Tipy, Zaujímavosti,

Okuliare za volantom nielen pre zrakovo postihnutých

20.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@otticamemento967). Odborníci vyzývajú vodičov, aby si pravidelne kontrolovali zrak. Aj pri zdravých očiach sa však oplatí používať správne okuliare na zlepšenie videnia. Väčšina majiteľov vozidiel...

20.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@otticamemento967).

Odborníci vyzývajú vodičov, aby si pravidelne kontrolovali zrak. Aj pri zdravých očiach sa však oplatí používať správne okuliare na zlepšenie videnia.

Okuliare za volantom sa oplatí používať nielen vtedy, ak máte poruchu zraku.
Foto: youtube.com/@otticamemento967

Väčšina majiteľov vozidiel si nemusí uvedomovať, že ich schopnosť vidieť môže byť nesprávna alebo že nosia nesprávne okuliare. Navrhujeme, ako si zabezpečiť dobré videnie za volantom. Okuliare za volantom sa oplatí používať nielen vtedy, ak máte poruchu zraku.

Okuliare za volantom – väčšina ich nepoužíva

Alarmujúce štatistiky ukazujú, že značná časť vodičov starších ako 40 rokov si nie je vedomá svojich problémov so zrakom alebo používa zle padnúce okuliare. Táto situácia predstavuje skutočné nebezpečenstvo na cestách, a to pre nich samotných aj pre ostatných účastníkov cestnej premávky. Každý štvrtý respondent priznáva, že mohol spôsobiť nehodu alebo kolíziu v dôsledku nevhodnej korekcie zraku. Napriek tomu, že právne predpisy nestanovujú pre držiteľov vodičských preukazov povinnosť pravidelného testovania zraku, zodpovednosť za bezpečnú jazdu nesie vodič.

Okuliare za volantom – korekcia chyby

Bežné okuliare, ktoré používame každý deň, sú vhodné aj na používanie pri šoférovaní. Jediné, čo sa neodporúča, sú príliš hrubé rámy, ktoré môžu obmedzovať zorné pole. Je tiež dobré mať po ruke náhradný pár okuliarov pre prípad, že sa ten „hlavný“ poškodí. Najmä vodiči s ťažšou poruchou zraku vedia, že šoférovanie bez okuliarov je prakticky nemožné.

Pozor: Ak máte povinnosť nosiť okuliare pri šoférovaní, v vodičskom preukaze je zapísaný kód 01.01. Tento kód sa nachádza v stĺpci 12 na zadnej strane vodičského preukazu.

Existuje aj kód 01.06, ktorý sa používa, ak môžete šoférovať s okuliarmi aj kontaktnými šošovkami. V tomto prípade je na vás, či budete pri šoférovaní používať okuliare alebo kontaktné šošovky a je pristihnutý pri jazde bez nich, považuje sa za osobu bez oprávnenia.

Ak máte povinnosť nosiť okuliare pri šoférovaní, v vodičskom preukaze je zapísaný kód 01.01.
Foto: youtube.com/@otticamemento967

Výška pokuty je:

Do 60 € za jazdu bez okuliarov/kontaktných šošoviek, ak máte vo vodičskom preukaze zapísaný kód 01.01 alebo 01.06. od 60 € do 300 € za jazdu bez okuliarov/kontaktných šošoviek, ak máte vo vodičskom preukaze zapísaný kód 01.01 a jazda bez okuliarov/kontaktných šošoviek ohrozila bezpečnosť cestnej premávky.

Fotochrómy pre vodiča

Ak od okuliarov očakávate, že vás zároveň ochránia pred slnkom, situácia sa trochu skomplikuje. Tradičné fotochromatické sklá nebudú fungovať, pretože tieto sklá reagujú na UV žiarenie, ktoré je stopercentne blokované sklami auta. Vo vnútri vozidla preto zostanú šošovky priehľadné.

Pre vodičov je potrebné používať špeciálne fotochromatické šošovky, ktoré stmavnú nielen v UV žiarení, ale aj v reakcii na silné svetlo. Bohužiaľ, musíte počítať so značnými nákladmi. Okrem toho môže byť ich úroveň stmavenia vo vnútri vozidla počas slnečných dní príliš nízka. Na druhej strane, podobne ako iné fotochromatické šošovky, nesvietia úplne ani v tme, čo môže mierne sťažovať nočnú jazdu.

Iným (a lacnejším) riešením je zakúpenie dvoch párov korekčných skiel – jedných tradičných a druhých tónovaných. Prípadne si môžete kúpiť aj prekryvné slnečné okuliare, ktoré sa upevňujú pomocou klipov alebo magnetov. Je to najlacnejšie riešenie, ale nie vždy je pohodlné.

Okuliare za volantom – okuliare pre každého

Čoraz viac vodičov sa rozhoduje nosiť okuliare aj vtedy, keď vidia normálne. Prečo? Pretože môžu zlepšiť ostrosť videnia, chrániť oči pred oslnením a únavou a pomôcť im lepšie sa sústrediť na cestu.
Najčastejšie používanými okuliarmi sú slnečné okuliare. Oficiálne sa podľa európskych noriem rozdeľujú do štyroch kategórií – šošovky kategórie 1 prepúšťajú približne 40 % svetla, zatiaľ čo šošovky kategórie 4 prepúšťajú len 8 %. Pre vodičov sú najvhodnejšie okuliare kategórie 2 alebo 3, zatiaľ čo šošovky kategórie 4 by sa nemali používať pri šoférovaní ani počas najslnečnejších dní.

Okuliare so žltým filtrom sú užitočné pri jazde za zhoršených svetelných podmienok.
Foto: youtube.com/@TheeyeassociatesWB

Príležitostne môžete zvážiť použitie polarizačného filtra, ktorý účinne znižuje nepríjemné odrazy a odlesky slnka, ktoré môžu počas jazdy oslňovať. Poznámka: V niektorých vozidlách môže byť pri určitých uhloch pohľadu ťažké čítať informácie na displejoch.

Okuliare na jazdu po zotmení

Okuliare so žltým filtrom sú užitočné pri jazde za zhoršených svetelných podmienok, pretože zvyšujú kontrast videnia. Nie každému vodičovi však tento efekt vyhovuje, pretože obraz môže pôsobiť trochu matne a neprirodzene.

V podmienkach s obmedzeným svetlom je obraz v žltých okuliaroch jasnejší, vďaka čomu je ľahšie vidieť detaily a brzdové svetlá iných vozidiel a dopravné signály. Niektoré šošovky tohto typu môžu obsahovať aj polarizačný filter, ktorý ešte viac uľahčuje jazdu.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Prídu starší občania o vodičský preukaz? Parlament prijal rozhodnutie

Chystáte sa na dovolenku autom? Aj pri prejazde krajinou môžete prísť o auto. Do platnosti vstúpila konfiškácia vozidiel


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov