13.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/ChameleonsEye).
Hoci sa to z dnešného pohľadu zdá byť veľmi nepravdepodobné, podľa zástupcu šéfa analytickej spoločnosti Gartner bude výroba elektromobilov už v roku 2027 lacnejšia ako výroba automobilov so spaľovacím motorom. Po tejto zmene by mala nasledovať zmena cien, s ktorými sa potenciálni zákazníci stretávajú v showroomoch.
Podľa Pedra Pacheca, ktorého cituje Automotive News Europe, sa očakáva, že k tejto epochálnej zmene prispejú nové výrobné techniky vozidiel, ako aj nižšie ceny trakčných batérií. Koniec koncov, v súčasnosti tvoria podstatnú časť nákladov, ktoré znáša výrobca. Podľa odborníka z týchto dvoch kategórií budú náklady na výrobu vozidiel klesať rýchlejšie.
Očakáva sa, že zmenu prinesie popularizácia metódy, ktorá spočíva v okamžitom odliatí veľkých častí budúceho automobilu. Týmto spôsobom je možné ušetriť na zváraní a použití ďalších zvarov, ktoré spájajú jednotlivé diely. Podľa odborníka bola priekopníkom v tejto oblasti Tesla, od ktorej sa pravdepodobne nedočkáme spaľovacích automobilov. Podľa Pecheca môže tento spôsob výroby znížiť cenu automobilu až o 20 percent.
Ochladeniu trhu s elektromobilmi
V Európe, ale aj v USA došlo v poslednom čase k ochladeniu trhu s elektromobilmi. Mnohé naznačuje, že zákazníci jednoducho čakajú na nové modely s nižšou cenou ako doteraz. Tu môže byť dôležité nielen postupné znižovanie cien batérií, ale aj to, že jednotliví výrobcovia predstavujú čoraz viac platforiem určených výlučne pre elektromobily – s plochou podlahou a menším priestorom pre pohonnú jednotku.
Napokon na scénu vstupuje otázka konkurencie medzi širšími západnými značkami a značkami z Číny. To si vynúti úpravu cien. Tu si podľa analytika relatívne mladé spoločnosti ako BYD alebo Tesla môžu dovoliť väčšie zníženie cien, pretože ich náklady sú nižšie ako náklady značiek zaťažených dlhou históriou.
Podľa experta spoločnosti Gartner nás čaká ďalší rast predaja elektromobilov. A to až do takej miery, že podľa experta bude do roku 2030 polovica áut predávaných v Európe elektrických. Trh prejde do režimu prežitia najsilnejšieho. Vyhrajú tí, ktorí budú schopní ponúknuť lacnejšie autá ako konkurencia. Menšie spoločnosti, ktoré sa snažia nájsť si miesto na trhu, budú v ťažkej situácii. Nio vykazuje značné straty, Polestar čelí nižším cenám akcií a Lucid musel znížiť svoju prognózu výroby na rok 2024 až o 90 %.
Ako uviedol Pecheco, 15 % spoločností, ktoré vznikli v poslednom desaťročí, zlyhá. Európa potrebuje elektromobily, ktoré budú konkurencieschopné bez štátnych dotácií. Nie všetci výrobcovia takéto zmeny prežijú.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Stellantis investuje miliardy do spaľovacích motorov. Je tu jedno „ale“
Európska únia mení svoj postoj k nafte. „Sme otvorení všetkým technológiám.“
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.