24.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@fullychargedshow).
Kto môže za časté výpadky elektrickej siete? V Utrechte boli na pokarhanie vodiči elektromobilov, ktorí nabíjali svoje autá hneď po návrate z práce. Napriek zdaniu však nič nie je také samozrejmé, ako by sa mohlo zdať.
Prechod na elektromobilitu v západnej Európe nie je vždy taký jednoduchý a príjemný. Bohužiaľ. Presvedčili sa o tom aj úrady v Utrechte, ktoré už niekoľko rokov realizujú ambiciózny projekt, aby sa stali prvým mestom na svete s takouto rozsiahlou a modernou sieťou obojsmerného nabíjania. Inými slovami, Utrecht sa vyvíja na modernejšie mesto so sieťou nabíjačiek a flotilou elektromobilov, ktoré budú v konečnom dôsledku fungovať ako dodatočná rezerva a zásobáreň energie (nie každý elektromobil je pripravený na V2G). Preto sa modernizujú stanice a investuje sa do väčšieho počtu solárnych panelov.
Žiaľ, mesto a región čelia čoraz častejším výpadkom elektrickej siete. Z toho vyplýva pomerne nečakaná výzva miestneho prevádzkovateľa siete, okrem iného aj pre majiteľov elektromobilov. Spoločnosť vyzvala vodičov, aby nenabíjali svoje autá hneď po návrate z práce (väčšina motoristov si dopĺňa energiu v mieste bydliska). Inými slovami, radšej by sa mali vyhnúť dopĺňaniu energie medzi 16.00 a 21.00 h. Hovorca spoločnosti v rozhovore pre RTV Ultrecht priznal, že kapacita siete je obmedzená a nabíjanie elektromobilov má na ňu obrovský vplyv – „musíte si položiť otázku, čo má v sieti prednosť.“
Upozornenie pre operátora
Spoločnosť Stedin, ktorá je zodpovedná za elektrickú sieť v regióne, upozorňuje, že je už teraz značne zaťažená, čo vedie k čoraz častejším poruchám. Aby toho nebolo málo, prevádzkovateľ uviedol, že na mnohých miestach márne počíta s ďalšími možnosťami zvýšenia kapacity pripojenia. Dokonca pripravil príslušnú mapu lokalít, kde už nie je možné zadávať nové objednávky (týka sa to nielen bytových zákazníkov, ale dokonca aj priemyselných).
Výrazné zaťaženie elektrickej siete nie je len otázkou dopytu zo strany vodičov elektromobilov. Odborníci, ktorých citovali miestne médiá, uviedli, že existujúca elektrická sieť v Holandsku bola plánovaná a vybudovaná v čase, keď sa na vykurovanie domácností a varenie vo veľkom používal plyn a obyvatelia jazdili na benzínových alebo naftových autách. Poukázali tiež na to, že keď sa upustilo od plynu, výrazne sa zvýšilo používanie indukčných varných dosiek a tepelných čerpadiel. To všetko (a nielen elektrické autá) prispelo k značnému zaťaženiu siete v čase špičky (prispievajú aj priemyselní spotrebitelia). Podľa odhadov si potrebné investície vyžadujú položenie viac ako 105 000 km nových káblov a vybudovanie až 54 000 ďalších transformačných staníc. Inými slovami, až každá tretia cesta alebo ulica v Holandsku potrebuje generálnu opravu elektrickej siete. To nie je zlé, však?
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Vodičom vypnú nabíjačky, pretože je nedostatok energie. Testy už prebiehajú
Kúpte a potom sa starajte. Výrobcovia elektrických zariadení to nemajú radi
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.