4.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Nauctis).
Číňania zaplavujú Európu svojimi elektromobilmi.
V Číne sa vyrobilo takmer pätina elektrických vozidiel predaných v Európe v minulom roku. V tomto roku by sa tento podiel mohol zvýšiť na 25 %. EÚ bojuje proti čínskym továrňam.
Všetky elektrické vozidlá z Číny musia byť registrované v EÚ, inak im hrozí spätné clo. Tieto opatrenia však nemusia stačiť na účinné riešenie expanzie ázijských výrobcov.
Z krátkodobého hľadiska môžu tarify pomôcť výrobcom automobilov v EÚ, ale aby prežili, musia urýchliť rozvoj elektrifikácie, upozorňuje vo svojej najnovšej analýze spoločnosť Transport & Environment (T&E).
V Číne sa vyrobilo každé štvrté elektrické vozidlo predané v Európe.
Takmer pätina (19,5 %) elektrických vozidiel predaných v Európe v minulom roku vyrobila Čína. Do roku 2024 by tento počet mohol dosiahnuť až štvrtinu.
Hoci čínsky dovoz do Európy tvorili prevažne tam vyrobené vozidlá Tesla, Dacia a BMW, T&E predpovedá, že čínske značky by mohli v roku 2024 dosiahnuť 11 % európskeho trhu s elektrickými vozidlami a v roku 2027 20 %.
Analýza bola zverejnená v čase, keď Európska únia zvažuje dovozné clá s cieľom čeliť dominantnému postaveniu čínskeho priemyslu elektrických vozidiel. EK tvrdí, že európski výrobcovia by mohli utrpieť ešte väčšie škody, ktoré by bolo neskôr ťažké napraviť, ak by dovoz automobilov z Číny pokračoval na takej vysokej úrovni.
Ako uvádza T&E vo svojej analýze, „zvýšenie masovej výroby elektromobilov a investície do európskeho dodávateľského reťazca batérií sú jediným spôsobom, ako môžu výrobcovia automobilov v EÚ konkurovať čínskym značkám, ale clá by tiež pomohli lokalizovať výrobu elektrických vozidiel“.
Čínske clá oživia európsku výrobu elektromobilov?
Zvýšenie ciel EÚ na všetky vozidlá dovážané z Číny na 25 % by spôsobilo, že sedany a SUV strednej triedy by boli drahšie ako ich európske ekvivalenty. Ak sa nič nezmení, SUV a väčšie autá dovážané z Číny zostanú o niečo lacnejšie.
Podľa Júlie Poliščanovej, senior riaditeľky pre elektromobilné vozidlá a dodávateľské reťazce v spoločnosti T&E, clá prinútia výrobcov automobilov lokalizovať výrobu elektrických vozidiel v Európe, a to je dobré, pretože chceme tieto pracovné miesta a zručnosti. Tradičných výrobcov automobilov však dlho chrániť nebudú. Čínske spoločnosti budú stavať továrne v Európe, a keď sa tak stane, náš automobilový priemysel musí byť pripravený, dodala.
Podľa T&E by sa však EÚ nemala snažiť chrániť svojich výrobcov automobilov pred výraznou konkurenciou, ktorá by obmedzila ponuku cenovo dostupných elektromobilov pre Európanov. „Je veľmi dôležité, aby vyššiu tarifu sprevádzal regulačný tlak na zvýšenie výroby elektrických vozidiel vrátane cieľov elektrifikácie vozového parku firemných vozidiel do roku 2030. – okrem dohodnutého cieľa 100 % ekologických automobilov do roku 2035.“ – uvádza sa v uverejnenej správe.
Čínske batérie sú lacnejšie a lepšie
Podľa zverejnenej analýzy sú ohrozené aj investície do lítium-iónových batérií. Všetko preto, že články vyrábané v Číne sú minimálne o 20 % lacnejšie ako v Európe a čínski výrobcovia batérií sú na čele technologického a dodávateľského reťazca.
Európska federácia pre dopravu a životné prostredie poukazuje na to, že Európa by mala zaviesť dotácie na čistú, uzavretú výrobu a ciele „Made in EU“.
„Takéto opatrenia sú potrebné na vytvorenie stimulu pre miestnu výrobu článkov,“ zdôrazňuje T&E. Žiadne z týchto opatrení v súčasnosti nie je zavedené, preto by sa podľa analytikov mala zvážiť sadzba na batériové články. „V porovnaní s USA a Čínou má EÚ v súčasnosti najnižšie sadzby na batériové články.“
„Batérie sú novou solárnou energiou. Čína má vedúce postavenie a jej štátom podporované spoločnosti majú obrovské nadbytočné kapacity. Ak to s diverzifikovaným a odolným dodávateľským reťazcom batérií v Európe myslíme vážne, musíme teraz dať peniaze tam. Druhú šancu už nedostaneme,“ upozorňuje Poliscanová.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Čínsky prielom. Táto batéria by mohla zmeniť elektromobily a ďalšie
Recyklované batérie? Renault to chce začať robiť vo veľkom
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.