16.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Aleksandr Kondratov).
Európska únia nepoľavuje. Na začiatku tohtoročných letných prázdnin sa rozšíri zoznam povinnej výbavy automobilov. Novinkou bude zariadenie s tajomne znejúcim názvom EDR. Čo je to za modul a za čo je zodpovedný?
EDR znie záhadne. Ide však de facto o modul Event Data Recorder, alebo slovensky čiernu skrinku v aute. Kľúčovým dátumom na časovej osi jej zavedenia do automobilov sa stane 7. júl 2024.
EDR je novodobé zariadenie pre automobily. O koľko zvýši modul cenu vozidla?
Čierna skrinka sa stala povinnou výbavou nových automobilov 7. júla 2022. V tom čase sa však objavila na zozname modelov, ktoré boli homologizované na predaj po tomto dátume. Znamenalo to teda len predstavené generácie modelov a prípadné faceliftované verzie. Dňa 7. júla 2024 sa situácia zmení. Od tohto dátumu bude musieť mať čiernu skrinku každé nové vozidlo predávané v EÚ – bez ohľadu na to, či bolo novo homologizované na predaj v dôsledku úprav alebo nie. Napísali aj na motor1.
Náklady na montáž čiernej skrinky do vozidla sú približne 100 EUR. Nové zariadenie preto výrazne nezasiahne ceny automobilov. Aký je zmysel povinnosti EDR? Aby napríklad polícia po nehode lepšie pochopila príčiny dopravnej nehody. Zariadenie bude zaznamenávať parametre jazdy a stav palubného zariadenia pred nehodou. Podobne ako napríklad záznamníky údajov inštalované v lietadlách, sa uvádza na webe Arenaev.
Dá sa udeliť pokuta z čiernej skrinky?
Vodiči sa veľmi často obávajú, že prítomnosť čiernej skrinky umožní útvarom pokutovať dopravné priestupky na diaľku. To však nie je možné. Je to fyzicky nemožné. Zariadenie je „zabudované“ v konštrukcii vozidla. Zariadenie umožňuje čítanie údajov len po jeho vybratí z vozidla, v súlade so súčasnými požiadavkami. Čierna skrinka nekomunikuje prostredníctvom rozhrania OBD ani bezdrôtovo s externými zariadeniami. Údaje uložené v zariadení sa dajú čítať len po jeho vybratí z vozidla.
Môže vodič odstrániť čiernu skrinku z vozidla?
Teoreticky je to možné. V praxi to má dva hlavné problémy. Prvým je, ako som už spomenul, že čierna skrinka musí byť v aute ukrytá tak, aby sa jej prítomnosť nedala zistiť bez demontáže elektrického systému, napísali v brusselstimes. Takže jej hľadanie nebude jednoduché. Druhým dôvodom je, že ak sa modul EDR odstráni, vozidlo prestane spĺňať požiadavky typového schválenia. Preto by nemalo prejsť technickou kontrolou.
Aké údaje zaznamenáva čierna skrinka vozidla?
Moduly EDR zaznamenávajú celý rad jazdných parametrov. Ide o najdôležitejšie informácie, ktoré môžu pomôcť službám zistiť príčinu dopravnej nehody. Pamäť čiernej skrinky zaznamenáva informácie, ako napr:
- rýchlosť vozidla medzi 0 a 250 km/h počas 5 sekúnd pred nárazom,
- stupeň otvorenia plynovej klapky (stlačenie plynového pedála) v priebehu 5 sekúnd pred nárazom,
- použitie brzdy počas 5 sekúnd pred nárazom,
- pohyby volantu počas 5 sekúnd pred nárazom,
- zmena pozdĺžnej a priečnej rýchlosti počas nárazu,
- stav bezpečnostných pásov (zapnuté/nezapnuté) počas 1 sekundy pred nárazom,
- otáčky motora,
- aktivácia ABS,
- uhol náklonu vozidla,
- činnosť systému kontroly stability,
- nasadenie airbagov,
- stav polohy predných sedadiel (ak zaujali polohu najviac vpredu a to ovplyvnilo rozhodnutie počítača aktivovať airbag),
- stav kontrolky systému merania tlaku v pneumatikách (TPMS) jednu sekundu pred nárazom,
- činnosť tempomatu 5 sekúnd pred nárazom,
- stav aktívnych asistenčných systémov vodiča (napr. asistent udržiavania v jazdnom pruhu).
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Sú bezpečnostné pásy povinné? Nie pre všetkých. Existuje veľa výnimiek
Inteligentné bezpečnostné pásy od Nemcov. Vyhodnotia vašu hmotnosť a vek
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.