17.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: twitter.com/quattroruote/status/1758506913250128169/photo/1).
Jeden veľký výrobca automobilov je na pomerne veľkú krajinu v Európe príliš málo. Taký je názor ministra zodpovedného za hospodársky rozvoj v Taliansku, ktorý podporuje čínske automobilky v investíciách na Apeninskom polostrove. Nastal čas pre čínske autá s pečiatkou „Made in Italy“?
Ministero delle imprese e del made in Italy. Názov úradu možno preložiť ako Ministerstvo obchodu a výroby v Taliansku. Dômyselné, však? Na čele ministerstva stojí Adolfo Urso, ktorý sa netají sklamaním zo stavu automobilového priemyslu v Taliansku. V súčasnosti je totiž jediným kľúčovým priemyselným hráčom skupina Stellantis, s ktorou majú talianske úrady pomerne chladný vzťah. Podľa ministra jeden veľký výrobca automobilov rozhodne nestačí. Preto sa intenzívne hľadajú ďalší investori.
A kde nájsť tých, ktorí sú ochotní postaviť nové závody? V Európe zrejme nie. Taliani sa spoliehajú na dobrú spoluprácu s čínskymi koncernami. Adolfo Urso priznal, že rozhovory s tromi čínskymi skupinami prebiehajú už niekoľko mesiacov. Spomenul tiež, že rokovania prebiehajú aj so západnými koncernami. S ktorými? To minister neprezradil.
BYD, Chery a Saic. Veľkí hráči z Číny
Ale na čo sú médiá? Novinári z renomovaného talianskeho motoristického časopisu Quattroroute si overili, že na zozname potenciálnych kandidátov sú tri koncerny. Sú to BYD, Chery a Saic. Prvý z nich je v súčasnosti najväčším čínskym výrobcom elektrických a hybridných automobilov (spoločnosť bola tento rok zaradená medzi 10 najväčších automobilových koncernov na svete). A ako prvá sa vzdala plánov na expanziu v Taliansku krátko po tom, ako oznámila svoje rozhodnutie postaviť druhú továreň v maďarskom Szegede (prvá z nich vyrába elektrické autobusy).
Chery a Saic však nevylučujú investície v Taliansku. A práve do nich sa vkladajú nádeje na zachovanie automobilového priemyslu v Taliansku. Nie je totiž žiadnym tajomstvom, že samotná výroba automobilov nestačí. Minister sa netají tým, že po spustení investícií sa oživí sektor kooperantov, ktorí dodávajú komponenty priamo na výrobné linky. V prípade Talianska to znamená až 2 200 podnikov, ktoré sa živia vďaka dlhodobým zmluvám s korporáciami. Podľa ministerských odhadov majú tieto spoločnosti istú budúcnosť len vtedy, ak výroba vozidiel v Taliansku neklesne pod 1,3 milióna kusov ročne. A to Stellantis a jedna z jeho značiek, Fiat, nemôžu zaručiť.
Spoločnosť Tesla tiež vítaná
Pokiaľ ide o západné značky, zatiaľ sa objavila len jedna spoločnosť. Podľa talianskych novinárov sa úrady snažia zlákať Teslu. Či však Elon Musk potrebuje ďalšiu továreň v Európe, zostáva otvorenou otázkou. Američania sa netajili svojimi plánmi rozšíriť Tesla Giga Berlin o ďalší závod na výrobu automobilov a divíziu zameranú na recykláciu batérií z vyradených automobilov.
Podarí sa Taliansku prilákať nových investorov a zároveň zachrániť trh pred expanziou čínskych automobilov? Niet pochýb o tom, že európsky trh je pre čínske koncerny atraktívny, ale zároveň je ťažšie sa naň dostať. Po začatí vyšetrovania EÚ v súvislosti so subvencovanou výrobou automobilov v Číne, zvýšení ciel a ďalších finančných obmedzeniach strácajú čínske automobily na atraktivite. Lákavé je umiestnenie výroby v západoeurópskych krajinách, ale nie je také atraktívne kvôli nákladom. Je preto možné, že snaha talianskeho ministra bude úspešná, ale krajiny s lacnejšou pracovnou silou z toho budú profitovať. Inými slovami, východná Európa by sa mohla stať predmestím pre čínsku inváziu.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Nová Lancia Ypsilon. Zachráni legendárnu značku elektrický model?
Úder pre autá z Číny. EÚ uskutočňuje revolučné zmeny
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.