9.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Formula1).
Je DRS vo formule 1 spásou alebo prekliatím? V každodennom živote nad takýmito otázkami vôbec neuvažujeme. Prenesieme sa cez to a berieme to jednoducho – ako niečo, čo je tu s nami „odjakživa“. Otázkou je, či tento systém naozaj pomáha? Alebo je to len pokus zakryť nedostatočnosť a problém, ktorý Formula 1 jednoducho nedokáže vyriešiť?
Systém DRS – ste za alebo proti?
Systém DRS v skratke uľahčuje predbiehanie. V závislosti od trate môže byť takáto zóna DRS jedna, dve alebo dokonca tri. Zóny sa zvyčajne nachádzajú na dlhých rovinkách. Pred zónou sa nachádza detekčný bod. Ak je súper, ktorého jazdec prenasleduje, vpredu menej ako jednu sekundu, systém sa môže aktivovať. Systém funguje tak, že sa otvorí klapka v zadnom krídle, čo samozrejme znižuje odpor vzduchu a premieta sa do možnosti dosiahnuť väčšiu rýchlosť. Stručne povedané, pomocou systému DRS sa vozidlo rýchlejšie priblíži k tomu pred ním.
Je to predovšetkým na uľahčenie predbiehania. Čo je zrejmé. Vozidlo, ktoré jazdí menej ako sekundu za svojím súperom, sa nielenže pohybuje v aerodynamickom tuneli, ale má aj otvorené krídlo. Je zrejmé, že sa v okamihu dokáže priblížiť k svojmu súperovi a následne ho predbehnúť na konci rovinky, pri brzdení do zákruty. A to je presne to, čo… svojím spôsobom je problém. Ide výlučne o správne čísla? Aby bolo veľa predbiehacích manévrov a to je všetko? Je to tak trochu umenie pre umenie. V 90 % prípadov sa v týchto situáciách nebojuje. Jedno auto predbehne druhé a to je všetko. Žiadne emócie, žiadny príbeh.
Nepriateľ alebo spojenec?
Predbiehanie pomocou systému DRS je jednoducho umelé. Spomeňte si na sobotňajšie preteky Veľkej ceny Bahrajnu. Od zradnej 10. zákruty sa pretekári používajúci DRS približovali k súperovi. Samozrejme, v tomto momente ešte nikto neútočil, pretože by to bolo nelogické. Úlohou bolo udržať sa v blízkosti súpera v nasledujúcich troch rýchlych zákrutách a dobre vyjsť zo zákruty č. 13. Dlhá rovinka, veterný tunel, prechod poslednou zákrutou na štartovú rovinku, aktivácia DRS a až potom na konci rovinky sebavedomé, pokojné predbiehanie bez boja. Žiadny boj, žiadna možnosť protiútoku.
Schéma
A určite chceme, aby sa preteky Formule 1 riadili nejakým vzorom? Myslím, že nie celkom áno, však? Počas víkendu sme niekoľkokrát videli, že v Bahrajne sa dalo predbiehať aj na iných miestach. V tomto ohľade dominovala sekvencia zákrut medzi 4 a 10, všetko veľmi nezreteľné miesta. A čo je najdôležitejšie – žiadne dlhé rovinky a žiadny DRS. Tam sme sledovali dobré preteky a skvelé bitky hlavne v F2 a F3, ale v F1 sa to stalo tiež….
Nevýhodné?
Dobre. Niekto by mohol vysloviť predpoklad, že predbiehanie a boj na takomto mieste je úplne nerentabilné. Prečo to robiť? Veď tam bude o chvíľu DRS zóna, otvorím si krídlo a jednoducho ho prejdem. Prečo by som mal vynaložiť úsilie a bojovať na trati? A to je veľký problém. Máme niekoľko predbiehacích manévrov, ale sú nudné ako olej. Je to ako predbiehanie na diaľnici s tromi pruhmi v jednom smere. Takže sa treba zbaviť DRS?
Samozrejme, dohodnime sa, že sa to nestane. Nikto sa nevzdá systému DRS, pretože v súčasnosti poskytuje možnosť predbiehania. Často sa objavuje argument, že súčasné autá F1 sú jednoducho príliš veľké a príliš ťažké na to, aby sa medzi nimi na trati odohrával skutočný boj. Možno na tom naozaj niečo je. A možno by sa namiesto zakrývania problému pomocou DRS malo hľadať predovšetkým riešenie? Umožniť predbiehanie a priamy boj bez tohto systému. Bez systému DRS by jazdci určite museli viac riskovať a zapájať sa do súbojov na neobjavných miestach.
Najlepším miestom na predbiehanie by stále bola štartová rovinka, ale… určite by sa tam nedalo predbiehať tak ako teraz. Žiadny boj, žiadna šanca brániť sa. Umelo riadené predbiehanie súpera, ako auto F1 v F2. DRS nie je ideálne riešenie. V iných seriáloch sa to rieši mnohými inými spôsobmi. Je tu veľký priestor na zlepšenie a inováciu. Ale bude sa do toho chcieť niekto oprieť?
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Kto bude mať prístup k F1? Nova tlačí na slovenských operátorov
Timo Glock sa vracia do DTM. Bývalý jazdec F1 hovorí s tímom McLaren
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.