14.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/FTiare).
Záujem kupujúcich o elektromobily v Nemecku prudko klesá. Je to dôsledok toho, že nemecké úrady zrušili dotácie na elektromobily. Dôsledkom je výrazne vyšší predaj spaľovacích automobilov vrátane prudkého nárastu registrácií nových dieselových automobilov.
Nemecký trh s novými automobilmi sa ešte nespamätal zo šoku, ktorý spôsobilo rozhodnutie vlády – oznámené okolo Vianoc – ukončiť program dotácií na nákup elektromobilov. Predaj elektromobilov klesá už druhý mesiac po sebe a priemerné emisie CO2 novo registrovaných vozidiel rastú.
Nemecko sa obracia chrbtom k elektrickým vozidlám. Stačilo stiahnuť štátnu podporu
Najnovšie údaje Spolkového úradu pre automobilovú dopravu (KBA) ukazujú, že vo februári bolo v Nemecku zaregistrovaných viac nových automobilov ako vlani. 217 388 áut síce nie je impozantný výsledok, ale je to o viac ako 11 000 registrácií viac ako vo februári 2023. Problémom je, že za nárastom stoja klasické spaľovacie autá. Predaj elektromobilov jednoznačne klesá a zákazníci – namiesto toho, aby si išli po nové auto na elektrickú sieť – si chodia do showroomov po nový diesel.
Elektrika sa udomácňuje vo výstavných priestoroch. Bez dotácií ich nikto nekupuje?
Údaje KBA nenechávajú nikoho v ilúzii. Vo februári bolo v Nemecku zaregistrovaných „len“ 27 500 batériových elektromobilov. V medziročnom porovnaní to predstavuje pokles o viac ako 15 %. záver? Recesia na trhu s elektromobilmi spôsobená zastavením štátnych dotácií môže byť ďalekosiahlejšia, ako sa predpokladalo. V januári, keď KBA bil na poplach, sa hovorilo o poklese predaja až o 54,9 %, ale to sa ešte vzťahovalo na registračný „vrchol“ v decembri, t. j. na posledné chvíle vládnych dotácií.
V medziročnom porovnaní samotný január ešte zaznamenal 10,5-percentný nárast registrácií elektromobilov. Teraz, o mesiac neskôr, už hovoríme o 15-percentnom poklese v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2023. Pre porovnanie, vo februári bolo v Nemecku zaregistrovaných viac ako 119 000 klasických spaľovacích automobilov. Drvivá väčšina z nich, 77,1 tisíc, bola poháňaná benzínovým motorom (medziročný nárast o 2,3 percenta), ale viac ako 42,1 tisíc malo pod kapotou naftový motor (nárast o 9,7 percenta).
Jeden elektrický na 10 dieselov. Takto to nemalo byť
To znamená, že podiel elektromobilov na celkovom počte nových registrácií áut v Nemecku dnes predstavuje skromných 12,6 %, zatiaľ čo podiel benzínových áut je 35,5 % a podiel dieselov 19,4 %. Elektromobily tiež výrazne zaostávajú za klasickými hybridmi (25,2 percentný podiel na trhu). Výrazne ich predstihujú plug-in hybridy, ktoré boli nedávno pod cenzúrou (6,7-percentný podiel na trhu). Situácia teda zďaleka nie je taká, ako sa očakávalo, a to aj z dôvodu klimatických cieľov Nemecka, pričom samotný KBA v súčasnosti označuje elektromobily za „problémové deti“.
Pokles predaja elektromobilov znamená okrem iného aj nárast emisií CO2 z výfukov novo registrovaných vozidiel. KBA poukazuje na to, že priemer za február bol už 122,8 g/km, čo je o 2,5 % viac ako pred rokom.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Stellantis investuje miliardy do spaľovacích motorov. Je tu jedno „ale“
Stellantis investuje 6 miliárd dolárov do vývoja spaľovacích motorov, ale nie v Európe
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.