16.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BraunAbilityEurope).
Istý youtuber objavil pomerne zaujímavú možnosť. Keď počas jazdy rýchlosťou 100 km/h zaradíte spiatočku, objaví sa nečakaná funkcia. Ktorá konkrétne? A oplatí sa tento efekt vyskúšať vo vlastnom aute?
Existuje mnoho experimentátorov, ktorí si každý deň kladú otázku „Čo keby…?“. Vo videu zverejnenom na profile AutoVlog na Facebooku a YouTube sa vodič rozhodol urobiť, čo sa stane, keď počas jazdy zaradí spiatočku.
Počas jazdy po diaľnici zaradil v automatickej prevodovke spiatočku. Čo sa stalo?
Experiment sa uskutočnil v USA. Prenos je preto automatický. Pokiaľ ide o experimentálne vozidlo, tým sa stal Ford Mondeo – alebo skôr jeho americký ekvivalent, model Fusion. Vodič s ním vyrazil na diaľnicu, zrýchlil na približne 140 km/h a na rozbeh nastavil radiacu páku do neutrálu. Z prevodového stupňa N na prevodový stupeň R preradil pomocou sily.
Na rozdiel od všeobecného presvedčenia prevodovka po zaradení spiatočky pri jazde rýchlosťou necelých 140 km/h vôbec nevybuchla. Kúsky prevodovky sa nerozsypali po celej diaľnici. To, čo sa v skutočnosti stalo, bol jeden veľký … nič. Vozidlo pokračovalo v jazde vpred, motor naďalej pracoval a prevodovka prenášala pohon na kolesá. Jediným neočakávaným efektom sa stala aktivácia cúvacej kamery. Toľko! Vodič teda preradil prevodovku do polohy D a pokračoval v jazde.
Nerobte to doma. V Európe sa neobjaví žiadna kamera…
Revolučný objav? Predtým, ako ho vyskúšate „doma“, by ste si však mali uvedomiť dve veci. Prvou je, že zaradenie spiatočky v automatickej prevodovke robíte na vlastné riziko. V tomto prípade mal vodič modernú prevodovku s elektronickým ovládaním. Riadiaca jednotka zabránila preradeniu. Pri automatickej prevodovke staršieho typu môže dôjsť k vážnej poruche alebo inej neočakávanej situácii. A pritom je vozidlo neustále v pohybe.
Po druhé, test vykonal Američan v aute homologizovanom pre USA. V Európe je nepravdepodobné, že by sa na obrazovke multimediálneho systému objavila cúvacia kamera. Je to spôsobené homologizačnými požiadavkami na starom kontinente. V našej krajine musí výrobca naprogramovať cúvaciu kameru tak, aby sa vypínala, keď vozidlo prekročí rýchlosť 20 km/h. Vozidlo vo filme však jazdí rýchlosťou 120 km/h. V Európe preto nebude mať žiadnu dodatočnú funkciu.
Spätný chod počas jazdy a manuálna prevodovka
Autor AutoVlogu vykonal ďalší test, tentoraz však s vozidlom Ford Ranger z roku 1994 s manuálnou prevodovkou. Autor vlogu zrýchlil auto na rýchlosť 45-50 míľ za hodinu (približne 72-80 km za hodinu) a zaradil spiatočku.
Ukázalo sa, že je takmer nemožné omylom zaradiť spiatočku, pretože na presunutie páky do polohy „R“ je potrebná veľká sila (auto malo poistku, ktorá takejto chybe zabránila). Youtuber bol nútený zaradiť rýchlostný stupeň „silou“ oboch rúk. Po uvoľnení spojky sa zadná náprava na niekoľko sekúnd zablokovala a auto zabrzdilo, čím vyhodilo zadnú časť z kĺbu. Experiment však prevodovku úplne nezničil. Dvadsaťšesťročný Ranger bol schopný pokračovať v zrýchľovaní a umožnil tento test uskutočniť ešte dvakrát.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
444 eur pokuty za niečo, čo je na Slovensku legálne
Dojazd 8 000 kilometrov – bez benzínu a elektriny
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.