15.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@NewEUPolitics).
Krajiny, ktoré tvoria Radu Európskej únie, schválili právne predpisy zavádzajúce Euro 7, novú emisnú normu pre vozidlá. Nariadenie sprísni požiadavky na množstvo zdraviu škodlivých častíc oxidu dusíka, ktoré unikajú z výfukových potrubí automobilov. Tým sa však požiadavky nekončia.
Bol prekonaný posledný krok na zavedenie normy Euro 7. Po prijatí navrhovaných právnych predpisov krajinami EÚ sa tento akt považuje za prijatý. Nové pravidlá sa začnú uplatňovať na osobné a dodávkové vozidlá po 30 mesiacoch pre nové modely a generácie a po 42 mesiacoch pre všetky vozidlá tejto kategórie. Na autobusy a nákladné vozidlá nových typov a generácií budú mať výrobcovia 49 mesiacov a na všetky takéto vozidlá sa norma začne uplatňovať po 60 mesiacoch.
Podmienky testovania Euro 6, ktoré sa v súčasnosti uplatňujú na osobné a dodávkové vozidlá, sa nezmenia. Emisné limity pre tieto vozidlá tiež zostanú na súčasnej úrovni. V prípade autobusov a nákladných vozidiel je však situácia odlišná. Pre tieto vozidlá sa zavedú prísnejšie emisné limity, ktoré sa budú merať v laboratóriách aj v reálnych jazdných podmienkach. Napríklad pre oxidy dusíka (NOx) bude limit 200 mg/kWh v laboratórnych podmienkach a 260 mg/kWh v reálnych jazdných podmienkach.
Zmeny sa budú týkať aj osobných automobilov. V roku 2030 sa prvýkrát v histórii Európskej únie zavedú limity pre emisie pevných častíc PM10. V súčasnosti norma Euro 6 stanovuje emisný limit pre väčšie častice PM23, čo predstavuje významný rozdiel.
Nezávislé štúdie preukázali, že autá emitujú podstatne viac častíc PM10 ako väčších častíc PM23. Doteraz to však v rámci schvaľovacieho procesu nikto nekontroloval. Rozdiel v emisiách týchto častíc sa v závislosti od motora a modelu auta pohyboval od 11 do 184 %. Výrobcovia automobilov teraz budú musieť vyvinúť systémy dodatočnej úpravy výfukových plynov, ktoré znížia emisie menších častíc PM10.
So zavedením normy Euro 7 sa zavedie aj požiadavka na maximálne emisie PM10 z brzdových doštičiek a pneumatík. Tento limit bude 3 mg/km pre elektromobily, 7 mg/km pre spaľovacie automobily, hybridy a vodíkové automobily a 11 mg/km pre veľké dodávky a dodávkové vozidlá.
Norma Euro 7 prinesie aj vôbec prvé požiadavky na opotrebovanie batérií hnacích vozidiel. V prípade osobných elektrických vozidiel a hybridov si batéria bude musieť zachovať minimálne 80 % svojej pôvodnej kapacity po dobu piatich rokov alebo 100 000 km. Po ôsmich rokoch alebo po 160 000 km musí mať aspoň 72 percent svojej pôvodnej kapacity.
V prípade veľkých dodávok a dodávkových vozidiel si batéria bude musieť do piatich rokov alebo 100 000 km zachovať aspoň 75 percent svojej pôvodnej kapacity a po ôsmich rokoch alebo 160 000 km aspoň 67 percent.
Súčasná norma Euro VI vyžaduje, aby sa parametre čistenia výfukových plynov zachovali najmenej osem rokov alebo 100 000 km. Euro 7 vyžaduje, aby sa parametre dodatočného čistenia výfukových plynov udržiavali najmenej desať rokov alebo 200 000 km, podľa toho, čo nastane skôr.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Veľké cintoríny elektromobilov. Nikto ich už nechce
Elektromobily sú blízko k prekročeniu ďalšej hranice v Nórsku
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.