Elektro, Zaujímavosti,

Veľké cintoríny elektromobilov. Nikto ich už nechce

14.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@serpentza). Na internete sa objavujú videá, ktoré ukazujú dvory s opustenými elektrickými vozidlami, ktoré sa nachádzajú na okraji mnohých čínskych miest. Predstavujú pozostatky prvej vlny...

14.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@serpentza).

Na internete sa objavujú videá, ktoré ukazujú dvory s opustenými elektrickými vozidlami, ktoré sa nachádzajú na okraji mnohých čínskych miest. Predstavujú pozostatky prvej vlny elektrickej revolúcie na miestnych cestách, ktorá sa začala pred viac ako desiatimi rokmi. Problém je taký vážny, že sa ho čínska ústredná vláda zaviazala riešiť.

Veľké cintoríny elektromobilov. Nikto ich už nechce.
Foto: youtube.com/@serpentza

V súčasnosti je Čína svetovým lídrom vo výrobe a predaji elektromobilov. Odhaduje sa, že na tamojších cestách jazdí už viac ako 20 miliónov automobilov (elektromobilov a plug-in hybridov).

Elektromobily v Číne. Pokrok má svoju cenu

Stať sa svetovým lídrom v oblasti batériových vozidiel by nebolo možné bez masívnej podpory miestnych orgánov. Už od druhej polovice roku 2000 boli zavedené zvýhodnené úvery a rôzne dotácie na nákup elektromobilov miestnych výrobcov. Čínska vláda napríklad poskytovala dotácie na nákup elektromobilov až do výšky 60 000 jüanov, čo zodpovedá viac ako 7 700 eur.

Spoločnosti a korporácie, ktorých obchodný model bol založený na prenájme vozidiel, chceli tieto dotácie využiť. Problém však nastal, keď vozidlá vyrobené v rámci „prvej vlny“ elektromobility v Číne neboli pre kupujúcich atraktívne. Niektoré z nich mali dojazd na jedno nabitie len okolo 100 km. Vzhľadom na rýchly pokrok vo výrobe batérií sa mnohé z týchto vozidiel stali zastaranými ešte pred skončením doby ich prenájmu.

Čínske spoločnosti podvedené pri dotáciách na elektromobily

V Číne vypuklo niekoľko škandálov okolo zvýhodnených pôžičiek a dotácií na elektromobily. Nie je tajomstvom, že mnohí výrobcovia splnili náročné požiadavky vlády len „virtuálne“. Podľa oficiálnych čínskych údajov mal rozsah podvodov dosiahnuť až 1,3 miliardy dolárov.

Napríklad spoločnosť Suzhou Gemsea Coach Manufacturing Co, ktorá vraj len v poslednom mesiaci vysokých dotácií na elektromobily (december 2015) vyrobila 3 700 elektromobilov – pôsobila v plechovej hale.

Elektromobily na parkoviskách – cintorínoch. Stoja tam už roky

Problém cintorínov elektromobilov bol v Číne zaznamenaný už v roku 2019. Miestne úrady vtedy prisľúbili, že pomôžu s ich recykláciou. V tom čase miestne orgány sľúbili, že pomôžu s ich recykláciou. Pred časom agentúra Bloomberg uverejnila rozsiahlu správu o týchto „skládkach“ elektromobilov. Novinárom sa podarilo lokalizovať najmenej šesť takýchto cintorínov na okrajoch čínskych metropol vrátane Chang-čou.

Väčšinou ide o pozostatky carsharingových spoločností a miestnych výrobcov elektrických vozidiel, ktorým sa dodnes nepodarilo prežiť. Ešte v roku 2019 pôsobilo na miestnom trhu približne 500 spoločností vyrábajúcich elektromobily. Do dnešného dňa ich prežilo približne sto.

Cintoríny elektromobilov v Číne

Obmena vozového parku prebieha v Číne rýchlejšie, ako sa očakávalo. Vďaka rýchlemu vývoju trakčných batérií, keď sa na trhu objavili výkonnejšie vozidlá, sa spoločnosti často rozhodli pre ich nákup, pričom využili dostupné dotácie. Staršie vozidlá, ktoré často nemali ani päť rokov, boli odsunuté na vedľajšiu koľaj v očakávaní prípadného ďalšieho predaja.

Obmena vozového parku prebieha v Číne rýchlejšie, vďaka rýchlemu vývoju trakčných batérií.
Foto: youtube.com/@serpentza

Tento proces však nie je taký jednoduchý, pretože trh so súkromnými automobilmi v Číne funguje podľa vlastných pravidiel. Tí, ktorým sa podarí získať vlastné evidenčné číslo (tie sú prideľované), sa zvyčajne rozhodnú pre kúpu úplne nových vozidiel. Výsledok toho možno vidieť na perifériách čínskych miest, kde na cintorínoch zvyčajne desiatok až stoviek vozidiel možno vidieť autá, ktoré podľa registračných čísel jazdili na cestách ešte aj v roku 2021.

„Skládka“ elektromobilov v Číne je dobrým znamením

Čínske orgány si uvedomujú, že nezvyčajný problém cintorínov elektromobilov je výsledkom stimulácie miestneho trhu a snahy posilniť postavenie domácich výrobcov v konkurencii so zahraničnými koncernami. Zaviazali sa tiež, že pomôžu tieto miesta vyčistiť, hoci, ako naznačuje správa agentúry Bloomberg, čistenie elektroodpadu si vyžaduje čas.

Nezvyčajný problém v čínskom priemysle však svedčí o obrovskom potenciáli miestneho priemyslu a pôsobivom tempe vývoja elektrických vozidiel. Pri pohľade na celý tento zmätok cez ružové okuliare sa dá predpokladať, že problém nedostatočného dojazdu elektromobilov bude čoskoro pripomínať svoju existenciu „len“ prostredníctvom vrakov opustených na cintorínoch.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Európska značka, ale auto z Číny. Predáva sa vo veľkom meradle

Elektromobily sú blízko k prekročeniu ďalšej hranice v Nórsku


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov