1.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoGuide).
Keď sú začiatkom jari vaše zimné pneumatiky tak opotrebované, že na nich nechcete jazdiť ďalšiu zimu, vzniká pokušenie: čo tak jazdiť na nich aj v lete? Pokušenie je obzvlášť veľké, keď nemáte dobré letné pneumatiky a museli by ste do nich investovať peniaze, ktoré by ste radšej ušetrili. Takže: celé leto na zimných pneumatikách – oplatí sa to?
Pokiaľ ide o cestné predpisy, používaním typických zimných pneumatík na kolesách v letných podmienkach nič neriskujeme. Žiadny slovenský predpis nepredpisuje používanie letných pneumatík lete, ani neuvádza, kedy a či vôbec sme povinní prestať používať zimné pneumatiky, ak ich máme.
Pneumatiky musia mať minimálnu hĺbku dezénu 1,6 mm, a ak sú vybavené indikátormi opotrebenia, nesmú ukazovať hranicu opotrebenia – to je všetko. Aj v ostatných európskych krajinách je možné jazdiť na zimných pneumatikách v lete. (s niekoľkými výnimkami, ktoré sú opísané nižšie) Bez rizika pokuty, hoci v prípade kolízie sa situácia komplikuje.
Zimné pneumatiky v lete – je škoda ich zničiť, ak sú dobré!
Keďže zimné pneumatiky sú vyrobené zo zmesi, ktorá je odolnejšia voči tvrdnutiu pri nízkych teplotách, a ich behúň je tiež poddajnejší, keď sa oteplí, sú jednoducho príliš mäkké. Štruktúra začne pracovať ťažko, zvýši sa trenie. To vedie k zrýchlenému opotrebovaniu zimných pneumatík. Čím vyšší je dezén, tým väčšie je trenie a tým rýchlejšie je opotrebovanie. Ak máte dobré zimné pneumatiky a používate ich pri teplotách nad 20 stupňov Celzia, je to úplne nehospodárne!
Ak používate dobré zimné pneumatiky počas celej letnej sezóny, je veľmi pravdepodobné, že v nasledujúcej zimnej sezóne už budú na hranici opotrebovania. Ich výkonnosť nebude zďaleka optimálna. To je, samozrejme, irelevantné, ak v letných podmienkach „doplníme“ už opotrebované zimné pneumatiky, ktoré aj tak nie sú vhodné na nasledujúcu zimu.
Zimné pneumatiky v lete – koľko môžete ušetriť?
Výpočet je jednoduchý: ak sa rozhodneme nevymieňať pneumatiky na leto, môžeme odložiť investíciu do nových pneumatík (napr. celoročných) o šesť mesiacov. Možno si predstaviť situáciu, keď to má význam. Na druhej strane šanca, že tieto pneumatiky budú vhodné na ďalšiu zimnú sezónu a my sa opäť môžeme bezpečne vyhnúť výdavkom, je absolútne zanedbateľná.
Zimné pneumatiky v lete: výkon a bezpečnosť
Nielen niektorí slovenský vodiči radia „dojazd“ na zimných pneumatikách v letnej sezóne, preto by nemalo byť prekvapením, že nemecký automobilový klub ADAC vykonal porovnávacie testy zimných pneumatík v letných podmienkach v závislosti od stupňa ich opotrebovania a teploty okolia. Tu sú závery.
- Zimné pneumatiky brzdia v letných podmienkach horšie ako zimné pneumatiky.
- Najväčší rozdiel v brzdnej dráhe v neprospech zimných pneumatík sa prejavil na suchej vozovke a dosiahol 16 metrov pri brzdení z rýchlosti 100 km/h pri teplote 35 stupňov Celzia.
- Čím menej opotrebovaná bola zimná pneumatika, tým dlhšia bola brzdná dráha v letných podmienkach – a naopak. Pri hĺbke dezénu len 4 mm sa však rozdiel oproti zimným pneumatikám pri brzdení zo 100 km/h znížil na 5 metrov. To je však stále veľa.
- Rozdiely v stabilite v zákrutách boli menej extrémne, ale zvyšovali sa so zvyšujúcou sa teplotou a zaťažením vozidla.
Preto ak majú naše zimné pneumatiky dezén 4 mm alebo menej, ich používanie v lete môže byť opodstatnené. Je to však na úkor dlhšej brzdnej dráhy a zníženej stability vozidla, čo má negatívny vplyv na bezpečnosť.
Valivý odpor: v teplom počasí na zimných pneumatikách je vyšší!
Plastická štruktúra pneumatiky, ktorá sa prejavuje pri vyšších teplotách, zvyšuje trenie a valivý odpor, a tým aj spotrebu paliva. Opäť platí: čím nižší je dezén pneumatiky, tým nižší je odpor. Čím menej sú zimné pneumatiky opotrebované, tým negatívnejšie sú dôsledky ich používania v lete.
Zimné pneumatiky v lete: v Európe môžete aj vy, ale…
V európskych krajinách neexistuje priamy zákaz používania zimných pneumatík v lete, ale existujú obmedzenia. Napríklad v Taliansku platí pravidlo, ktoré povoľuje používanie zimných pneumatík so zníženým rýchlostným indexom v zime len od 15. októbra do 15. mája nasledujúceho roka. To znamená, že od 16. mája do 14. októbra je povolené jazdiť na zimných alebo celoročných pneumatikách. Platí to len ak je ich rýchlostný index prispôsobený maximálnemu výkonu vozidla.
Okrem toho napríklad v Nemecku, ak ste účastníkom dopravnej nehody a polícia zistí, že stav vašich pneumatík prispel k nehode. Vtedy môžete byť braný na zodpovednosť ako spoluvinník – aj keď je priamym vinníkom niekto iný.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Najlepšie letné pneumatiky 2024: Test, rebríček a rady odborníkov
Meníte pneumatiky? Predtým si skontrolujte jeden detail
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.