18.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Wirestock Creators).
Popredné svetové pretekárske série majú v súčasnosti za sebou voľný víkend. F1, MotoGP ani WEC nejazdia. V prvom prípade sa voľný víkend môže ukázať ako záchrana. Všetko vďaka tomu, že celý kolotoč formuly 1 sa presúva do Austrálie. A spolu s najlepšími jazdcami sveta čelia tejto výzve aj juniori v F2 a F3. Prečo by práve toto mohla byť najťažšia výzva celej sezóny?
Rodina F1 čelí zatiaľ najťažšej výzve?
Sezóna formuly 1 sa začala na Blízkom východe. Pretekárske víkendy v Bahrajne a Saudskej Arábii sú za nami. V prvej menovanej lokalite sa k jazdcom F1 pridali tí, ktorí súťažia vo Formule 2 a Formule 3. V Saudskej Arábii mala F3 voľno, ale F2 pokračovala v pretekoch. Všetky tri série sa vrátia do súťaženia už tento víkend v Austrálii. Podujatie v Melbourne by sa mohlo v istom zmysle považovať za najťažšiu výzvu celej sezóny. Prečo?
Austrália. Iste – je to veľmi exotické kolo. Zároveň pravdepodobne jedno z najzábavnejších v celej sezóne. Pre fanúšikov v Európe to znamená určité nepríjemnosti. Ak chcete sledovať kvalifikáciu a preteky, budete si musieť privstať pomerne skoro, už o 6:00 alebo dokonca o 5:00 ráno. Ak chcete sledovať prvý a tretí tréning, budete musieť vstávať o pol tretej ráno. Ale to predsa nemusíte robiť, však? Stačí, ak sa obetujete a nastavíte si budík v nedeľu na 4:55. Ak potrebujete, môžete si pospať aj neskôr, počas dňa (alebo pretekov 🙂 ). Pre fanúšikov to znamená určité nepohodlie, ale to nie je nič v porovnaní s tým, čo čaká hráčov a tímy.
Ako prekonať jet lag?
Stačí sa zobudiť o niečo skôr. Tímy a jazdci sa musia na všetko aklimatizovať. Nie je to tak, že niekto v stredu priletí sám na trať v Austrálii a začne sa normálne pripravovať na víkend. Austrália je v tomto smere mimoriadne náročné kolo, možno najťažšie v sezóne. Často sa príliš nezamýšľame nad tým, ako vyzerá voľno jazdcov medzi jednotlivými kolami. V prípade Austrálie ide o to, aby sme prispôsobili svoje vnútorné hodiny novým okolnostiam.
Medzi Slovenskom a Melbourne je 10-hodinový časový rozdiel. To znamená, že ak je u nás 6 hodín ráno, je u nich 16:00. Často sa objavuje teória, že telo potrebuje jeden deň na to, aby vyrovnalo rozdiel jednej hodiny vo vnútorných hodinách. Teoreticky to znamená, že pri ceste do Melbourne by priemerný človek potreboval 10 dní na stopercentnú regeneráciu a reset hodín. Samozrejme, športovci toľko času nemajú. Alebo aspoň nie všetci.
Plné zameranie na Austráliu
Keď sa pretekársky víkend v Saudskej Arábii skončil, väčšina tímov a jazdcov F1 okamžite zamierila do Austrálie. Práve preto, aby svoje telá čo najlepšie pripravili na ďalšiu výzvu. Nie všetci sú však takí spokojní. Pripomeňme si, že v Austrálii preteká aj Formula 2 a Formula 3. Niektorí pretekári sa do Melbourne vybrali až cez víkend. Napriek tomu by približne šesť dní na aklimatizáciu v Austrálii pred prvým tréningom budúci piatok malo byť dostatočným časom.
Niektoré veci sa nedajú oklamať, ale môžete sa pokúsiť urýchliť tento proces aklimatizácie a prekonania jet lagu. Ešte pred nástupom do lietadla by sme si mali nastaviť hodinky – v tomto prípade na čas v Melbourne. Raňajky zjedzte, keď je čas na jedlo, hoci teoreticky sme mali práve večerať. Po príchode na miesto je nevyhnutné užívať si slnko, byť počas dňa aktívny a ísť spať čo najneskôr. Trochu sa prinútiť k relatívne normálnemu fungovaniu v novom časovom pásme. Jet lag – t. j. celková únava, nespavosť, problémy so sústredením atď. – sa síce stále vyskytuje, ale rýchlejšie zmizne.
Najťažšia výzva sezóny F1
Iste – neskôr v sezóne sú ešte kolá, ktoré sú z európskeho hľadiska „exotické„. Napríklad Japonsko a Čína. V kalendári však nasledujú hneď po Austrálii. Ak je v Melbourne 15:00, v Suzuke je v rovnakom čase 13:00 a v Šanghaji 12:00. Takže fungovanie v týchto časových pásmach bude pre jazdcov niečo normálne, na čo si po Austrálii nebudú musieť zvykať. Samozrejme, ak sa medzitým nevrátia domov. A to by znamenalo stráviť dva týždne po Veľkej cene Austrálie v Japonsku a potom ďalšie dva týždne v Číne.
Oplatí sa vrátiť domov? Nezabúdajme, že jazci budú musieť po návrate z Austrálie opäť stráviť niekoľko pekných dní v Európe, aby mohli prestúpiť. Neskôr by opäť museli prepnúť svoje vnútorné hodiny do Japonska. Opäť to isté doma a ďalšie prestupovanie s Čínou? A potom ďalší návrat domov… a Veľká cena Miami na druhej strane sveta. Teoreticky by mohli byť v najlepšej pozícii Austrálčania Daniel Ricciardo, Oscar Piastri a Valtteri Bottas. Za predpokladu, že sa nebudú musieť vrátiť do továrne a odviesť tam prácu. Celý šport je oveľa komplikovanejší a komplexnejší ako „rýchle kolo v kvalifikácii“ a „dobré preteky“. V prvom rade musíte prinútiť svoje telo, aby s vami vôbec chcelo spolupracovať. K tomu všetkému môžete dodať, že jet lag je pri cestovaní na východ určite horší. Ako sa s tým všetkým vyrovnať?
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Absolútna dominancia Red Bullu v Saudskej Arábii. Uzatvárame dvojitý víkend F1 na Blízkom východe
Toto vozidlo je pripravené skrotiť túžby najlepších vodičov na svete. Nové bezpečnostné vozidlo v F1
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.