13.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MAR-CARS).
Čínsky konglomerát Geely krátkym propagačným videom dokázal dve veci naraz: elektromobily sa menia veľmi rýchlym tempom a lídrami tejto technologickej transformácie sú v súčasnosti čínske korporácie.
Je prekvapujúce, že toľko ľudí stále pochybuje o trhovom úspechu výrobcov elektromobilov. Kritici poukazujú len na ich nedostatky, chýba im predstavivosť a nedokážu sa poučiť z histórie. A pritom to tak bolo v minulosti takmer so všetkými novými technológiami a vynálezmi: spočiatku stáli veľa a fungovali nevýrazne.
Zeekr 001 je jedným z najmodernejších elektromobilov v predaji
Elektromobily existujú už od počiatkov automobilizmu, ale až v posledných rokoch sa na ich vývoj vynakladajú obrovské finančné prostriedky. Výsledky možno vidieť pri akomkoľvek porovnaní technických parametrov elektromobilov spred niekoľkých rokov a tých nových. Kapacita trakčných batérií a rýchlosť dopĺňania elektrickej energie sa zvyšuje takmer z roka na rok v nepriamom pomere k cene takýchto vozidiel. Všetko nasvedčuje tomu, že o desať rokov budú ich najväčšie nevýhody: obmedzený dojazd a pomalé nabíjanie, piesňou minulosti. O niekoľko rokov sa môže ukázať, že nabíjanie batérie trvá len o málo dlhšie ako tankovanie spaľovacieho auta. Najnovším dôkazom, že je to reálna perspektíva, je propagačné video čínskeho elektromobilu Zeekr 001.
Nový automobil značky Geely Automobile Holdings je nielen veľmi pekný, ale aj moderný. Pri jeho stavbe bola použitá technická architektúra SEA1 (Sustainable Experience Architecture), príbuzná tej, na ktorej má byť v budúcnosti postavená Izera. Jej schopnosti (vrátane prevádzkového napätia 800 V) umožňujú za optimálnych podmienok dosiahnuť špičkový nabíjací výkon takmer 550 kW, a to napriek obmedzeniam najrozšírenejších konektorov CCS. Ak by sa použil najlepší dostupný konektor MCS, špecializovaná nabíjačka Zeekr by mohla „zrýchliť“ až na 800 kW.
100 kWh batéria sa dá nabiť už za niekoľko minút
Ešte dôležitejší ako špičkový nabíjací výkon je jeho priebeh v závislosti od nabitia batérie. Vo väčšine elektromobilov nabíjací výkon vo vyššom rozsahu dramaticky klesá, ale v prípade Zeekru sa aj nad úrovňou 80 % batéria nabíjala výkonom viac ako 262 kW a pri 28 % dosiahla maximálny výkon 547 kW. Priemerný nabíjací výkon od 10 do 80 percent bol zhruba 400 kW, čo umožnilo nabiť trakčnú lítium-železofosfátovú batériu vyrobenú spoločnosťou CATL s čistou kapacitou 100 kWh v tomto rozsahu len za 11 min a 11 sekúnd.
Samozrejme, v súčasnosti sú na dosiahnutie takéhoto výsledku potrebné optimálne podmienky a drahý elektromobil, ale o niekoľko rokov budú takéto riešenia dostupnejšie. Lenže namiesto sťažovania sa na nevýhody elektromobilov je potrebné investovať čo najviac peňazí do rozvoja rýchlonabíjacej infraštruktúry. Ak na tom začnú vlády spolupracovať s vedeckou komunitou a výrobcami automobilov, väčšina bolestí spojených s používaním elektromobilov sa stane piesňou minulosti.
Majitelia elektromobilov, ktorí môžu nabíjať svoje autá doma alebo v práci, budú občas navštevovať rýchle nabíjačky, čím minimalizujú degradáciu článkov, aj keď sa s ňou vedci dovtedy nevyrovnali. Ostatní ľudia nebudú musieť strácať viac času nabíjaním svojich áut, ako ho teraz spotrebujú na natankovanie. Okrem toho autá zlacnejú, pretože konkurencia z Číny prinúti výrobcov k rovnakému postupu. Agentúra Reuters nedávno uviedla, že dokonca aj Elon Musk, ktorý upúšťa od svojho projektu lacných elektromobilov, pretože nedokáže konkurovať ponukám korporácií z ríše stredu, s nimi „vybabral“. Šéf Tesly sa tejto teórii okamžite vysmial, ale možno sa niečo chystá.
Elektrifikácia dopravy nebude jednoduchá, ale môže to byť jediný účinný spôsob
To však neznamená, že elektromobily sú riešením všetkých problémov v motorizme. Treba si uvedomiť, že ich ekologická neutralita závisí od mnohých faktorov a v skutočnosti je najúčinnejším riešením presun ťažiska z individuálnej dopravy na verejnú dopravu. Pri rozumnom využívaní možností elektromobilov a súbežnom pokroku v energetike však elektromobily uľahčia dosiahnutie uhlíkovo neutrálnej dopravnej bilancie, pretože ju umožnia dosiahnuť najlacnejšie a najrýchlejšie. Ak sa tak skutočne stane, za zníženie emisií budú najviac vďačiť čínskym spoločnostiam, ktoré sú lídrami pokroku v tomto odvetví, či sa nám to páči alebo nie. Jednoducho povedané, Tesla začala elektrickú revolúciu vo veľkokapacitnej doprave a teraz Číňania nútia konkurenciu, aby nasadila tempo.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Svetové auto roka 2024. Elektrické vozidlá vo finále a vyhral najväčší
Po facelifte sa výkon čínskeho elektromobilu zvýšil takmer o polovicu. Ako je to možné?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.