Tipy, Zaujímavosti,

Tlak v pneumatikách pre bicykle: Tento tlak je ideálny

23.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Monkey Business Images). Trochu viac alebo menej vzduchu môže mať pri jazde na bicykli veľký význam. Ako často by ste však mali kontrolovať tlak vzduchu...

23.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Monkey Business Images).

Trochu viac alebo menej vzduchu môže mať pri jazde na bicykli veľký význam. Ako často by ste však mali kontrolovať tlak vzduchu v pneumatikách svojho bicykla? A aký je optimálny tlak v pneumatikách? Najdôležitejšie tipy.

Ako často by ste však mali kontrolovať tlak vzduchu v pneumatikách svojho bicykla?
Foto: shutterstock.com/Monkey Business Images

Aký je ideálny tlak v pneumatikách?

Optimálny tlak vzduchu v pneumatikách bicyklov závisí od rôznych faktorov. Do úvahy treba brať veľkosť pneumatík, hmotnosť cyklistu a charakter povrchu.

Minimálny a maximálny prípustný tlak vzduchu v pneumatikách je uvedený na boku každej pneumatiky bicykla. Platí to pre bežné bicykle, ako aj pre e-bicykle a track. Tieto informácie majú slúžiť ako pomôcka: Ideálny tlak vzduchu v pneumatike bicykla sa často nachádza v rozmedzí medzi minimálnou a maximálnou hodnotou. Tlak v pneumatike sa udáva v baroch alebo psi. 1 bar zodpovedá približne 14,5 psi. Na pneumatike sa však často nachádzajú obe hodnoty.

Aby ste sa vyhli prepichnutiu pneumatiky, nemali by ste prekročiť alebo nedosiahnuť hodnoty uvedené na pneumatike. Ak jazdíte pod minimálnu hodnotu, poškodíte pneumatiku, dušu a ráfik a môže dôjsť k vážnemu pádu. Ak jazdíte dlhší čas s tlakom vzduchu, ktorý je vyšší ako uvedená maximálna hodnota, preťažíte stabilitu pneumatiky bicykla a tá môže prasknúť.

Všeobecne platí, že čím je pneumatika tenšia, tým vyšší je tlak vzduchu. Vyšší tlak v pneumatikách sa odporúča aj na rovných cestách a asfaltových cestách. Nízky tlak v pneumatikách sa odporúča na mäkkých povrchoch, ako sú lesné, poľné a štrkové cesty.

Ak cestujete s prívesným vozíkom za bicykel, mali by ste tiež zabezpečiť správny tlak v pneumatikách.

Tabuľka tlaku v pneumatikách podľa typu bicykla

Typ bicyklaŠírka pneumatiky v mm (pre MTB v palcoch)Tlak v predných pneumatikách v barochTlak v predných pneumatikách v psiTlak v zadnej pneumatike v barochTlak v zadných pneumatikách v psi
Trekingové koleso354,565,34,768,2
Trekingové koleso404,058,04,260,9
Trekingové koleso503,043,53,246,4
Pretekársky bicykel257,0101,57,2104,4
Pretekársky bicykel286,087,06,289,8
e-bike354,565,34,768,2
Horský bicykel (MTB)2″3,043,53,246,4
Horský bicykel (MTB)2,3″2,029,02,231,9
Horský bicykel (MTB)2,5″1,826,12,029,0

Tlak v pneumatikách pre mestské a trekingové bicykle

Na mestských a trekingových bicykloch sa často jazdí na veľmi odlišných povrchoch: na asfaltových cestách v meste a na drsných cestách v teréne počas cyklotúry. Preto je najbezpečnejšie jazdiť so stredným tlakom v pneumatikách v rámci rozsahu tlaku uvedeného na bočnici pneumatiky. V závislosti od štýlu jazdy a hmotnosti však môže príliš nízky tlak vzduchu rýchlo poškodiť pneumatiky a ráfiky. Pri jazde cez nerovnosti, napríklad obrubníky, môže dôjsť k prepichnutiu pneumatiky a poškodeniu ráfika.

