4.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@dweuromaxx).
Svetová banka uverejnila správu o rýchlostných obmedzeniach a bezpečnosti. Ako si môžete ľahko domyslieť, inštitúcia navrhuje sprísnenie pravidiel. Prekvapením však môže byť, aké výrazné zmeny by to boli.
Uvoľnite pravú nohu
Nadmerná rýchlosť je jednou z najčastejších príčin dopravných nehôd. Tento faktor navyše spôsobuje, že každá nehoda, bez ohľadu na jej príčinu, je z hľadiska následkov oveľa závažnejšia. Dokonca aj Európa, ktorá by mohla byť vzorom pre všetky ostatné kontinenty, pokiaľ ide o bezpečnosť na cestách, v poslednom čase stráca dych. Z údajov Európskej komisie vyplýva, že v roku 2023 zahynulo na cestách v krajinách EÚ 20 400 ľudí, čo je len o 1 % menej ako v roku 2022. V priemere za celú EÚ sa miera poklesu, ktorá napríklad v rokoch 2017 až 2019 predstavovala 12 percent, v rokoch 2022 až 2023 ustálila na 1 percente. Ako zlepšiť situáciu?
Svetová banka ako na zavolanie poskytuje hotový recept – rýchlostné limity sa musia znížiť. A to bez sentimentu. Uvádza niekoľko dôvodov. Najdôležitejším z nich je obmedzenosť samotného človeka. Podľa inštitúcie sa síce autá stávajú modernejšími a robustnejšími, ale stále je tu otázka následkov zrážky so zraniteľným účastníkom cestnej premávky.
Chodca alebo cyklistu nechránia airbagy ani kontrolované deformačné zóny. Štúdie ukazujú, že dôležitá je rýchlosť. Ak je chodec zrazený pri rýchlosti 30 km/h, úmrtnosť je 13 %. Pri rýchlosti 50 km/h sa úmrtnosť zvýši na 40 % a pri rýchlosti 65 km/h štatisticky zomrie 73 % zrazených.
K tomu treba pripočítať riziko nehody, ktoré sa zvyšuje s rýchlosťou. Okrem iného je to spôsobené aj fungovaním zrakového orgánu. So zvyšujúcou sa rýchlosťou sa zvyšuje počet prvkov, ktoré sa objavia v rovnakom intervale. V dôsledku toho sa zužuje pole vnímania vodiča, vzniká efekt tunelového videnia. Zároveň sa predlžuje brzdná dráha, ktorá je pri rýchlosti 50 km/h 26 m a pri rýchlosti 65 km/h už 44 m. Existuje teda mnoho argumentov. A riešenia? Podľa Svetovej banky je najdôležitejšie znížiť rýchlosť.
Bezpečné limity sú nízke
Svetová banka vo svojej štúdii uviedla orientačné rýchlostné limity, ktoré zaručujú zvýšenie bezpečnosti. Podľa Svetovej banky by sa mali rýchlostné limity formovať takto:
- 30 km/h – cesty, na ktorých môže dôjsť ku kolízii medzi vozidlami a zraniteľnými účastníkmi cestnej premávky (vrátane cyklistov);
- 50 km/h – cesty, na ktorých môže dôjsť k bočným zrážkam s inými vozidlami (napr. v dôsledku predbiehania);
- 70 km/h – cesty, na ktorých môže dôjsť k čelným zrážkam;
- 100 km/h – cesty s obmedzeným prístupom, kde by nemalo dochádzať k čelným ani bočným kolíziám medzi vozidlami.
Svetová banka, samozrejme, nemá právomoc zavádzať nové rýchlostné limity. Stanovisko tejto inštitúcie však môžu zohľadniť vlády jednotlivých krajín. Čo by prijatie návrhu Svetovej banky znamenalo v praxi?
V mestách by sa na uliciach, po ktorých vedú cyklotrasy, obmedzila rýchlosť na 30 km/h. Na ostatných uliciach by sa mohla zachovať rýchlosť 50 km/h. Mimo miest, na bežných obecných alebo štátnych cestách mimo zastavaných oblastí, by bola povolená rýchlosť 70 km/h. Na diaľniciach a rýchlostných cestách by bol limit 100 km/h.
Šanca na zavedenie takýchto rýchlostných obmedzení v krajine, kde sa po diaľniciach môže jazdiť rýchlosťou 140 km/h, je určite malá. Správa Svetovej banky by však mala viesť vodičov k zamysleniu. Možno je rýchlosť, ktorou jazdíme každý deň, príliš vysoká?
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Za rýchlosť +30 km/h v zastavaných oblastiach prídete o vodičský preukaz. Úradníci EÚ sú za
Čo je to predbiehanie pomaly idúcich vozidiel? Je tu dôležitý rozdiel
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.