8.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ALCARchannel).
Pri výbere diskov pre vozidlo je potrebné venovať pozornosť priemeru a šírke diskov, rozostupu skrutiek, posunu disku a priemeru stredového otvoru. Uvedené parametre by mali byť v súlade s odporúčaniami výrobcu vozidla. Poskytujeme rady, ako vybrať správne disky pre bezpečnú jazdu a jazdu bez poškodenia.
Aké sú typy diskov?
Základné rozdelenie ráfikov sa týka materiálu, z ktorého sú vyrobené. Na trhu sú k dispozícii:
- hliníkové disky, známe ako „zliatinové disky“, sú vyrobené z ľahkých hliníkových zliatin – zvyčajne v zmesi s horčíkom
- klasické oceľové disky, vyrobené zo zliatiny ocele
- štrukturálne disky, t. j. oceľové disky vyrezané do pokročilejších tvarov, na ktoré sa na zlepšenie vzhľadu disku montujú zodpovedajúce kryty nábojov
- hybridné – kombinácia hliníkového disku s oceľovým diskom
Typ diskov je definovaný aj z hľadiska výrobnej metódy na:
- Odlievané disky – najobľúbenejšie a najlacnejšie, ale aj najmenej odolné. Vznikajú naliatím vhodnej zliatiny do formy, ktorá v nej stuhne. Následne sa disk vyberie a dokončí.
- Kované ráfiky – kovanie je najmodernejší a najdrahší spôsob výroby hliníkových diskov. Ide o viacstupňový proces, ktorý sa začína vykovaním požadovaného tvaru z pevného bloku hliníka v lise. Potom nasleduje frézovanie, čo je vyrezávanie vzoru, umiestnenie skrutiek a konečná úprava diskov.
- Valcované disky – t. j. vytvorené prechodnou technikou medzi odlievaním a kovaním. Najprv sa odleje rotor, t. j. stred ráfika s prebytočným materiálom, a potom sa špeciálnymi oceľovými valcami vytvaruje bubon na príslušnú veľkosť
Zliatinové vs. oceľové disky – porovnanie
Hlavnými výhodami oceľových kolies sú ich vysoká odolnosť voči mechanickému poškodeniu, ich nízka cena v porovnaní s kolesami z ľahkých zliatin a ich vysoká dostupnosť. Oceľové zliatiny sú pomerne tvrdé, takže pri jazde cez výmoľ alebo vysoký obrubník nedochádza k veľkým deformáciám, ktoré môžu vzniknúť pri hliníkových diskoch. Zároveň je potrebné mať na pamäti, že nízka ťažnosť oceľových ráfikov spôsobuje ich väčšiu náchylnosť na praskanie.
Okrem toho môžu oceľové ráfiky podliehať korózii. Pôsobí na ne vlhkosť a soľ a chemikálie používané na cestách v zime. Z týchto dôvodov je dôležité pamätať na ich údržbu. Okrem toho konštrukcia oceľových ráfikov prepúšťa do brzdových častí obmedzené množstvo vzduchu, čo môže spôsobiť ich zadieranie.
Oceľové ráfiky sú univerzálne automobilové diely, ktoré budú fungovať na každom aute, preto ich možno zakúpiť takmer v každej predajni. Bohužiaľ sa vyznačujú slabou estetikou. Riešením je kúpa štruktúrovaných oceľových diskov, ktoré vyzerajú ako hliníkové disky.
Zliatinové disky sú k dispozícii v mnohých dizajnoch a farbách, takže prakticky každý majiteľ vozidla si nájde ideálny model pre svoje vozidlo. Okrem toho sú odolnejšie ako oceľ voči poveternostným podmienkam a chemikáliám na cestách. Hoci sa ľahšie deformujú, treba mať na pamäti, že ich možno vrátiť na repasovanie. A to je práve vďaka tvárnosti hliníka jednoduchšie a lacnejšie ako rovnanie oceľových diskov. Navyše konštrukcia hliníkových diskov umožňuje lepšie chladenie brzdových komponentov.
Pri výbere hliníkových diskov je dôležité mať na pamäti, že nie každý model sa môže používať v zime kvôli obmedzeniam pri montáži reťazí.
Ako si môžem vybrať správne disky pre svoje vozidlo?
Výber diskov začína určením vášho rozpočtu a rozhodnutím, či máte záujem o hliníkové alebo oceľové ráfiky. Ďalej je vhodné zvážiť, ako by mali disky vyzerať: koľko lúčov, tvar a hrúbka. Správne zvolené disky môžu vášmu vozidlu dodať ľahký, ťažký alebo športový vzhľad.
Aj keď je vizuálny vzhľad dôležitý, najdôležitejším faktorom pri výbere správnych diskov pre auto sú montážne parametre. Prvým z nich je rozstup skrutiek. Je to dôležité z toho dôvodu, že každý výrobca má rozmery, ktoré používa pre náboje kolies. Sú to napríklad tieto:
- 4×100 – Honda, Kia, Mazda, Suzuki, Toyota, Renault
- 5×120 – BMW, Opel, Tesla
Prvý údaj udáva počet skrutiek a druhý priemer kruhu. Dôležitý je aj priemer stredného krúžku disku a typ skrutiek (kužeľové alebo guľové). Pri výmene diskov sa oplatí hneď investovať do skrutiek kolies proti krádeži.
Druhým dôležitým prvkom je veľkosť disku vyjadrená v palcoch. Napríklad 6,50 × 15, kde 6,50″ je šírka ráfika a 15″ je priemer.
Tretím dôležitým ukazovateľom pri výbere ráfika pre vozidlo je ET alebo IS, čo je priemer osadenia disku (tzv. offset) vyjadrený v milimetroch. ET disku udáva vzdialenosť montážnej plochy od geometrického stredudisku. Tento parameter môže byť kladný (v takom prípade je disk zasadený hlbšie do podbehu), záporný (ráfik je ďalej) alebo nulový. Upozorňujeme, že podľa predpisov nesmie okraj ráfika vyčnievať za líniu oblúka kolesa.
Oplatí sa používať online konfigurátory diskov?
Online konfigurátor vám umožní jednoducho si vybrať oceľové alebo zliatinové kolesá pre vaše vozidlo. Stačí vybrať značku a model vášho vozidla, špecifikovať typ karosérie, uviesť roky výroby a uviesť objem motora a veľkosť disku, ktorý chcete kúpiť. Algoritmus po chvíli poskytne návrhy vhodných diskov. Je to pohodlné, najmä ak sa v označeniach nevyznáme. Niektoré kalkulačky majú navyše zabudované tzv. virtuálne montážne miestnosti, ktoré umožňujú pozrieť si, ako vybraný model disku vyzerá na vašom aute.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Oplatí sa v lete „dojazdiť“ staré zimné pneumatiky?
Dve lepšie a dve horšie pneumatiky: ktorá dopredu a ktorá dozadu?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.