9.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@zacaze).
Odfiltruje pevné častice a oxid dusičitý. Vnútorné osvetlenie napodobňuje efekt východu slnka. Je to viac ako najdlhší cestný tunel na svete. Tunel Lærdal je majstrovským dielom inžinierstva.
Výstavba sa začala
V roku 1992 sa nórsky parlament zaviazal vytvoriť trasu medzi Oslom a Bergenom, na ktorej by neboli problémy s hornatým terénom a nepredvídateľnými cestovnými poriadkami trajektov. Dôležitou súčasťou vypracovaného riešenia bol projekt tunela Laerdal. V roku 1995 sme začali s výstavbou, ktorú sme po piatich rokoch dokončili. Na razenie tunela sme museli vykopať 2 500 000 metrov kubických horniny, čo je ťažko predstaviteľné množstvo. Trasu tunela sme podrobne naplánovali tak, aby bola čo najbezpečnejšia a najkratšia. Začína sa v Aurlandsvangen v Aurlande a končí južne od Lærdalsøyri v Lærdale.Investícia stála 1,082 miliardy nórskych korún – približne 113,1 milióna USD.
Najdlhší tunel na svete – projekt
Tunel Lærdal nie je len skratkou na pôsobivé spojenie dvoch miest – jeho cieľom bolo zlepšiť komunikáciu, aby bola cesta nielen bezpečná, ale aj pohodlná. S cieľom vyhnúť sa negatívnym psychologickým účinkom, ktoré môže mať dlhá jazda v monotónnom prostredí, je tunel rozdelený na štyri časti, z ktorých každá sa začína priestrannou jaskyňou. Tieto jaskyne, osvetlené relaxačným modrým a žltým svetlom, vytvárajú efekt podobný východu slnka a ponúkajú vodičom „vizuálnu úľavu“ a oddych od uniformnej krajiny tunela. Okrem toho boli pre lepšie vedenie trasy na každom kilometri nainštalované značky s informáciami o prejdenej vzdialenosti a zostávajúcej vzdialenosti, ktorú treba prejsť. Každý deň prejde cez zariadenie približne dvetisíc áut.
Bezpečnosť v tuneli Laerdal
Tunel síce nemá núdzové východy, ale ponúka množstvo bezpečnostných prvkov: núdzové telefóny každých 250 metrov, hasiaci prístroj každých 125 metrov, pätnásť parkovacích miest pre väčšie vozidlá a núdzové výklenky pre autá každých 500 metrov. Bezpečnostné strediská monitorujú tunel 24 hodín denne. Aj keď je tunel vytesaný do skaly, je v ňom dostupná rádiová a mobilná komunikácia. Rýchlostné kamery na niekoľkých miestach slúžia na udržiavanie bezpečnej rýchlosti. V tuneli sa nachádza aj jedno z najmodernejších zariadení na čistenie vzduchu. Toto zariadenie, prvé svojho druhu na svete, zabezpečuje optimálnu kvalitu vzduchu filtrovaním pevných častíc a oxidu dusičitého. Čerstvý vzduch sa do tunela nepretržite nasáva cez oba vchody, zatiaľ čo znečistený vzduch sa účinne odstraňuje cez špeciálny ventilačný tunel.
Každý, kto chce navštíviť tunel, by sa mal poponáhľať. Budúci rok sa bude zariadenie významne modernizovať, aby spĺňalo meniace sa bezpečnostné normy Európskej únie. Rekonštrukcia môže trvať až päť rokov. Počas určitého obdobia sa bude rekonštrukcia vykonávať len medzi 18.00 a 6.00 hodinou, zatiaľ čo počas dňa bude tunel otvorený pre prechádzajúcu verejnosť.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Kde sa nachádza most Storseisundet? Na toto miesto sa vodiči vydávajú na „púť
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.