Tipy, Zaujímavosti,

Toto tlačidlo všetko zmení. A vodiči zabúdajú, že existuje

10.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív). Moderné autá majú často možnosť vybrať si jeden z niekoľkých jazdných režimov. Vodiči však na tento prepínač zabúdajú a sú situácie, keď sa...

10.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív).

Moderné autá majú často možnosť vybrať si jeden z niekoľkých jazdných režimov. Vodiči však na tento prepínač zabúdajú a sú situácie, keď sa ho oplatí použiť.

Takzvané jazdné režimy v nových autách sú už nejaký čas štandardom.
Foto: Súkromný archív

Na čo slúžia jazdné režimy v aute?

Takzvané jazdné režimy v nových autách sú už nejaký čas štandardom. Ich používaním sa menia nastavenia a ovládanie vozidla. Ich fungovanie sa môže okrem iného prejaviť v pritvrdení pruženia, reakcii motora na plyn alebo v sile posilňovača riadenia. V závislosti od výrobcu sa ovládajú pomocou voliča alebo tlačidla, ktoré umožňuje napríklad výber medzi režimami Comfort, Sport a Eco. Hoci teoreticky to znie ako dobré riešenie, v praxi to tak nie je. Platí to najmä vtedy, ak si z posledných týchto prepínačov urobíme príliš veľký problém.

Ako funguje úsporný režim vozidla?

Hovoríme o takzvanom režime Eco, ktorého úlohou je prispôsobiť komponenty vozidla ekologickejšej a úspornejšej jazde. Po aktivácii tohto režimu vozidlo zmení mapu riadenia motora na menej agresívnu, zároveň často zníži citlivosť plynového pedála a zníži frekvenciu vstrekovania. Ekologický režim ovplyvňuje aj činnosť klimatizácie, čo spôsobuje jej menej častý chod, a tým aj nižšiu spotrebu paliva.

Režim Eco vo vozidle. Prečo ho nemajú všetci radi?

Hoci teoreticky tento režim znie ako užitočná funkcia, v skutočnosti sa mu mnohí vodiči vyhýbajú ako čert krížu. Dôvodom je, že príliš zasahuje do dynamiky vozidla, čo môže mať za následok mnohé neočakávané situácie, ak vodič nie je dostatočne skúsený. Zrýchlenie je citeľne slabšie a maximálny výkon vozidla je obmedzený. S tým je preto potrebné počítať najmä pri predbiehaní.

V režime Eco sa mení aj režim automatickej prevodovky, ktorá núti radiť vyššie prevodové stupne pri nižších otáčkach a znižuje ich oveľa menej ochotne. Elektronické riadenie sa potom snaží udržať motor v čo najnižších otáčkach, aby sa čo najviac znížila spotreba paliva. Toto správanie spôsobuje aj výrazné zhoršenie zrýchlenia a môže zaskočiť nepripravených vodičov.

Obmedzenie prevádzky klimatizácie môže byť tiež nepríjemné.
Foto: Súkromný archív

Obmedzenie prevádzky klimatizácie môže byť tiež nepríjemné. Zapnutie funkcie Eco spôsobí, že kompresor klimatizácie bude pracovať menej často a tolerancia stúpajúcej teploty v kabíne je vyššia, čo spôsobí, že teplotné výkyvy budú citeľnejšie.

Úsporná jazda bez režimu Eco?

Našťastie existuje spôsob, ako jazdiť úsporne aj bez úplného „odovzdania“ vozidla do rúk elektroniky. V tomto prípade nám môže pomôcť osvojenie si základných princípov takzvanej ekojazdy. Ide o techniku jazdy, ktorá spočíva vo vyhýbaní sa prudkému zrýchľovaniu a brzdeniu a v predvídateľnom štýle jazdy. Umožňuje nám dosiahnuť optimálnu rýchlosť relatívne rýchlo, ale zároveň jemne, a potom ju udržiavať na najvyššom možnom prevodovom stupni, len s potlačením plynového pedála.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Táto funkcia je legitímnym antiradarom. Má ju takmer každé nové auto

Za to, že sa blížite k semaforom so zošliapnutou spojkou, vás nepotrestá policajt, ale mechanik.


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov