19.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DriverTrainingLtd).
Na semafory so zelenou, oranžovou a červenou farbou sme si za tie roky už všetci zvykli, ale možno nás čaká revolúcia. Nový výskum naznačuje, že pridanie bieleho svetla by mohlo urýchliť premávku a zvýšiť bezpečnosť áut aj chodcov.
Každé dieťa už na základnej škole alebo aj skôr dobre vie, že červená znamená stop, zelená znamená choď a oranžová znamená pripraviť sa na zastavenie/pohyb. Tento systém sa používa od 20. rokov minulého storočia a bol dokonca kodifikovaný v medzinárodnej zmluve, aby sa zabezpečilo zjednotenie svetelnej signalizácie na celom svete a predišlo sa tak zbytočným zmätkom v zahraničí.
V priebehu minulého storočia sa toto riešenie neustále zdokonaľovalo. Elektrické svetlá nahradili semafory. Počítače umožnili prepojiť viacero semaforov a senzory umožnili analyzovať dopravný tok a upraviť časovanie na maximálnu priepustnosť. Systémy boli vyvinuté tak, že riadiace svetlá pre celé mestá a digitálne modely dopravného toku boli zdokonalené takmer do dokonalosti.
Tri svetlá na semafore nestačia
Nástup autonómnych vozidiel (AV) však priniesol náhlu zmenu na cestách. AV majú nielen schopnosť jazdiť samé, ale môžu aj komunikovať medzi sebou a s centrálnym dopravným počítačovým systémom. To znamená, že AV sa stávajú súčasťou samotného systému riadenia dopravy a môžu spolupracovať na výraznom zlepšení plynulosti dopravy.
Tím výskumníkov zo Štátnej univerzity v Severnej Karolíne navrhol, že keď sa na ceste objaví kritický počet AV, k tradičnej trojici by bolo potrebné pridať štvrté biele svetlo. Ich počítačový model veľmi dobre fungoval pri zrýchľovaní pohybu cez križovatky, ale stále je čo zlepšovať.
V našej predchádzajúcej práci sme predstavili myšlienku štvrtej dopravnej signalizácie s názvom „biela fáza“, ktorá využíva výpočtový výkon autonómnych vozidiel na zrýchlenie premávky na križovatkách, ale zatiaľ sme neuvažovali o tom, čo by táto koncepcia znamenala pre chodcov. Teraz sme naše výpočtové modelovanie rozšírili o chodcov a výsledky sú veľmi sľubné pre chodcov aj vozidlá.
– vysvetľujú výskumníci.
Autonómne vozidlá zmenia všetko
Rovnako ako v predchádzajúcej štúdii, AV fungujú ako „pastieri“ pre vozidlá riadené človekom v ich jazdných pruhoch. Keď je AV dostatok vozidiel, signál sa zmení na bielu farbu a vodičom sa povie, aby nasledovali AV alebo iné vozidlo pred nimi. Čím viac AV, tým rýchlejší je tok. Rozdiel je v tom, že tentoraz sú do modelu zahrnutí aj chodci – tím zistil, že aj pri súčasnom počte chodcov sa celkový tok vozidiel a chodcov stále zlepšil o viac ako 25 %.
Samozrejme, kým sa takýto systém stane praktickým, je potrebné vykonať ešte dlhé testy. Okrem dostatočného počtu AV na cestách je tu aj problém inštalácie dostatočného počtu štvorsvetelných signálov. A aj potom je potrebné presvedčiť vodičov, aby dôverovali novému bielemu signálu, a signály je potrebné upraviť tak, aby boli užitočné pre chodcov, napríklad zavedením blikajúceho zeleného svetla alebo niečoho čitateľnejšieho.
V súčasnosti vytvárame fyzický testovací priestor, ktorý nám umožní experimentovať s touto koncepciou vo fyzickom svete, nielen v počítačovom modeli.
– uzatvárajú výskumníci.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Šípky na týchto značkách mätú vodičov. Čo znamenajú značky 203 a 304?
Má cyklista na priechode prednosť? Je to trocha iné ako v prípade chodcov
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.