13.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@YouCarTV).
Keďže ponuka elektrických vozidiel sa míľovými krokmi rozširuje, hovorí sa o práci na novej generácii spaľovacích motorov. Správnosť rozhodnutia prejsť na elektrický pohon preverí trh, ale niektorí zašli tak ďaleko, že elektromobilita je ťažko realizovateľná.
Od roku 2022. Luca de Meo, výkonný riaditeľ spoločnosti Renault, uvádza, že celá skupina bude ponúkať len elektrické pohony, a to už od roku 2030. A to v čase, keď Európska únia práve uvažovala o zákaze predaja vozidiel s emisiami oxidu uhličitého. De Meo si však nechal bezpečnostnú bránu: spaľovacie motory mali byť v Dacii k dispozícii aj naďalej, ak by sa do cesty postavil nedostatok infraštruktúry alebo ceny elektrickej energie.
Od roku 2024. V rozhovore pre Automotive News Europe Fabrice Cambolive, riaditeľ zodpovedný za značku Renault, uviedol, že spoločnosť bude mať dva modely v jednom segmente. Popri elektrickom vozidle má byť aj spaľovací model, samozrejme, s hybridným systémom na palube. To možno vidieť už dnes: elektrickú „päťku“ nájdete v showroomoch popri mestskom Cliu. Táto stratégia má fungovať 10 rokov a umožniť rýchlu reakciu v prípade zmeny trendov.
Na Mercedes čakalo aj vedro studenej vody. Ola Kallenius, výkonný riaditeľ značky, oznámil, že Európa nebude tak skoro pripravená na plne elektrickú ponuku. Prognózy, ktoré oznamovali, že Mercedes do roku 2025 založí polovicu svojho predaja na elektrických vozidlách, sa nenaplnia a termín sa posunul na druhú polovicu tohto desaťročia.
Podľa Kalleniusa je vyrovnanie nákladov na auto so spaľovacím motorom v porovnaní s plne elektrickým autom ešte „roky pred nami„. Preto inžinieri Mercedesu pracujú na novej generácii motorov, ktoré budú v ponuke aj po roku 2030. O tom sa predtým neuvažovalo.
Ani krok späť
Spoločnosť Jaguar takéto možnosti nemá. Značka sa rozhodla prejsť na elektrický pohon do roku 2025 (a to je už len otázka niekoľkých mesiacov). V júni sa zastavia montážne linky limuzín XE, XF a športového F-Type a spaľovacie SUV budú musieť uvoľniť miesto plne elektrickým modelom. Ktoré? Nuž, Jaguar zatiaľ takéto informácie neposkytol, známe je len to, že elektrický I-Pace, vyrábaný v Rakúsku, ukončí svoj život na trhu. Úplná revolúcia by mohla znamenať obrovský úspech alebo koniec tejto britskej značky.
Lakmusovým papierikom by mohla byť situácia Polestar, plne elektrickej značky vyčlenenej z radu Volvo. Táto značka dodala v roku 2023 zákazníkom 54 600 vozidiel, čím sa jej nepodarilo „dosiahnuť“ cieľ 60 000 kusov. V skutočnosti bola táto latka pôvodne nastavená ešte vyššie, na 80 000 vozidiel. Trh však bol nemilosrdný.
Koniec roka 2023 bol mimoriadne náročný kvôli konkurencii, ktorá pristúpila k zníženiu cien v takom rozsahu, že sme si to nemohli dovoliť, povedal v rozhovore pre agentúru Reuters výkonný riaditeľ značky Polestar Thomas Ingenlaht.
Ingenlaht tiež poznamenal, že ignorovanie elektrických pohonov, elektroniky a softvéru predstavuje „obrovské nebezpečenstvo“. „Ak nie ste ich súčasťou a myslíte si, že môžete čakať, kým budú zákazníci pripravení, je to neuveriteľná pasca.“
Cena robí zázraky
Skôr než sa však dočkáme lacného európskeho elektromobilu (ktorým by mohol byť napríklad pripravovaný Renault 5), musia výrobcovia zarobiť. Pozorné pozorovanie naznačuje, že spaľovacie modely budú musieť bojovať s trhom o niečo dlhšie, ako sa plánovalo.
Rozhodlo sa Volvo príliš skoro pre pohonné jednotky s nulovými emisiami? Konečný termín je rok 2030. Hoci elektrický model EX30 práve vstupuje na trh, výrobca plánuje „zatraktívniť súčasný modelový rad“. Zjednodušene povedané: model XC60, ktorý má osem rokov, tvorí polovicu predaja švédskej značky a potrebuje „potiahnuť“ ďalších šesť rokov. Výrazný facelift trhového dôchodcu sa oplatí viac ako vývoj nového modelu.
Audi má však aj problémy. Kvôli pochybnému výkonu článku Cariad (zodpovedný za softvér) a sklzom s elektrickým podvozkom sa Nemci rozhodli, že vlajkovej limuzíne A8 doprajú ešte tretí facelift. Vzhľadom na nedávne výsledky BMW bude musieť posádka z Ingolstadtu poriadne zabrať, aby sa vrátila na vrchol. Zaujímavé je, že tretí facelift čaká aj model Q7, ktorý bol predstavený v roku 2015.
Výrobcovia jednoduchých, malých automobilov profitujú z tohto neočakávaného obratu. Fiat potrebuje zvýšiť výrobnú kapacitu v Pomigliane a záujem o model Panda znamenal, že dostane novú verziu a záruky výroby až do roku 2027. Spolu s modelom 500 zvýšila januárový predaj na 23 000 kusov.
Zákazníci už rozhodli svojimi peňaženkami. V januárových registráciách je na prvom mieste Dacia Sandero, ktorá výrazne predbehla Volkswagen Golf a Toyotu Yaris Cross. V prvej desiatke registrácií v Európe sú mestské modely ako Peugeot 208, Citroën C3 a Renault Clio spolu s klasickými modelmi ako Škoda Octavia a Volkswagen T-Roc. Najpredávanejší elektromobil v Európe, Tesla Model Y, sa umiestnil na 20. mieste.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Francúzi predviedli elektrický zásah. 50 000 ľudí na čakacej listine
Prekvapujúci obrat spoločnosti Mercedes. Všetko sa točí okolo elektromobilov
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.