19.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ChavezDIY).
Problém straty motorového oleja je nočnou morou každého vodiča. Často sa spája s nákladnými generálnymi opravami alebo výmenami dielov.
V automobiloch sú snímače, ktoré nás informujú o stave oleja, ale v niektorých situáciách fungujú s veľkým oneskorením, čo nás môže vyjsť draho. Z tohto dôvodu sa oplatí dávať pozor na prvé príznaky toho, že motor prijíma príliš veľa oleja. Ako ich môžete rozpoznať?
Ak chceme, aby nám motor dlho a bez problémov slúžil, musíme počítať s pravidelnou výmenou oleja. Problém však nastáva, keď olej začne miznúť. Čo by ste mali v takejto situácii robiť?
Motor si berie olej, ale nedymí. Ako rozpoznám problém?
Motorový olej v aute je potrebný na zníženie trenia trecích prvkov, ktoré sú v motore každého auta. Aj malá strata môže spôsobiť väčšie trenie, pričom sa do spaľovacej komory dostane menej tepla. Musíme si uvedomiť, že každý motor do určitej miery spotrebúva olej a že problém nastáva až vtedy, keď začne prijímať olej vo väčšom množstve. Oplatí sa však reagovať rýchlo, pretože zanedbanie môže viesť k väčším, a teda aj nákladnejším škodám.
Prvé príznaky úniku oleja možno pozorovať pod vozidlom. Stojí za to venovať pozornosť zemi a hľadať olejové škvrny. Bohužiaľ, táto metóda nie vždy funguje, pretože olej môže byť zachytený v medzerách zvukovoizolačných rohoží a v kapote pod motorom. Napriek tomu to môže byť naše prvé vodítko.
Dôvodom na obavy môže byť aj to, ak motor predtým nespotrebovával olej, ale zrazu sa spustil. Takáto náhla strata maziva je často znakom, že je potrebné venovať pozornosť možným poruchám.
Niektoré motory majú tiež tendenciu spotrebovať viac oleja. To však nie je dôvod, pre ktorý si môžete dovoliť problém podceniť. Keď spozorujete, že každých približne 1 000 km strácate viac ako liter oleja, mali by ste začať hľadať príčiny a možné poruchy.
Prečo si motor berie olej? Príčiny
Existuje mnoho dôvodov, prečo motor začal brať olej. Prvou najčastejšou je jednoducho zmena štýlu jazdy a prevádzky motora. Dynamická jazda podporuje spaľovanie oleja, najmä ak je motor nevyhrievaný a vystavený veľkému zaťaženiu. Tento jav sa často vyskytuje v nových motoroch. Nemal by sa však podceňovať, pretože môže rýchlo viesť k ďalším problémom.
Motorový olej často jednoducho uniká. Najčastejšie cez netesné spoje v olejovej vani alebo bloku motora. Stratu oleja môžu spôsobiť aj ventilové vôle, chybné odvzdušňovače alebo dokonca porucha turbodúchadla. Keď spozorujete náhly veľký pokles oleja, mali by ste rýchlo vykonať kontrolu, aby ste predišli trvalému poškodeniu.
Ďalšou príčinou je nesprávny olej pre daný typ motora. Tento problém sa prejaví, keď krátko po výmene oleja začne olej miznúť. Pred výmenou si presne overte, akú triedu oleja odporúča výrobca. Dnešné automobily sú citlivé na parametre oleja, takže nesprávny výber môže mať pre vozidlo negatívne následky. Pri starších vozidlách stojí za zváženie, či by nebolo lepšie zvoliť špeciálny typ oleja, ktorý má tesniace vlastnosti.
Čo musíte urobiť, keď váš motor potrebuje olej?
Nadmerné straty oleja môžu byť príznakom konštrukčných chýb. Najčastejšie sa vyskytujú v príliš voľne uložených piestnych krúžkoch a v motoroch vyrobených z materiálov, ktoré nie sú dostatočne odolné voči opotrebovaniu.
Nadmerná spotreba maziva môže byť aj dôsledkom postupného opotrebovania piestnych krúžkov a vložiek valcov. V tomto prípade bude potrebná kontrola a výmena dielov.
Vo väčšine prípadov možno problém odstrániť správnou starostlivosťou o vozidlo. Neoplatí sa predlžovať počet najazdených kilometrov medzi výmenami oleja. Olej môže byť nadmerne namáhaný a zriedený, takže stratí svoje ochranné vlastnosti a začne vytekať. Mazivo je vhodné meniť pravidelne, približne každých 10 000 km.
Čo robiť, keď si motor berie olej? Pokyny krok za krokom
Naším prvým krokom by malo byť presné zistenie, koľko oleja sa stráca na 1 000 km. To možno urobiť kontrolou jeho hladiny po prejdení 1 000 km – presne zmerajte, koľko oleja ste museli doliať, aby jeho hladina na meradle zostala rovnaká.
Môžete to skontrolovať aj pomocou výfukových plynov z výfuku. Test by sa mal vykonať so zahriatym motorom na voľnobeh – vizuálne posúďte, ako vyzerajú výfukové plyny, keď zvýšite otáčky motora takmer na maximálne. Ak je dym z výfukového potrubia modrošedý, je to znamenie, že motor si berie olej.
Ďalej sa oplatí skontrolovať stav piestnych krúžkov. To možno vykonať pomocou manometra naskrutkovaného do otvoru valca. Ak sú niektoré z nich zapečené, budú pod tlakom.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Jazdíte prevažne v meste? Skontrolujte, či má vaše vozidlo dobrý olej
90 sekúnd. To je všetko, čo potrebujete na ochranu vášho auta pred poruchou
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.