Vo všeobecnosti platí, že nízky tlak v pneumatikách horského bicykla (MTB) poskytuje väčší jazdný komfort, trakciu, priľnavosť/adhéziu, a tým aj bezpečnosť.
Foto: youtube.com/@SethsBikeHacks

Tlak v pneumatikách horských bicyklov

Vo všeobecnosti platí, že nízky tlak v pneumatikách horského bicykla (MTB) poskytuje väčší jazdný komfort, trakciu, priľnavosť/adhéziu, a tým aj bezpečnosť. To znamená, že ak nie je pneumatika MTB tak nahustená, oveľa ľahšie a pohodlnejšie sa odvaľuje po štrkových cestách, chodníkoch alebo lúkach.

Pneumatiky niesú „tuningovou časťou“ bicykla, najmä na horských bicykloch, ako rozhranie s príslušným povrchom. Môžu maximalizovať výkon bicykla alebo ho v negatívnom prípade extrémne obmedziť. Každý, kto jazdí na horskom bicykli v teréne, vie, aký dôležitý je tlak v pneumatikách. Je totiž rozhodujúci pre dobrý zážitok z jazdy, optimálnu priľnavosť a chráni pred prepichnutím.

Ideálny tlak v pneumatikách závisí od šírky ráfika a šírky plášťa, najmä v prípade MTB bicyklov. Pre správny tlak v pneumatikách je však rozhodujúca hmotnosť jazdca, štýl jazdy a povrch.

Tlak v pneumatikách pre e-bike

Pneumatiky na e-bike sa spravidla nelíšia od pneumatík na bicykloch, ktoré sú poháňané výlučne svalovou silou. Dokonca aj na bicykloch s elektrickou asistenciou nájdete na boku pneumatík bicyklov minimálny až maximálny prípustný tlak vzduchu. Zaťaženie pneumatík e-bicyklov je však vyššie z dôvodu ich vyššej hmotnosti o päť až desať kilogramov – kvôli motoru a batérii. Preto sú tieto bicykle často vybavené robustnejšími a širšími pneumatikami.

Existujú aj špeciálne pneumatiky pre trekingové bicykle s elektrickou asistenciou. Tieto pneumatiky majú zosilnenú konštrukciu a znížený valivý odpor.

Tlak vzduchu v pneumatikách bicykla by ste mali pravidelne kontrolovať a v prípade potreby ich dofukovať.
Foto: shutterstock.com/NORRIE3699

Tlak v pneumatikách pre cestný bicykel

Cestní cyklisti, ktorí milujú rýchlosť, jazdia s vyšším tlakom vzduchu, a preto majú menší valivý odpor. Vzhľadom na úzku šírku pneumatík sa pre cestné bicykle všeobecne odporúča aj vysoký tlak v pneumatikách.

Pneumatiky nahustené na vyšší tlak sa ľahšie odvaľujú na obzvlášť hladkom asfalte. To však cyklisti na väčšine cyklotrás a ciest nenájdu. Na menej klzkých povrchoch však príliš tvrdé pneumatiky už dostatočne netlmia. Namiesto toho cyklisti zreteľne pocítia vibrácie a odpor jazdy sa môže zvýšiť.

Treba tiež poznamenať, že vysoký tlak v pneumatikách sa stráca rýchlejšie ako nízky tlak. Z tohto dôvodu by sa mal tlak v pneumatikách často kontrolovať a v prípade potreby korigovať, najmä na cestných bicykloch.

Ako často by som mal kontrolovať tlak v pneumatikách?

Tlak vzduchu v pneumatikách bicykla by ste mali pravidelne kontrolovať a v prípade potreby ich dofukovať. Mali by ste skontrolovať, či je všetko v poriadku, najmä pred dlhými cyklistickými výletmi. Aj tesná duša stráca v priemere približne 1 bar tlaku za mesiac. Ak máte deti, ktoré sú vášnivými cyklistami, mali by ste im už od útleho veku ukazovať, na čo treba dávať pozor pri meraní tlaku v pneumatikách.

Zmerajte tlak v pneumatikách: Jednoduché vysvetlenie

Minipumpy sú veľmi užitočné na cyklistických výletoch a dajú sa ľahko vziať so sebou. Správny tlak vzduchu však môžete správne zmerať len pomocou vzduchovej pumpy s integrovaným manometrom a na to sú ideálne podlahové pumpy. Keď je hlava pumpy pripojená k ventilu bicykla, na displeji tlakomeru sa zobrazuje aktuálny tlak v pneumatike bicykla.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Pozor na nosič bicyklov: nie každé ťažné zariadenie je vhodné!

Pokuta za nepoužívanie prilby na bicykli. V právnych predpisoch sa „nič“ nemení.


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov