19.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Me dia).
Odskrutkujte olejový uzáver a pozrite sa, ako to vyzerá pod ním. Pohľad ako na uzáver môže byť desivý. Ide o nebezpečný jav? Určite áno.
Takzvané „maslo pod viečkom“, t. j. mokrá klzká kaša, ktorá je zmesou vody a pár z kľukovej skrine, svedčí o prítomnosti veľkého množstva vody v motore, konkrétne v mazacom systéme a v chladiacom systéme. Na rozdiel od všeobecného presvedčenia je to veľmi zriedkavo dôsledok spáleného tesnenia hlavy.
Odkiaľ sa berie voda v motore? Ak sa tento jav vyskytne počas zimy alebo ho zaznamenáte po zime, je to dôsledok kondenzácie vody v motore. Voda sa vyskytuje v každom studenom motore a je to prirodzený jav. Zvyčajne sa vyskytuje v automobiloch, ktoré sa používajú na krátke vzdialenosti. Voda nemá podmienky na odparovanie, preto sa hromadí v čoraz väčšom množstve.
Ďalšou príčinou môže byť upchatý emfyzém (separátor oleja). Hromadenie olejových pár v emfyzéme spôsobuje obmedzený prietok cez neho, čo má za následok veľmi rýchle hromadenie vodných pár v emfyzéme, ktoré by sa mohli odparovať, keby mal emfyzém voľný priechod. Ak je však emfyzém už upchatý, voda sa namiesto odparovania mieša s olejovými parami v emfyzéme a vytvára žltú usadeninu, ktorá sa zatláča pod olejový uzáver.
Hromadenie usadenín v olejovom filtri vytvára pod olejovým uzáverom efekt „masla“. „Maslo“ sa hromadí aj v hornej časti motora pod vekom ventilov, a ak je veko silne zanesené, môže sa hromadiť aj v hadičke olejovej mierky a na ďalších miestach, ktorými môže unikať tlak z kľukovej skrine.
Ako sa zbavím „masla“ v motore?
Začnime tým, či je to nebezpečný jav. Sám o sebe nie, ale dôsledky jeho dlhodobého výskytu určite áno. Nepodliehajte panike – v krátkodobom horizonte motor nezničí. Z dlhodobého hľadiska však môže viesť k poškodeniu.
Prítomnosť „masla“ poukazuje na vysokú akumuláciu vody v oleji, a hoci sa voda s olejom nemieša ľahko, nepriaznivo ovplyvňuje jeho vlastnosti. Takýto olej je vhodný len na výmenu. Zahriatie oleja dlhšou jazdou vysokou rýchlosťou na diaľnici pomôže len napoly – vodu síce odstráni, ale olej už nemá svoje vlastnosti.
Okrem toho zanášanie vzduchového preplachu usadeninami vody a oleja spôsobuje vysoký odpor pri chode motora, takže môže mať vplyv na zvýšenú spotrebu paliva alebo javy, ako je nesprávne zapaľovanie alebo prebytok paliva v oleji. Preto by sa to nemalo podceňovať.
Vodu z oleja možno odstrániť silným zahriatím oleja, napr. počas jazdy, ale v skutočnosti by sa mal olej vymeniť tak či tak. Ak sa však chcete problému zbaviť na dlhší čas, mali by ste dať olejový filter vyčistiť mechanikovi (rozobrať ho a umyť, prípadne ho aj vymeniť, ak konštrukcia takýto postup neumožňuje). Môžete to urobiť aj sami, ale v novších vozidlách to trvá dlhšie a niekedy musíte rozobrať mnoho komponentov.
Komplexným riešením je nielen vyčistenie vzduchového prieduchu a výmena oleja, ale aj prepláchnutie motora. Iným spôsobom nie je možné odstrániť všetku túto „kašu“ z motora. Na druhej strane to nie je riešenie problému navždy. Aby sa zabránilo hromadeniu „masla“, je jednoducho potrebné nedovoliť, aby auto jazdilo mnoho dní podhriate.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Jazdíte prevažne v meste? Skontrolujte, či má vaše vozidlo dobrý olej
9 litrov oleja v motore. Mechanik ukázal, čo sa stalo potom
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.