18.3.2024 Redakcia Auto trendy (youtube.com/@TheEngineersPost).
Jedna z najväčších automobilových analytických spoločností Cox Automotive predpovedá, že v najbližších rokoch budeme čeliť nadmernej ponuke ojazdených elektromobilov a rýchlemu zmenšovaniu ponuky mladých automobilov so spaľovacím motorom. To je zlá správa pre tých, ktorí chcú v blízkej budúcnosti vymeniť svoje spaľovacie auto za novší model.
Spoločnosť poskytujúca analytické riešenia pre automobilový priemysel varuje predajcov pred „zemetrasením“ na trhu s ojazdenými vozidlami Spoločnosť Cox Automotive zverejnila dlhodobú prognózu pre britský trh s ojazdenými vozidlami. To znamená, že trh s ojazdenými vozidlami čakajú rozsiahle zmeny.
Budú ojazdené dieselové vozidlá drahšie? Už teraz je lacná
Patrí sem aj zmenšujúci sa vozový park dieselových vozidiel a rastúci počet elektromobilov, ktoré vstupujú do „druhého okruhu“. Autori prognózy upozorňujú, že kým v rokoch 2016 až 2023 tvorili benzínové autá 57 až 58 % registrácií, do konca tohto roka to bude pravdepodobne 51 % a do roku 2028 už len 35 %.
To znamená, že ponuka ojazdených automobilov vo veku do ôsmich rokov sa do roku 2027 zníži o 2,3 milióna vozidiel. Okrem toho približne pol milióna dieselov stratí od roku 2020 takmer 3 milióny registrácií, často v dôsledku „kanibalizácie“ naftových motorov na trhu benzínovými motormi. Podľa spoločnosti Cox Automotive podiel dieselových automobilov na britskom trhu v nasledujúcich štyroch rokoch klesne len na 3 %.
Bude nedostatok ojazdených áut so spaľovacím motorom?
Hoci sa autori prognózy snažia zmierniť náladu, z analýzy vyplýva, že zákazníkov, ktorí sa rozhodujú o kúpe ojazdeného auta so spaľovacím motorom, čakajú v najbližších rokoch ťažké časy.
Výrobcovia sa budú aj naďalej riadiť skôr predpismi ako dopytom spotrebiteľov a spaľovacie autá takmer zmiznú z britského trhu s novými autami dlho predtým, ako budú zakázané. Pre predajcov ojazdených vozidiel to znamená boj o najlepší sortiment, pre spotrebiteľov to znamená obmedzený výber a nárast cien nad úroveň inflácie
Spoločnosť Cox Automotive preto varuje, že na trhu môže dôjsť k vyčerpaniu kupujúcich, ktorí preferujú spaľovacie automobily. Trh sa dnes neriadi zákonmi ponuky a dopytu, ale je umelo riadený emisnými predpismi a zákazom registrácie spaľovacích automobilov. Na tomto mieste je potrebné poznamenať, že analýza sa týka Spojeného kráľovstva, ale v tejto krajine je zákaz plánovaný na rok 2035, čo je podobné ako v krajinách EÚ.
Musíme si uvedomiť, že v roku 2023 94 % predaných ojazdených vozidiel tvoria vozidlá s pohonom na klasický pohon a mnohí spotrebitelia pravdepodobne zostanú verní tomuto typu paliva tak dlho, ako to bude možné
Použité elektrické vozidlá budú čoraz lacnejšie. Čaká nás „prebytok ponuky
Nothard tiež predpovedá, že v roku 2028 dosiahnu elektromobily len 28-percentný podiel na trhu, pričom hybridy budú tvoriť 25 % registrácií.
Autori štúdie ďalej poukazujú na to, že v dôsledku inflácie, okrem iných faktorov, sa trh s novými automobilmi v Spojenom kráľovstve od januára 2020 do decembra 2023 zmenšil takmer o tretinu. Predpokladajú, že „dopyt spotrebiteľov po použitých elektrických vozidlách bude v strednodobom horizonte kopírovať mieru registrácie elektrických vozidiel„. To znamená, že v najbližších rokoch by sme mohli čeliť veľkému „prebytku“ ojazdených elektromobilov a nedostatku vozidiel s klasickým spaľovacím motorom.
Na jednej strane sa teda dá očakávať rýchle znehodnotenie elektromobilov, čo by malo potešiť tých, ktorí chcú kupovať ojazdené autá na elektrickú energiu. Na druhej strane, keďže dojazd ojazdených spaľovacích áut sa zmenšuje, ich ceny by mohli rýchlo rásť.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Ceny batérií klesnú na polovicu. Elektromobilita má nádej
Stellantis investuje 6 miliárd dolárov do vývoja spaľovacích motorov, ale nie v Európe
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.