22.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@LALKRISHNANA).
Iba ako hybrid. Honda HR-V e:HEV: má jedno pohonné ústrojenstvo, hybridné. Je veľmi úsporné spotreba 3,5 l/100 km, ktorú som dosiahol v meste. Toto vozidlo sa radí na absolútnu špičku úsporných vozidiel tejto veľkosti. Pozývam vás na kompletný test spotreby paliva vrátane diaľničných a medzimestských ciest.
Hoci sa v špecifikácii Hondy HR-V e:HEV: uvádza prevodovka e-CVT, analogický názov používa Toyota, tieto prevodovky nemajú v podstate nič spoločné. V prípade konštrukcie Honda je zo všetkých dôvodov ťažké hovoriť o prevodovke. Ide o to, že väčšinu času – najmä v meste – prenáša pohon na kolesá priamo elektromotor, zatiaľ čo spaľovacia jednotka (benzínová 1,5 l) mu iba dodáva elektrickú energiu na prevádzku (funguje ako generátor, analogicky ako Nissan e-Power). Spaľovací motor (samozrejme, ak je v danej situácii vôbec potrebný) pracuje pri takých otáčkach, aby poskytoval dostatočný výkon pre elektrickú jednotku.
Existuje výnimka: pri mimomestských rýchlostiach – približne v rozmedzí 60-130 km/h – sa aktivuje priame spojenie medzi spaľovacím motorom a kolesami. Tým sa zabráni zmene kinetickej energie kľukového hriadeľa benzínového agregátu na elektrickú energiu, aby sa neskôr opäť premenila na kinetickú (rotačnú) energiu.
Ak sa však očakáva väčší výkon, napr. pri zrýchľovaní alebo jazde pod/nad „optimálnu“ rýchlosť, aktivuje sa hybridný režim. Spaľovací motor vtedy funguje ako generátor pre elektrickú jednotku. Toto priame spojenie s jedným prevodovým pomerom je výrazne jedinečnou vlastnosťou.
Honda HR-V e:HEV: Spotreba paliva v meste
Meranie „spaľovania“ v meste sa uskutočňuje na vzdialenosť viac ako 20 km pri priemernej rýchlosti 20-25 km/h. Pri mestských rýchlostiach Honda HR-V e:HEV: veľmi často využíva hybridný režim, v ktorom sa spaľovací motor zapína príležitostne. Pri akcelerácii, prípadne na dobitie batérie, ktorá sa po čase silnejšie vybije sa zapína.
Dosiahnutá spotreba 3,5 l/100 km radí Hondu HR-V e:HEV: na absolútnu špičku medzi vozidlami tejto veľkosti. Rovnaký výsledok dosiahla Toyota Corolla TS (kombi) tiež s hybridným pohonom, ktorého základom je motor s objemom 2,0 l. Renault Arkana E-Tech Hybrid sa k takémuto výsledku nedokázal priblížiť, rovnako ako Jeep Compass e-Hybrid alebo Nissan Qashqai e-Power.
Dôležité je, že jazda s hybridným vozidlom Honda e:HEV: je naozaj jednoduchá a nevyžaduje si žiadne veľké školenie v oblasti úspornej jazdy. Vodič má len malý vplyv na to, kedy hybridný systém dobíja batériu, ktorá to celé podporuje, ako aj na to, kedy sa spaľovací motor vôbec zapne. Na jednej strane je to výhoda, ale na druhej strane – z hľadiska ekologickej jazdy – to možno považovať za nevýhodu, pretože je veľmi ťažké prinútiť hybridný systém, aby dobíjal batériu.
Na volante sú pádla, ktorými môžete nastaviť rekuperačnú silu pri brzdení. Rozdiely medzi jednotlivými úrovňami sú však len symbolické a na úplné zastavenie musíte, samozrejme, zošliapnuť brzdový pedál.
Honda HR-V e:HEV: na diaľnici a rýchlostných cestách
Spotreba paliva mimo mesta sa vykonáva pri troch rýchlostiach: 90, 120 a 140 km/h: medzimestské cesty, rýchlostná cesta a diaľnica. Nižšie je uvedené meranie „spaľovania“ Hondy HR-V e:HEV vo všetkých scenároch:
Zatiaľ čo pri rýchlosti 90 km/h je 4,5 l/100 km veľmi dobrá hodnota, najmä pre SUV tejto veľkosti s vysokou svetlou výškou (takmer 19 cm), spotreba pri rýchlosti 120 alebo 140 km/h je menej pôsobivá (6,6 a 8,4 l/100 km). Predchádzajúca Toyota C-HR s hybridným pohonom 1,8 l potrebovala, resp: 4,5 / 6,2 a 7,7 l/100 km. Táto situácia je samozrejme priamym dôsledkom konštrukcie pohonu hybridného systému Honda. Na tomto mieste stojí za zmienku výsledok, ktorý dosiahol Volkswagen T-Roc 1,5 TSI so 7-stupňovou prevodovkou DSG, ktorý pri rýchlosti 90 km/h potreboval o 0,3 l/100 km viac a pri rýchlosti 140 km/h už o 0,6 l/100 km menej v porovnaní s testovanou Hondou HR-V e:HEV.
Ako jazdí Honda HR-V e:HEV:?
Od prvých metrov je cítiť, že Honda HR-V je zameraná na pohodlné cestovanie. Svedčí o tom nielen naladenie odpruženia, ale aj hybridné pohonné ústrojenstvo, ktoré nevytvára takmer žiadne vibrácie a počas mestského cestovania je veľmi tiché.
Pohonné ústrojenstvo vykazuje najväčšie výhody práve v mestskom prostredí. Umožňuje veľmi rýchle radenie smeru jazdy (užitočné na parkoviskách), je relatívne agilný najmä vzhľadom na nie príliš vysoký maximálny výkon systému 131 k. Umožňuje efektívne predbiehať pomalšie idúce vozidlá v mestských rýchlostiach. Prípadný nedostatok výkonu pocítite len na diaľnici – reálne však aj skôr nad 100 km/h, na ktorú Honda HR-V e:HEV zrýchli za 9,4-9,5 sekundy. Reakcia na „kickdown“ je skôr typická pre vozidlá s dobre fungujúcou automatickou prevodovkou – v žiadnom prípade nejde o „kopanec“ známy z elektromobilov.
Pokiaľ nejazdíte príliš rýchlo, je odhlučnenie prúdnicového hluku celkom dobré (na auto v tomto segmente). Ak však Honda HR-V e:HEV: ide rýchlosťou 140 km/h, zvuk spaľovacieho motora je už hlasný a kabína je tiež dosť hlučná. Na akustický prejav benzínového agregátu sa možno sťažovať aj pri maximálnej akcelerácii – ide však o typický zvuk prirodzene nasávaného agregátu vytočeného do maximálnych otáčok. Hybridný systém vtedy simuluje zmeny prevodových stupňov, takže zvuk nie je monotónny.
Bezpečnostné systémy fungujú primerane, hoci asistent udržiavania v jazdnom pruhu niekedy „nevidí“ čiary oddeľujúce jazdné pruhy v meste. Honda HR-V je vybavená adaptívnym tempomatom a asistentom udržiavania v jazdnom pruhu. Aktivuje sa pri rýchlosti nad 70 km/h (a deaktivuje pod 60 km/h) a na diaľnici účinne vedie vozidlo po vytýčenej stope. K dispozícii je aj asistent sledovania mŕtveho uhla. Pri vychádzaní z parkovacieho miesta pri cúvaní nám pomáha monitorovanie priečnej premávky. Škoda, že Honda HR-V nemá 360-stupňové kamery. Tá zadná ponúka dostatočne kvalitnú….
Pri jazde v noci mi chýbal povrch redukujúci svetlo na bočných zrkadlách a spätné zrkadlo. Aj keď je vybavené systémom automatického stmievania – by mohlo o niečo lepšie tlmiť svetlá vozidiel za mnou.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Auto Xiaomi by mohlo prísť na Slovensko. Úplné špecifikácie prvého automobilu čínskeho výrobcu
Aké sú najspoľahlivejšie vozidlá SUV? Najlepšie hodnotené modely v roku 2024
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.