23.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TEDx).
Luca de Meo, prezident skupiny Renault, vo svojom otvorenom liste Európe predkladá ambiciózny akčný plán, ktorého cieľom je nielen chrániť, ale aj rozhodne posilniť automobilový sektor.
Hľadá účinné riešenia
Európsky automobilový priemysel čelí čoraz väčším výzvam, ako je globálna konkurencia, zmena klímy a rýchla technologická transformácia, a preto hľadá účinné riešenia na udržanie svojej pozície na svetovom trhu.
De Meo poslal list obyvateľom Európy, v ktorom im pripomenul význam automobilového priemyslu pre hospodárstvo, ktorý zamestnáva 13 miliónov ľudí a tvorí 8 % HDP kontinentu. Zdôrazňuje hrozby, ktoré predstavuje rastúca konkurencia, najmä zo strany Číny, ktorá dominuje na trhu s elektrickými vozidlami a batériami. Poukazuje na potrebu transformácie automobilového priemyslu, ktorá zahŕňa elektromobilitu, digitalizáciu a obehové hospodárstvo, čo si vyžaduje nové zručnosti a prispôsobenie pracovnej sily. Generálny riaditeľ skupiny Renault vo svojom vyhlásení pre verejnosť navrhuje konkrétne riešenia, ktoré by mohli Európe pomôcť chrániť sa pred konkurenciou z Číny a zachovať si svoje environmentálne plány.
Európa potrebuje malé autá
Okrem iného hovorí o potrebe podporovať malé a cenovo dostupné autá. Poukazuje na to, že za dvadsať rokov sa priemerná cena mestských automobilov zvýšila z 10 000 EUR na 25 000 EUR. Na druhej strane sa ročný rozpočet, ktorý spotrebitelia vynakladajú na mobilitu (benzín, servis, poistenie a daň), zvýšil z 3,5 tis. eur na 10 tis. eur. Vzhľadom na to, že priemerná mzda sa v rovnakom období zvýšila len o 37 %, stredná trieda sa začína vzdávať automobilov. Za príčinu tohto problému označuje európske predpisy týkajúce sa bezpečnosti alebo emisií, ktoré výrazne zvýšili ceny. De Meo sa domnieva, že v Európe je možné vyrábať autá, ktoré sa budú predávať „za cenu o 50 % nižšiu ako modely strednej triedy“. Poukazuje tiež na riešenia, ktoré sú priaznivé pre nákup, ako napríklad sociálny lízing, bezplatné parkovacie miesta alebo zvýhodnené ceny nabíjania pre malé mestské autá.
Zmeny v európskom motorizme
Obsah zoznamu zahŕňa odporúčania na posilnenie konkurencieschopnosti európskeho automobilového priemyslu. Okrem iného sa v ňom navrhuje definovať európsku priemyselnú stratégiu, zastaviť neustále zavádzanie nových noriem a spolupracovať s miestnymi orgánmi na podpore elektrickej mobility. Odporúča tiež opatrenia na zabezpečenie prístupu k rozhodujúcim surovinám, rozvoj nabíjacej infraštruktúry a technológie V2G a podporu malých a cenovo dostupných elektrických vozidiel.
V dokumente sa tiež zdôrazňuje potreba spolupráce medzi verejným a súkromným sektorom a zapojenie občanov do ekologického prechodu. De Meo vyzýva na horizontálny prístup, ktorý by zohľadňoval celý hodnotový reťazec a životný cyklus vozidiel, aby sa dosiahla udržateľnosť a zachovala konkurencieschopnosť európskeho automobilového priemyslu na svetovom trhu.
Automobilový priemysel musí byť ako Airbus
Luca de Meo vo svojom liste Európe uvádza príklad spoločnosti Airbus ako jedinečný model spolupráce medzi európskymi krajinami, ktorý priniesol veľkolepý úspech na svetovom leteckom trhu. Zdôrazňuje, že Airbus je žiarivým príkladom toho, čo je Európa schopná dosiahnuť, keď sústredí svoje zdroje, znalosti a zručnosti v spoločnom podniku. De Meo naznačuje, že podobný prístup – zjednotenie úsilia a vytvorenie partnerstiev medzi verejným a súkromným sektorom – môže priniesť podobný úspech aj v automobilovom priemysle.
De Meova vízia ukazuje, že budúcnosť európskeho automobilového priemyslu závisí od prispôsobivosti, inovácií a spolupráce. Podľa prezidenta len zjednotená Európa, zameraná na udržateľnosť a nové technológie, môže úspešne čeliť výzvam 21. storočia a udržať si vedúce postavenie v globálnom automobilovom priemysle.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Zákazníci chcú lacné autá. Fiat zvyšuje výrobu modelu Panda
Škoda útočí na segment lacných elektromobilov. Už bez „kuraťa“ na kapote
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.