Tipy, Zaujímavosti,

Zásadné pravidlo dvoch sekúnd na ceste. Nie každý ho pozná

12.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Song_about_summer). Na diaľniciach a rýchlostných cestách je mimoriadne dôležité pravidlo dodržiavať minimálne dvojsekundový, niekedy dokonca trojsekundový odstup. Pravidlo dvoch sekúnd sa pokúšali presadiť zavedením predpisu...

12.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Song_about_summer).

Na diaľniciach a rýchlostných cestách je mimoriadne dôležité pravidlo dodržiavať minimálne dvojsekundový, niekedy dokonca trojsekundový odstup.

Pravidlo dvoch sekúnd sa pokúšali presadiť zavedením predpisu o dodržiavaní odstupu
Foto: shutterstock.com/Song_about_summer

Pravidlo dvoch sekúnd sa pokúšali presadiť zavedením predpisu o dodržiavaní odstupu. No toto ustanovenie je čiastočne neúspešné. V neposlednom rade preto, že požiadavka dodržiavať odstup sa neuplatňuje pri predbiehaní. To spôsobuje chaos na cestách. Vodič s praxou pozná pravidlo dvoch sekúnd a pri starších ľuďoch zvýši odstup na tri sekundy.

Reakcia vodiča je dôležitá

Nezabudnite na dodržiavanie odstupu od predchádzajúceho auta aspoň dve sekundy počas jazdy. V praxi to znamená, že pri predbiehaní vozidla pred nami by sme sa mali objaviť najskôr po dvoch (a najlepšie troch a viac) sekundách.

Túto základnú zásadu potvrdzuje výskum, ktorý uskutočnil Massachusettský technologický inštitút. Zamerali sa na analýzu reakcií vodičov z hľadiska systémov autonómnej jazdy. Seniori vo veku nad 55 rokov potrebovali v priemere 403 milisekúnd na vnímanie nebezpečenstva a 605 milisekúnd na prijatie rozhodnutia. Mladí vodiči (20-25 rokov) zareagujú za 220, resp. 388 milisekúnd.

Mladí vodiči reagujú v priemere za 0,6 sekundy. Nezabudnite na 0,1 až 0,2 sekundy na reakciu vodiča pri výpočte celkového brzdného času. Starší vodiči na to potrebovali približne 1,5 sekundy. K tomu sa pripočíta čas potrebný na stlačenie brzdového systému (približne 0,3 sekundy).

Uplatňovanie pravidla založeného na čase je jednoduchšie ako výpočet vzdialenosti v metroch. Zákon o cestnej premávke prijíma výpočet vzdialenosti v metroch.

Podľa zákona by sa vzdialenosť mala rovnať polovici rýchlosti vozidla v km/h (pri 120 km/h je to 60 m). Pri jazde sa riaďte vzdialenostnými čiarami a počítajte čas ich prejazdu.

Nezabudnite na dodržiavanie odstupu od predchádzajúceho auta aspoň dve sekundy počas jazdy.
Foto: shutterstock.com/arda savasciogullari

Nehodovosť a trest

Nedodržanie bezpečného odstupu je vážny problém, ktorý vedie k mnohým nehodám. Nehody mimo zastavaných oblastí bývajú najtragickejšie – v každom piatom prípade sa končia smrťou, zatiaľ čo v zastavaných oblastiach je to každá 18. nehoda.

  • Pokuta do 60 €: Ak vodič nedodrží odstup v kolóne a nespôsobí dopravnú nehodu, policajt mu môže uložiť pokutu do 60 €.
  • Pokuta do 100 €: Ak vodič nedodrží odstup v kolóne a spôsobí dopravnú nehodu bez ujmy na zdraví, policajt mu môže uložiť pokutu do 100 €.
  • Pokuta do 300 €: Ak vodič nedodrží odstup v kolóne a spôsobí dopravnú nehodu s ujmou na zdraví, policajt mu môže uložiť pokutu do 300 €.

Pokuta v tomto prípade nehrá významnú rolu.

Pripravte sa na stretnutie s vodičmi s nízkou úrovňou zručností v najbližšom období. Navyše niektorí z nich môžu byť pod vplyvom alkoholu. Nezabúdajte na osobitnú opatrnosť.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Hasiaci prístroj do auta: všetko, čo potrebujete vedieť pri výbere hasiaceho prístroja

Od apríla sa na slovenských cestách menia pravidlá. Dajte si pozor na križovatky a EČV!


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov