17.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@worldmoneyy).
Výrobcovia automobilov predávajúci v Európskej únii platia miliónové pokuty za emisie, zatiaľ čo Číňania dotujú svojich výrobcov, aby ovládli nielen ázijský trh. Európa vidí len jedno riešenie tohto problému.
Európski výrobcovia zaplatili pokuty v celkovej výške 510 miliónov eur za prekročenie emisií vozidiel vyrobených a predaných v roku 2020. Vyplýva to zo správy Automotive News Europe, ktorá uvádza, že najviac zaplatili skupiny Volkswagen a Jaguar Land Rover. Ide o nesplnenie cieľa na rok 2020, teda rok, v ktorom prvýkrát vstúpili do platnosti nové, prísnejšie pravidlá na dodržiavanie limitov CO2 v Európskej únii.
Ako uvádza Automotive News Europe, len skupina VW Group zaplatila približne 100 miliónov eur na pokutách za prekročenie limitu o sotva 0,75 g/km a JLR 40 miliónov eur za prekročenie cieľa o približne 3 g/km.
Metóda ukladania sankcií za emisie
Pokuta 95 eur za prekročenie emisií CO2 o 1 g/km sa vzťahuje na každé registrované vozidlo. Celková výška pokút je teda výrazne závislá od počtu predaných a registrovaných vozidiel. Cieľová hodnota emisií CO2 na rok 2020 bola 95 g/km v starom testovacom cykle NEDC alebo približne 120 g/km v novom cykle WLTP.
Cieľ je navyše stanovený na základe hmotnosti vozidla, čo má za následok, že ťažšie vozidlá môžu mať vyššie emisie ako ľahké, a preto sú ťažšie vozidlá zvýhodnené. To vedie k bizarným situáciám, keď je výrobca ľahkých, úsporných a nízkoemisných vozidiel penalizovaný za nadmerné emisie. Zároveň iný výrobca predáva veľké a ťažké vozidlá SUV, ktoré spaľujú 2 – 3-krát viac paliva, a je za to sankcionovaný menej alebo vôbec. To je okrem iného dôvod, prečo koncern VW Group upustil od výroby malých a úsporných trojčiat (Seat Mii, Škoda Citigo, VW up!) a ohrozené môžu byť aj modely segmentu B so spaľovacími motormi.
Výrobcovia automobilov sa spájajú do emisných skupín (napr. JLR sa spojil s Hondou a Teslou) alebo vytvárajú spoločné modely, aby sa vyhli emisným pokutám. Nie je náhoda, že Suzuki predáva hybridy Toyota a že Mazda nahradila model 2 modelom Toyota Yaris a pomenovala ho Mazda 2. Nie je tiež náhoda, že Toyota už vyradila čisto spaľovací model Yaris a čoskoro predstaví hybridný model Aygo X. Napriek miernej spotrebe paliva spaľovacej verzie sa Aygo stále ukazuje ako príliš náročné na emisie.
Rôzne dohody medzi výrobcami vytvorili situáciu, v ktorej už v roku 2021 takmer všetci európski výrobcovia okrem Bugatti a Ferrari dosiahli svoje emisné ciele. V roku 2022 cieľ nesplnilo len Bugatti, ktoré však predáva tak málo vozidiel, že pokutu platiť nebude.
Od roku 2025 to bude ešte ťažšie
Už v roku 2025 Európska komisia uloží výrobcom nový emisný cieľ 93,6 g/km a od roku 2030 to bude 49,5 g/km. Výrobcovia automobilov budú musieť predávať viac elektromobilov alebo aspoň plug-in hybridov, aby tieto ciele splnili.
Napríklad Volkswagen, ktorý sa zatiaľ snaží splniť cieľ tým, že predáva menej elektrických vozidiel ako modelov so spaľovacími motormi, pravdepodobne prejde na plug-in hybridy v mnohých modeloch, v ktorých to doteraz nebolo možné.
Konglomerát Toyota-Subaru-Suzuki-Mazda tiež stojí pred náročnou úlohou znížiť emisie a ani jeden z výrobcov nemá v ponuke elektromobil, ktorý by sa dal považovať za mimoriadne zaujímavý. Mazda má len model MX-30 s krátkym dojazdom, zatiaľ čo Toyota a Subaru majú spoločný model bZ4X/Solterra. V oblasti plug-in hybridov sa u týchto značiek tiež deje len veľmi málo.
Európske sankcie verzus čínske dotácie
Z uvedeného si možno urobiť obraz, že výrobcovia predávajúci autá v Európe sú bičovaní za každý gram CO2 nad normu a stavajú sa na hlavu, vytvárajúc umelé skupiny, aby sa zapáčili Európskej komisii s číslami vo svojich tabuľkách. Medzitým Číňania dotujú svojich výrobcov, aby lacnými výrobkami ovládli svet elektromobility.
Elektromobily sú pre drvivú väčšinu Európanov jednoducho príliš drahé. Samozrejme, že existujú lacné elektromobily, ale ak porovnáte spaľovací a elektrický model, ten spaľovací je oveľa atraktívnejší. Vyrovnávanie cien smerom nahor (drahšie spaľovacie, teda relatívne lacnejšie elektrické) tiež nefunguje.
Číňania predpokladajú, že ak chcú ovládnuť európsky trh, musia európskych zákazníkov najprv presvedčiť autá z Číny, a preto dotujú svoje spoločnosti. Európska komisia, ktorá prípad vyšetruje, považuje čínske dotácie za nekalé praktiky. „Hrozbu“ pre trh s vozidlami v Európe predstavujú aj ďalšie značky predávajúce okrem iného čínske elektromobily (ale aj spaľovacie motory).
Ako uviedla agentúra Reuters, podľa politikov EÚ čínska vláda dotuje elektrické vozidlá vyvážané do Európy prostredníctvom „priameho prevodu finančných prostriedkov“ a iných finančných mechanizmov. Už sa hovorí o clách na autá z Číny, ale zatiaľ v tejto veci neexistujú žiadne konkrétne riešenia.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Čínske autá už nie sú „Made in China“. Čína stavia továrne po celom svete
Čínsky Hyper s prelomom. Výrobca tvrdí, že má nový typ batérie
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.