28.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@PlanetCarNews).
Odborníci ADAC zisťovali, aký výkon potrebujú moderné autá na zabezpečenie efektívnej jazdy v meste, v horách alebo na diaľnici. Výsledkom je jednoduchý vzorec, ktorý treba mať na pamäti pri kúpe vozidla. Nemci využili príležitosť aj na vyvrátenie jedného automobilového mýtu. Riadiť sa pri výbere auta zrýchlením z 0 na 100 km/h nie je najlepší nápad.
Ako často počúvame o nadváhe moderných automobilov, ktoré – najmä kvôli novým bezpečnostným predpisom – priberajú s každou generáciou? To je samozrejme pravda, ale treba vedieť, že – najmä v dobe toľko nenávideného znižovania rozmerov – sú dnešné autá skutočnými „pretekármi“. Odborníci ADAC poukazujú na to, že dokonca aj základný Golf ôsmej generácie s motorom 1,0 TSI s výkonom 110 k zrýchľuje na stovku za 10,2 sekundy. To je výsledok, ktorý bol v 70. rokoch minulého storočia dosiahnuteľný len pre najdrahšie autá so šiestimi alebo ôsmimi valcami. Pripomínajú tiež, že prvý Volkswagen Golf GTI, ktorý je pre mnohých automobilových nadšencov etalónom hothatch, zrýchlil na 100 km/hod. za 9,2 sekundy.
Šprint do stovky je mýtus. Dôležitá je flexibilita
Na druhej strane vodiči, ktorí si pamätajú, ako reagovali karburátorové autá na plynový pedál, môžu mať skutočne dojem, že moderné autá môžu byť pomalé. Veď kým elektronika zvolí optimálnu dávku paliva a turbodúchadlo sa roztočí, uplynie veľa času. Tým sa dostávame k podstate problému: výrobcom deklarované časy zrýchlenia na 100 km/h často nemajú nič spoločné s vnímaním vodiča, či možno auto považovať za rýchle alebo „svižné“. Dá sa povedať, že udávanie času potrebného na dosiahnutie stovky je jedným z automobilových mýtov.
Koniec koncov, bežný život na ceste nie je o pretekoch spod svetiel, ale o pohodlí a bezpečnosti. Oveľa dôležitejšie je preto to, ako sa auto správa v „používateľskom“ rozsahu rýchlostí, keď – pri zaradení sa do premávky – musíte rýchlo zrýchliť na 70 – 80 km/h alebo efektívne predbehnúť nákladné vozidlo idúce rýchlosťou 80 km/h. Z tohto dôvodu sa testuje zrýchlenie vozidiel nielen z 0 na 100 km/h, ale – čo je oveľa dôležitejšie – zo 60 km/h na 100 km/h. Takýto test možno porovnať s predbiehaním nákladného vozidla mimo zastavanej oblasti alebo s vjazdom na rýchlostnú cestu (zrýchlenie v nájazdovom pruhu). Testy ukazujú, že primeraný výsledok je 5,5 až 8 sekúnd, čo zodpovedá jazde na vzdialenosť 122 až 178 metrov. To stačí na plynulú jazdu z jazdného pruhu napríklad na rýchlostnej ceste alebo diaľnici, kde je dĺžka takéhoto pruhu zvyčajne približne 250 až 270 metrov.
Zmenšovanie má výhodu, ale vodič musí vedieť preradiť
Je všeobecne známe, že za schopnosť efektívne zrýchľovať nie je najviac zodpovedný výkon vyjadrený v koňoch, ale krútiaci moment, zvyčajne vyjadrený v Newton metroch. To je dobrá správa, pretože väčšina moderných automobilov je poháňaná preplňovanými motormi, ktoré umožňujú vytvárať pôsobivé hodnoty krútiaceho momentu zo skromného zdvihového objemu. Nevýhodou je, samozrejme, užitočný rozsah otáčok pohonnej jednotky. Na rovinu povedané, hoci moderný preplňovaný benzínový motor s objemom 1,0 litra často poskytuje neporovnateľne lepšiu dynamiku ako atmosférický agregát s objemom 1,6 litra alebo dokonca 1,8 litra – menší motor sa pomalšie „prebúdza“ k životu a vyžaduje častejšie siahanie po radiacej páke.
Koľko koní musíte mať vo svojom aute. Nemci majú jednoduchý vzorec
Napriek všetkým zložitostiam sa podarilo vymyslieť jednoduchý vzorec, aký je rozumný minimálny výkon motora vozidla, aby poskytoval prijateľnú dynamiku. Oplatí sa osvojiť si tieto znalosti, pretože výpočet nie je zložitý. Podľa odborníkov by malo na každých 250 kg hmotnosti vozidla pripadať minimálne 20 koní. To znamená, že vozidlo s hmotnosťou 1 000 kg potrebuje aspoň 80 koní, aby sa mohlo plynule pohybovať po ceste. Pri hmotnosti 1 250 kg je minimum 100 k, pri hmotnosti 1 500 kg 120 k, pri hmotnosti 1 750 kg 140 k atď.
Mali by sme si tiež uvedomiť, že máme do činenia s priemernými hodnotami, ktoré nezohľadňujú osobné preferencie vodiča ani spôsob používania vozidla. Ak napríklad cestujete so štvorčlennou rodinou, budete musieť k hmotnosti vozidla pripočítať približne 300 kg. Treba si tiež uvedomiť, že jazda na rovinatých priestranstvách okolo Bratislavy, či na Východe sa líši od jazdy v hornatých oblastiach Stredného Slovenska, či Tatier.
Tieto autá zrýchľujú najlepšie. Nie je to však len o šprinte na 100 km/h
Tu sú niektoré z vozidiel, ktoré v testoch zaznamenali najlepšie a najhoršie výsledky z hľadiska zrýchlenia zo 60 na 100 km/h. Vďaka vysokej úrovni krútiaceho momentu v zozname dominujú elektromobily:
- Tesla Model S P90D – 1,64 sek.
- Porsche Taycan Sport Tourismo GTS – 1,98 sek.
- Mercedes EQS 580 4MATIC – 2,03 sek.
V prípade benzínových vozidiel boli najrýchlejšie:
- Porsche 911 Carrera S – 1,96 sek.
- BMW M5 – 2,0 sek.
- Audi TT RS – 2,22 sek.
Pre porovnanie, najhoršie výsledky v prípade benzínových vozidiel zaznamenali:
- Panda Cross 1.0 Hybrid – 10,68 sek.
- Hyundai i10 1.0 – 11,10 sek.
- Volkswagen up! 1.0 – 12,89 sek.
Najpomalšie dieselové autá:
- Renault Scenic dCi 110 – 7,97 sek.
- Dacia Dokker BluedCi 95 – 8,08 sek.
- Volkswagen T6.1 Multivan 2.0 TDI (MT) – 8,81 sek.
Zatiaľ najhorší výsledok v testoch však predviedla Dacia Spring Electric 45, ktorej „šprint“ zo 60 km/h na 100 km/h trvá neuveriteľných 14,86 s. To zodpovedá vzdialenosti až 330 metrov, čo je približne o 80 metrov viac, ako meria väčšina dráh na rýchlostných cestách. Nezabúdajte však, že tento elektromobil s motorom s výkonom 44 koní je výlučne mestským vozidlom.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Kto má väčší dojazd? BYD by mal „naraz“ prejsť 2 000 km
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.