Tipy, Zaujímavosti,

Koľko koní potrebuje auto? Test automobilov odhaľuje viac

23.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: pexels.com/Denys Gromov). Koľko koní alebo kilowattov by malo mať vozidlo? Neexistuje univerzálna odpoveď: závisí to od účelu použitia. Test vozidiel odhalil, ktorý model alebo aký...

23.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: pexels.com/Denys Gromov).

Koľko koní alebo kilowattov by malo mať vozidlo? Neexistuje univerzálna odpoveď: závisí to od účelu použitia. Test vozidiel odhalil, ktorý model alebo aký výkon je pre koho vhodný – a vždy ponúka dostatočnú bezpečnosť.

Koľko koní alebo kilowattov by malo mať vozidlo?
Foto: pexels.com/Denys Gromov

Každý, kto sa rozhoduje pre nové alebo ojazdené vozidlo, by si mal najprv definovať svoje preferencie. Musí mať nové vozidlo štyri dvere a/alebo veľký kufor? Stačí päť sedadiel alebo by bolo praktickejšie sedem? Potrebujete úchyty ISOFIX pre detské sedačky? Nebol by pohon štyroch kolies bezpečnejší, najmä v zime? A čo navigácia alebo klimatizácia.

V určitom momente sa objaví otázka, ktorá má často rozhodujúci vplyv na cenu vozidla: aký motor by malo mať? A aký výkon, t. j. koľko kW/PS vlastne potrebujete?

Prepočet medzi kilowattmi a konskými silami:

  • kW na PS: výkon v kW / 0,746 = výkon v PS
  • PS na kW: výkon v PS * 0,746 = výkon v kW

Dôležité: Individuálny účel

Na túto zložitú otázku neexistuje univerzálna odpoveď. Isté je, že závisí od účelu použitia. A je dôležité overiť si svoje individuálne potreby:

  • Cestuje vozidlo často s ťažkým nákladom alebo ťažkým prívesom?
  • Cestujete zvyčajne v rovinatom alebo horskom teréne?
  • Je obvyklým miestom použitia mesto alebo diaľnica?
  • Aké ťažké je vozidlo?
  • A v neposlednom rade: Dokážete sa vyrovnať s možným posmechom za „nedostatočný“ výkon?
Musk Tesla Model Y
Ktorý údaj o výkone vozidla je však skutočne smerodajný?
youtube.com/@Hrubis

Vývoj: Čoraz viac koní

Prejdime rovno k veci: Moderné vozidlá sú vo všeobecnosti dostatočne výkonné pre štandardné požiadavky, a to aj so základným pohonom. Dokonca aj s „najmenším“ motorom v Golfe 8 1,0 TSI s výkonom 110 k sa dnes dá dosiahnuť rýchlosť 100 km/h za 10,2 sekundy napriek pohotovostnej hmotnosti 1300 kg. V 70. rokoch minulého storočia to dokázali dosiahnuť len vozidlá s veľkoobjemovými šesť- alebo osemvalcovými motormi alebo prebrúsené brušáky s prívlastkom Abarth alebo GTI. Golf GTI, ktorý vážil len 810 kilogramov, zvládol šprint na 100 km/h len o niečo rýchlejšie s rovnakým počtom koní, v tom čase za úchvatných 9,2 sekundy. Ktorý údaj o výkone vozidla je však skutočne smerodajný?

Výkonnostná charakteristika: Krútiaci moment

Čistý výkon v koňoch alebo kilowattoch vypovedá len málo, pretože každé auto prepočítava „konskú silu“ inak v závislosti od konštrukcie motora. A ani údaj o zrýchlení z 0 na 100 známy z štvorice automobilov nie je relevantný, pretože mnohé automobily znižujú výkon z pokoja, aby šetrili materiál, ale pri pohybe potom energicky pochodujú ďalej. Iné to robia presne naopak a oháňajú sa hodnotou z 0 na 100, aby boli tromfom u kupujúceho auta alebo aspoň v štvorici.

Rozhodujúcim faktorom je krivka krútiaceho momentu motora. A nie z pokoja – to zaujme len vodiča vedľa vás na semaforoch. Ale vtedy, keď ho naozaj potrebujete, napríklad pri predbiehaní nákladiaku alebo akcelerácii na diaľničnom privádzači – a to je rozsah rýchlostí od 60 do 100 km/h.

Práve preto sa toto zrýchlenie štandardne testuje v teste automobilov. Predbiehací manéver od 60 do 100 km/h sa uvádza a hodnotí v časti „Jazdné vlastnosti„. Kritériá hodnotenia označujú čas zrýchlenia od 4,35 do 8,63 sekundy za dobrý až dostatočný.

Rozumné časové okno pre zrýchlenie je teda v rozmedzí 5,5 sekundy až 8 sekúnd. V tomto časovom rozpätí vozidlo prejde približne 122 metrov (pri 5,5 sekundy) až 178 metrov (pri 8 sekundách).

Tabuľka: Výkon a hmotnosť vozidla

Na základe týchto predpokladov a výsledkov testu automobilov možno spotrebiteľom odporučiť vhodnú motorizáciu. Ide o približné hodnoty pre priemerné používanie, ktoré sa môžu odchýliť aj smerom nahor alebo nadol približne o päť koní.


Odporúčaná motorizácia v závislosti od hmotnosti vozidla

Toto odporúčanie je určené pre vozidlá s priemerným spôsobom používania. Ak sa s vozidlom jazdí prevažne v meste, môže stačiť nižší výkon motora.
Foto: ADAC

Väčší výkon znamená aj väčšiu bezpečnosť

Toto odporúčanie je určené pre vozidlá s priemerným spôsobom používania. Ak sa s vozidlom jazdí prevažne v meste, môže stačiť nižší výkon motora. Pri dlhých cestách po dvojprúdových cestách a diaľniciach alebo pri pravidelnom používaní s ťažkými prívesmi môže mať zmysel výkonnejší motor.

V skutočnosti však existuje ešte jeden dôvod, prečo sa pozorne pozrieť na namerané hodnoty a výsledky testov v kategórii „jazdné vlastnosti“: Nie všetky vozidlá ponúkajú dostatočný výkon na to, aby poskytli dostatočnú bezpečnosť vo všetkých jazdných situáciách.

Malý elektromobil zvládne medzičas šprint zo 60 na 100 km/h presne za 14,86 sekundy a potrebuje na to celých 330 metrov.
Foto: pexels.com/Matheus Bertelli

Najlepším príkladom je Dacia Spring Electric 45, s ktorou a ďalšími málo výkonnými modelmi môžu byť predbiehacie manévre na rušných vidieckych cestách alebo diaľničných výpadovkách skutočnou skúškou nervov, ba dokonca nebezpečnou. Malý elektromobil zvládne medzičas šprint zo 60 na 100 km/h presne za 14,86 sekundy a potrebuje na to celých 330 metrov.

Pre predstavu: štandardná diaľničná zjazdová cesta má 250 metrov. Zatiaľ čo testovaná Tesla Model S by dokázala dosiahnuť 100 km/h len za 1,64 sekundy a 36,4 metra, Dacia Spring musí prejsť ďalších 80 metrov po spevnenej krajnici.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Porsche Taycan Turbo GT je novým kráľom elektrických vozidiel. Tesla ďaleko zaostala

Jediné štvordverové Porsche 911 je v Amerike. Spoločnosť sa oň zaujímala už pred 40 rokmi


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov