19.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@whatcar).
Čím vyšší výkon, tým väčšie riziko nehody v minulosti daného modelu – k tomuto záveru dospela spoločnosť CarVertical, ktorá sa špecializuje na výskum histórie ojazdených vozidiel. Ktoré značky dominujú rebríčku a ktoré majú najnižší počet škôd?
Výkonné autá sa nekupujú na to, aby ste s nimi jazdili do obchodu po povestné rožky. V tomto prípade nie je dôležitý len počet koní, ale aj všetko ostatné. To znamená vzhľad, trakciu, správanie v zákrutách a radosť z jazdy. Tá sa zvyčajne odvodzuje od utiahnutia skrutky všade, kde je to možné (a nielen tam).
Preto nie je prekvapením, že poisťovne si s rastúcim výkonom motora účtujú vyššie sadzby alebo že mladým vodičom v niektorých krajinách zakazujú jazdiť na superšportových autách. Ba, v Austrálii bude tento rok pre majiteľov takýchto modelov zavedený špeciálny vodičský preukaz.
Štúdia CarVertical
Litovská spoločnosť CarVertical, ktorá skúma históriu ojazdených vozidiel, pripravila kompiláciu o výrobcoch automobilov a nie o vodičoch. Vychádzala pritom z informácií o 43 značkách, ktoré korelovala s výkonom motora a štatistikami poisťovní, najmä o nehodách.
Záver z takto zozbieraných údajov je jediný – „čím vyšší je výkon motora automobilu, tým väčšia je súvislosť s dopravnými nehodami„. Zaujímavé je, že to istým spôsobom závisí aj od výrobcu daného vozidla.
V prípade vozidiel Volkswagen s výkonom do 136 koní sa nehodová história uvádza v 42,6 %. Naopak, v prípade vozidiel s motormi s výkonom od 407 do 544 koní (CarVertical vo svojom prieskume používa všeobecne akceptované výkonové rozsahy) sa objavuje v 48,9 % vozidiel.
Podľa CarVertical si BMW „vedie“ ešte horšie, a to bez ohľadu na počet koní pod kapotou. Až 60,3 % vozidiel s výkonom nižším ako 134 koní bolo účastníkom nehody. Na druhej strane pri výkone 544 koní je to už 68,6 %.
Francúzske a Toyota
Menej náchylné na dopravné nehody sú vozidlá francúzskych značiek, ako sú Renault a Peugeot. Najslabšie automobily od prvého menovaného výrobcu (bez udania limitu výkonu) majú nehodovosť 36,3 %. V prípade modelov s motormi s výkonom od 271 do 407 koní je to 39,7 %.
Peugeoty poháňané motormi s výkonom nižším ako 135 koní je uvedená miera 33,4 %. V prípade vozidiel s výkonom 271 až 407 k je to naopak 37 %. V prípade sesterského Citroenu je to 37,1 %, resp. 38,2 % pre vozidlá s výkonom 135 až 271 koní.
Najmenšie a najslabšie modely Toyoty majú náhodný minulý výkon 36 %. Pri modeloch s výkonom 271 až 407 koní je to 39,5 %.
„Hoci všetci vodiči musia dodržiavať dopravné predpisy, zdá sa, že používatelia výkonnejších vozidiel ignorujú rýchlostné obmedzenia a viac riskujú na cestách,“
hovorí Matas Buzelis, automobilový expert a manažér komunikácie v spoločnosti CarVertical.
„V štúdii, ktorú sme uskutočnili, sme nenašli žiadneho výrobcu automobilov, ktorého modely so slabšími motormi by boli častejšie účastníkmi nehôd ako ich výkonnejšie modely,“ dodáva Buzelis.
CarVertical: najslabší a najsilnejší
Spoločnosť CarVertical vo svojom oznámení neposkytla podrobné údaje o všetkých značkách. Namiesto toho uviedla tie s najvyšším a najnižším priemerným výkonom motora.
Do prvej skupiny patrili:
- Smart (priemerný výkon: 80 k)
- Dacia (98 k)
- Lancia (105 k)
- Fiat (113 k)
- Suzuki (118 k)
- Peugeot (133 k)
Vozidlá s najvyšším priemerným výkonom podľa CarVertical sú:
- Bentley (564 k)
- Maserati (364 k)
- Cadillac (359 k)
- Tesla (358 k)
- Porsche (349 k)
Samozrejme, táto štúdia vyvoláva mnoho otázok. Nepoznáme napríklad priemerný vek vodičov daných modelov ani technický stav vozidiel, ktoré boli účastníkmi nehôd. Neznámy zostáva aj počet zohľadnených automobilov.
Koniec koncov, veľkosť vzorky je oveľa menšia v prípade silných a drahých vozidiel ako v prípade populárnych modelov.
Napriek tomu sa údaje spoločnosti CarVertical zdajú byť veľmi zaujímavé.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Najzelenšie auto je, nie akýkoľvek elektromobil. Nový rebríček
Prečo by ste v lete nemali používať zimné pneumatiky? Odpovedáme
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.