34,7 | 39,7 | 74,4 |
9. | Nordexx NS9000 (91 V) | 36,1 | 38,8 | 74,9 |
10. | Berlin Tires Summer HP 1 (94 V) | 35,6 | 41,1 | 76,7 |
11. | Arivo Premio Arzero (91 V) | 38 | 40,1 | 78,1 |
12. | DoubleCoin DC-99 (91 V) | 42,4 | 36,9 | 79,3 |
13. | Triangle AdvanteX TC101 (91 V) | 39,7 | 42,1 | 81,8 |
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Pod drobnohľadom sa ocitli čínske a európske autá. Porovnanie bolo zdrvujúce
Čínsky gigant sa ponáhľa. BYD sa snaží dobyť Európu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.