17.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Jenson).
Myslíte si, že autá čínskych značiek sa vyrábajú len v Číne? Nič nemôže byť ďalej od pravdy! Ukazuje sa, že pojmy expanzia alebo invázia nie sú v prípade automobilov z krajiny Veľkého čínskeho múru prehnané. Továrne vznikajú po celom svete.
Nie každé čínske vozidlo má pečiatku „Made in China“. Čínske automobilky na celom svete hľadajú miesta na výstavbu nových tovární alebo využívajú existujúce závody. Viac ako 5 miliónov vozidiel vyvezených z čínskych tovární v roku 2023 (údaje zo správy CNBC) zrejme stále nestačí. Je príznačné, že nejde len o výrobky miestnych spoločností, ale aj zahraničných koncernov (medzi nimi GM a Ford, ktoré v Ázii vyrábajú vybrané modely pre americký trh).
Číňania majú koho napodobňovať. Dôkladne si preštudovali činnosť veľkých západných spoločností (prax je taká, že vyrábajú mimo domovskej krajiny, aby mohli lepšie konkurovať v určitom regióne sveta) a svoje investície umiestňujú na viacerých kontinentoch. Preto sa vo VIN číslach čínskych značiek už objavujú lokality ako Maďarsko, Thajsko, Egypt, Brazília a Bielorusko. Tým to však nekončí.
Čínske auto z Ameriky
Čínske auto s pečiatkou „Made in USA“? To nie je vzdialená vízia, ale realita. Veď americkú výrobu už využíva koncern BYD. Spoločnosť vyrába elektrické autobusy v Lancasteri v Kalifornii od roku 2017. Je možné, že v najbližších rokoch sa objavia napodobitelia.
Kde sa budú stavať nové továrne? Potenciálnych lokalít je pomerne veľa, rovnako ako spoločností. Najmä spoločnosť Chery je veľmi aktívna. Podľa správy agentúry Reuters je najväčším čínskym výrobcom automobilov z hľadiska vývozu svojich výrobkov. Chery už predala viac ako polovicu svojich automobilov mimo Číny. Tento podiel sa pravdepodobne ešte zvýši, keďže spoločnosť sa chystá investovať v Európe (SAIC so svojou značkou MG má tiež európske plány). Zvažujú sa závody v dvoch lokalitách. Okrem Spojeného kráľovstva (s výrobou najmä pre domáci trh a plánovaným vývozom do Austrálie) spoločnosť zvažuje aj bývalý závod Nissan v Barcelone (z továrne dnes zostalo len málo) a lokalitu v Taliansku (talianska vláda výrazne podporuje investorov, aby zvýšili domácu výrobu nových automobilov na približne 1,3 milióna vozidiel).
Od Iránu a Egypta po Uruguaj a Bielorusko
Spoločnosť Chery pôsobí aj mimo Európy. Na zozname sú okrem iného krajiny ako Brazília, Egypt, Irán, Malajzia, Pakistan, Uruguaj a Venezuela. A to nie je všetko! V Argentíne bude postavená továreň s výrobnou kapacitou až 150 000 vozidiel ročne (práce by mali byť ukončené do roku 2030).
Spoločnosť BYD tiež vykazuje obrovskú aktivitu. Zoznam nových závodov zahŕňa krajiny ako Brazília, Mexiko, Thajsko, Uzbekistan a Maďarsko. V prípade maďarského Szegedu dostal investor stavebné povolenie vo februári. Okrem toho podľa miestnych médií Číňania už hľadajú byty na prenájom alebo kúpu.
Avšak potrvá ešte veľa mesiacov, kým uvidíme automobily BYD s pečiatkou „Made in Hungary“. Ešte predtým sa začne výroba vozidiel v Thajsku (začne sa v roku 2024) a Brazílii (koncom roka 2024/začiatkom roka 2025). Najrýchlejšie sa rozbehla v Uzbekistane. Výrobná linka hybridného crossoveru Song Plus sa začala už v januári 2024.
Je ťažké nespomenúť ďalšie čínske značky. SAIC investuje do výroby automobilov v Indii, Indonézii a Thajsku a do jednoduchej montáže v Pakistane. Pre spoločnosť Geely (spoločnosť má vo svojom portfóliu značky ako Lotus a Volvo) je to Bielorusko (závod Belgee postavený neďaleko Minska), Indonézia a Spojené kráľovstvo. Spoločnosť Great Wall si medzitým vybrala Thajsko a zvažuje Maďarsko. Budú ďalšie lokality? Ťažko o tom pochybovať.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Čínske autá predstavujú hrozbu pre národnú bezpečnosť USA. To nie je vtip
Lacné čínske elektromobily na Slovensku? Európska únia hovorí jasné nie
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.